Publicerat December 16, 200619 yr Jag kommer om ett par år köpa mig en till terrier. I nuläget vet jag inte riktigt vilken ras jag ska ha, men skulle vilja ha tips på kennlar med avel inriktad enbart på jakt. Det är 3 raser jag tvekar mellan. Raserna är: Borderterrier +/- Foxterrier +/- Tjt +/- Tacksam för svar! Det är dessa 3 raser det gäller. Sen är det ju som så att en terrier är i 1:a hand en grythund och skall så förbli, allt annat är en bonus! MVH Roggman66
Publicerat December 21, 200619 yr Smygreklam.....kennel Darkrussell´s...Tysk Jakterrier och Parson russell terrier och faktiskt sen en vecka tillbaka Finsk stövare.
Publicerat December 23, 200619 yr Hehe.. mera smygreklam. Jag förordar förstås kennel Gamekeepers på tyskterrier, mest för att jag inte har några andra erfarenheter och behöver inga heller än så länge... Kenth har iaf tagit in ett antal duktiga hundar från Tyskland, Serbien och Finland bl a. Tycks även ha en jäkla fingertoppskänsla vad gäller kombinationer. Tror inte han vilar på lagrarna, utan fortsätter i samma stil även framgent. Dock är ju inte kennelnamnet det primära, utan själva parningen.Det kan inte nog poängteras, ty alla må väl råka ut för en Miffo-kull nångång, hur bra det än såg ut "på papperet"...
Publicerat December 24, 200619 yr Författare Men då är frågan! Hur ska Roggman fatta ingenting hitta en valp? Jag kollar och kollar på hemsida efter hemsida, namnen på hundarna säger mig inte mycket. Jag har varit i kontakt med Kenth på Gamekeepers. MVH Roggman66
Publicerat December 24, 200619 yr dom enda kennlarna jag kan rekmondera på tyskjaktterrier är jaktchampens har ganska små terriers och jagar väldigt mycket med dom. hivlingens har väldig bra hundar också också ganska små min ena som kommer där ifrån är 33 i mankhöjd (gå in på hemsidan och titta) mycket intressanta hundar. viltskräcken jagar jätte mycket med sina hundar både under och ovan mark. alla tre är jätte kunniga så är det något du vill veta om ras så tycker jag att du ska ringa till dom och prata med dom
Publicerat December 24, 200619 yr Hallå Roggman. Om det är tyskjaktterrier du bestämmer dig för, så SKA du gå in på http://www.tjtk.se/ och kolla på Uppfödare, där finns alla uppfödare som följer tjts avelsföreskrifter och där finns en även en valpförmedlare att prata med om du känner dig osäker på nåt.
Publicerat December 24, 200619 yr när jag valde valp så var jag ganska noga med att föräldrarna hade ett naturgrytjaktsprov eller ett grytjaktch men inte genom finland så att kennel ägaren kan vissa att han jagar med sina hundar