Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Akkar Churchill erfarenheter önskas

Featured Replies

Publicerat

Jag håller på att leta efter mitt 1a hagelvapen som ska användas mest till att skrämma lerduvor, min budget är max 10,000. Jag har märkt att utbudet av tex beretta, browning I denna prisklass är ganska sällsynta så har kollat lite på just akkar bocken som man kan köpa en ny för 8,900 med justerbar kolv.

Att det är en "turk" och att många dissar dessa har jag märkt men är det någon som har någon erfarenhet av ju dessa?

Mvh Johan

Publicerat

Jag har en Akkar pump. Den gör det den ska, varken mer eller mindre.
Nu är ju mekaniken lite känsligare i en bock. Men skulle nog tro att den är prisvärd för den pengen.

Nu är detta bara min uppfattning men, om man ska göra som du, Stå och krossa duvor. Så är det nog än viktigare att ha lite kvalitet mot axeln.
Att klämma iväg några jaktskott på en säsong klara vilken aber-bössa som helst.

min står nu för tiden mest i skåpet eller agerar extra-bössa när kompisar vill med och krossa tegel.

Med vänlig hälsning John

(Detta svar blev du ju inte ett dugg klokare av. Sorry....)

Publicerat

Skulle alla dagar i veckan köpa en begagnad Miroku/Browning/Nikko/Winchester. Brukar gå att hitta billigt, i synnerhet de som är fast skeetborrrning. Men det är ju jag det och inte det du frågade om. Hoppas det var ok svar ändå.

Publicerat

Fn b25 brukar ju gå att få tag i väl under budget...

Jag ställer min standardfråga:  Vart i landet finns du? Vet vi det är det bra mycket lättare att tipsa om bössor du kan åka och känna på.

/Patrik

Publicerat

Insåg att jag inte svarade på ursprungsfrågan så jag gör ett litet tillägg:

Jag har ingen erfarenhet av bössan i fråga, men:  Jag skulle aldrig få för mig att köpa en såpass billig ny bössa, det är jag alderles för fattig för.

/Patrik

Publicerat
  • Författare

Tack för alla snabba svar, bor i Skaraborg men i närheten av Vänern, Vättern vore ju smidigt.

Har haft span på blocket o i närheten men varit dåligt tycker jag. Vill ju såklart hellre har en mera kvalitets bock med lösa choker eller flera pipset.

Men kanske bättre att vänta ett tag o strunta i en billig pang?

Publicerat

Skulle väl inte säga att den är "bra" men för sin peng är den för modligen "minst dålig" tillsammans med ATAs Berettakopia i den prisklassen. Betydligt bättre köp än italienarna och en del andra turkar till samma pengar.

Men en gammal Miroku är som sagt ett betydligt säkrare köp längden......

/T

Publicerat
5 hours ago Freiman sa:

Tack för alla snabba svar, bor i Skaraborg men i närheten av Vänern, Vättern vore ju smidigt.

Har haft span på blocket o i närheten men varit dåligt tycker jag. Vill ju såklart hellre har en mera kvalitets bock med lösa choker eller flera pipset.

Men kanske bättre att vänta ett tag o strunta i en billig pang?

Har inte Kjell något vettigt hemma?

Publicerat
  • Författare

Var där för 2v sedan och då fanns endast dessa akkar under 10k, krånglar kanske till det iom att jag vill ha choker..

Publicerat
10 hours ago Freiman sa:

Var där för 2v sedan och då fanns endast dessa akkar under 10k, krånglar kanske till det iom att jag vill ha choker..

Förmodligen då detta är det minst viktiga när det gäller att få ner målet.

Publicerat
  • Författare

Nä det har du garanterat rätt i, tänkte faktiskt åka o kolla vad som finns senare om jag kan hitta ngt dom känns bra. 

Publicerat

Gamla trånga sauer/brno svs går för 1-2k, 1k till så får du den brotschad till den choke du vill ha. Kolven anpassar du provisoriskt med papp och tejp. En sådan bössa går att bruka livet ut för en jägare.

Publicerat
  • Författare

Bara för att vara nyfiken, vad är det som ev går sönder på dessa billigare vapen blir dom glappa, klickar eller vad är det som ger sig?

Publicerat

Var vill du jag ska börja.......

T

Publicerat
  • Författare

Hehe så det är så illa..

Publicerat
15 hours ago Freiman sa:

Hehe så det är så illa..

Illa och illa.... Som regel är en eller två saker som inte funkar, men ibland är det absolut det. För det liksom inte en sak som brukar vara "si-så-där", det är som regel snart sagt allt från mynning till kappa som kan klydda....

Som ett exempel - det är inte ovanligt att vissa individer "äter tändstift". Det kan bero på dåligt inpassade stift, fel designade stift, fel vinklade stift, snett borrade hål som gör att stiften belastas snett.... Några av dessa kan rätta till genom att göra stift som passar, men vissa går inte rätta till med mindre än att du gör en ny baskyl.....Samma resonemang kan du tillämpa på pipor, tryck, ejektor, etc med....

Däremot är vanliga symptom som följer: äter stift, trögöppnade, enkeltryck som inte fungerar, ejektorer som inte fungerar, glappar, dålig samskjutning, säkringar som inte fungerar, pipväljare som inte fungerar, choker som aldrig sitter fast, rostproblem, sprickor i kolven, förstockslås som inte låser, glappande topplever och fjädrar som går av.

Vissa saker kan man fuska med. Vissa saker kan man inte fuska med. Vissa saker får man absolut inte fuska med om du småfuskar med X. Så låg kvalitet eller dålig jämnhet rakt över gör att vissa individer håller till synes för hur mycket som helst utan att aldrig se en smed, andra behöver se en smed ett par gånger sedan snurrar de med. Vissa åker jo-jo in och ut från verkstaden och funkar aldrig mer en ask i taget typ...... Problemet är att alla tror att de med ska få en "Beretta till priset av en Classic" för att de hittar en som är outslitlig. Men de ser inte de 25 som ägarna kastat ifrån sig i vredesmod.

Jag får ganska ofta ilskna mail av folk som blir förbannade för att jag dissar deras bössor. Och för att "alla faktiskt inte har råd att köpa en jävla lyxbössa från Beretta". De ser inte alla de som kommer och vill ha hjälp med att reklamera saker som inte funkar..... De ser ännu mindre hur svårt det är att reklamera en hagelbössa för att få den kassa produktionen klassad som ett fel..... Det är snudd på omöjligt.... Det ärligaste svaret jag fått var: "Dear Sir! Considering the price for the gun, problems are not go be considered problems but normal level of performance due to extensive use.

Our local agent can supply You with the recuested spare parts, but at Your cost. 

Yours bla bla " från en italiensk tillverkare...... Just den bössan hade gått runt 250 skott på banan när den var slut lite överallt.

Tyvärr kan jag bara konstatera två saker:

- folk vill bli lurade och folk blir därför lurade

- kvalitet kostar

T

Publicerat
  • Författare

Ja då är det ju inte så mycket att fundera över, jag är ju som sagt en nybörjare och vill ju hellre ha ngt som bara funkar och är gammalt än tvärtom. 

Men tack igen för alla svar