Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Identifiering och värdering av B25 B1

Featured Replies

Publicerat

Såg en B25 B1 m 30" pipor till salu, kallad Sporting el Sporter av säljaren. Den har 10mm spång med mittkorn, i övrigt vet jag inte om den har några direkta "sporter-attribut". Undrar lite hur man identifierar en B1. Uppenbart skiljer ju gravyren från tex de A1'or jag tidigare sett. Men är det det enda sättet? Säger serienumret eller andra stämplar ngt om utförandet?

Ngn som har en uppfattning om värdet på en slik hos handlare resp privat. Just denna bössan får sägas vara i bra skick, iaf visuellt, utan märken, repor etc. Skaplig träbit också.

Publicerat

A, B, C osv är gravyrer - inget annat. Sedan är det en siffra som undergrupp: B1, B2, B3 osv. Och efter det kommer det som regel ett motiv - B2G som står för gravyrnivå B2, motiv Game.

När det gäller B25 så har du upland/lightweight, game och wildfowling/trap/skeet som är mer kopplat till stockning, piplängd, choke och vikt.

Och sist kommer vilken baskyl du har - contour/light, vanlig eller heavy.

Så om säljaren kallar den sport så är det sannolikt en trapbössa från början.

T

Publicerat

Hur en B1 ser ut i gravyren kan du snabbt googla dig fram till. Det är egentligen det enda som kännetecknar att det är just en B1.

Serienumret talar om vilket år den tillverkades, så det kan säga en del. Googla på "Browning date" så hittar du rätt.

10mm bred spång är lite ovanligt för en B25 sporter, de flesta 206or och 207or verkar ha midi-varianten på 12mm medans de flesta trap har broadway-varianten på 16mm. Men alla bössor är ju custom så vilken kombination som helst kan ju finnas. Förekommer även ombyggda trapbössor där man bytt ut 16mm spången mot något smalare, som till exempel 10mm.

På 2017-06-16 at 15:53 pmt sa:

A, B, C osv är gravyrer - inget annat. Sedan är det en siffra som undergrupp: B1, B2, B3 osv. Och efter det kommer det som regel ett motiv - B2G som står för gravyrnivå B2, motiv Game.

När det gäller B25 så har du upland/lightweight, game och wildfowling/trap/skeet som är mer kopplat till stockning, piplängd, choke och vikt.

Och sist kommer vilken baskyl du har - contour/light, vanlig eller heavy.

Så om säljaren kallar den sport så är det sannolikt en trapbössa från början.

T

Vad jag läst mig till så står G:et i till exempel B2G för Germanic, som hos FN betyder djupare gravyr. Verkar rimligt då till exempel varken D5 eller D5G har något direkt Game-motiv.

Publicerat

Vad gäller spänger och B25 har jag gett upp, där ter sig inte finnas ngn direkt stringens vad som sitter på vad.

8 hours ago Prestige sa:

Vad jag läst mig till så står G:et i till exempel B2G för Germanic, som hos FN betyder djupare gravyr. Verkar rimligt då till exempel varken D5 eller D5G har något direkt Game-motiv.

När jag var på deras customshop så frågade jag faktiskt vad fan de menar med "G" svaret var mycket artigt "det beror helt på situationen. För en äldre gravyr betyder det germanic och för modeller game men det är även beroende på marknaden. Vi utför blott kundernas önskmål...." Chefsgravören log sedan ytterst milt mot mig och avsåg inte disutera frågan mer....... Dvs det beror till stor del på vem som sålt skrället och när den är gjord. Det är ju alltid en massa diskussioner om hur en given B25-modell ser ut - att det sedan stundom skiljer dramatiskt mellan en Browning B25 för dem amerikanska marknaden eller en FN B25 för den europeiska fast de "borde" vara samma glöms ofta bort. Och googlar man flyter ju båda upp trots att det ju var två helt separata modellserier för resp. marknad. Amerikanerna har det ju värre då det är fler europeiska b25or i USA än det är amerikanska här......

Därtill är de ju tillverkade under i runda tal 85 år. Det hinner ju hända en del på den tiden....

Jag brukar därför sedan dess hålla mig till att G är Game. Mest för att det är standard i dag - generellt sett för Browning då.

T