Publicerat Juni 23, 20178 yr Någon som kikat på ett slikt och kan ge ett utlåtande? Det ser ju trevligt ut men avsaknaden av parallaxjustering känns lite B. Frågan är bara om det behövs ut till sådär 250-300m? Har ni några idéer om andra bra 1" sikten med lite högra förstoring (så hög som möjligt) och targetrattar eller typ BDC-riktmedel? Hur är t.ex Diamondback HP 4-16x42 eller Delta 6-24x42ao? Mvh Joacim
Publicerat Juni 26, 20178 yr Jag har ett Diamondback HP. Det är helt OK men känns väldigt trångt att titta genom. Eyebox och synfält lämnar en hel del att önska också. HP-siktet närmar sig den prisklass Zeiss HD5 3-15 brukar krängas till på XXL, men då får du så klart inte BDC-riktmedel. Jag har båda och väljer Zeissen alla dagar i veckan, men om riktmedlet är del av kravspecifikationen går ju den bort. Annars har väl Athlon några sikten i "bargain basement tactical"-segmentet. Inget som det brummar lite extra i bröstet för då jag har ett Argos BTR själv men det måste ju nämnas...
Publicerat Juni 26, 20178 yr http://www.handladigitalt.se/produkt/nikon-prostaff-7-3-12x42sf-np-kikarsikte-matt#tabs-2 Ungefär samma prisklass. Targetrattar, paralaxjustering på sidan och finns med nikons bdc-riktmedel. (Inte det i länken.) Jag har ett 4-16×50 i samma serie med bdc till min kråkräser. Skulle jag ha handlat idag så hade jag skippat bdc och gått på vanligt riktmedel. Jag tycker att nikons modell är för plottrig. (Eventuellt kanske gått ner till 42mm storlek för att få en smidigare bössa.) Nackdelarna är väl att du får en 30mm tub om det är ett krav. Jag satt också och jämförde med bl.a. vortex innan jag slog till på detta, det kändes som mest för pengarna. (En liten passus: Prostaff 7-serien tillverkas/monteras i kina numera om det har någon betydelse för dig. För mig var det en överraskning när jag såg texten på tuben.) /Patrik
Publicerat Juni 26, 20178 yr Författare För den intresserade kan nämnas att jag beställde ett Athlon Talos 6-24x50 ATMR1 MIL/MIL för en liten stund sedan. Ska bli spännande att börja utforska Athlon-träsket. Blir jag nöjd med vad siktet presterar i förhållande till sitt pris så lär det uppgraderas till något vassare vad det lider. Mvh Joacim
Publicerat Juni 26, 20178 yr 26 minutes ago Joacim sa: För den intresserade kan nämnas att jag beställde ett Athlon Talos 6-24x50 ATMR1 MIL/MIL för en liten stund sedan. Ska bli spännande att börja utforska Athlon-träsket. Blir jag nöjd med vad siktet presterar i förhållande till sitt pris så lär det uppgraderas till något vassare vad det lider. Mvh Joacim Du kommer bli grymt besviken på rattarna inte linjerar på ett helt varv och därtill är mosiga i klicken, optiken är usel och ger allt en röd/brun (mer åt det bruna) ton. Usel ljusstyrka, ärligt det sämsta jag sett från kina. Hade mitt ex i 3 timmar innan det låg på posten för retur. Längre än så behövde jag inte titta i det och klämma för att förstå att en vortex viper Pa 6,5-20x50 är en svarowski i jämförelse optiskt sett. Talos är kinaprodukt och du får samma prestanda eller tom bättre om du köper på aliexpress för en spottstyver av vad athlon talos kostar i sverige. Enda positiva jag kan säga om det var att på det ex jag hade hemma var riktmedlet fint (atmr1) och belysningaen var bra då den gick från väldigt svag till att även funka i dagsljus. Nej, athlon är inte i närheten ens av vortex lägsta serie crossfire i optiken och märket är inte nästa vortex på marknaden.
Publicerat Juni 26, 20178 yr Författare Det lät ju fint @Finskavapen Jaja, om så skulle va fallet så tror jag att jag och handlaren i fråga har såpass bra relation så att jag kan byta ut det mot något bättre. Mvh Joacim
Publicerat Juni 26, 20178 yr 8 minutes ago Joacim sa: Det lät ju fint @Finskavapen Jaja, om så skulle va fallet så tror jag att jag och handlaren i fråga har såpass bra relation så att jag kan byta ut det mot något bättre. Mvh Joacim Du kan ju ha tur och få ett bra ex. Men distanshandel är fint då man enligt lag har 14 dagar på sig.... Har dock läst en hel del och rattarna verkar vara standard med sin känsla och att de ej linjerar mot markeringarna. Då hade jag ändå den uppgraderade modellen enligt athlon som de släppt just pga klagomål på rattarna.