Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta in aimpoint

Featured Replies

Publicerat

Har köpt ett aimpoint till min blaser r8 308w.

Kommer i år att jaga med normas tipstrike 170gr.

Det jag undrar är vilket överslag jag behöver ha när jag skjuter in på 25m om jag vill kunna jaga från 0-100 utan för stora avvikelser.

 

Någon som har några tankar?

Publicerat

Jag sköt in min Aimpoint Micro H2 häromdagen. Sköt in den på 50 meter då jag får samma träffläge där som på 100. 

Detta gäller för för din ammo också vid kontroll så jag rekommenderar dig att skjuta in på 50 meter så vet du att du aldrig är så mycket fel.

Skriv ut Aimpoints inskjutningstavla så blir det lätt.

Aimpoints inskjutningstavlor

Publicerat
  • Författare

Okej tack för det :)

Anledningen att jag tänkte skjuta in på 25 är att jag kan då nyttja pistolbanan hemmavid.

Publicerat

Enligt Normas Ballistikapp så om du skjuter in "mitt-i" på 100m så kommer kulan att gå 14mm lågt på 25m.

Skjuter du däremot in "mitt-i" på 25m kommer kulan att gå 53mm högt på 100m.

Jag hade skjutit in mig ett par cm UNDER på 25m.

Mvh Joacim 

Publicerat

Rätt intressant Jag fick 58 mm högt på 100 meter vid inskjutning på 25 meter.

Men ska man inte skjuta in på ca 15 mm under på 25 meter för att den ska gå hyfsat mitt i på 100 meter?

Publicerat
5 minutes ago M-Ola sa:

Rätt intressant Jag fick 58 mm högt på 100 meter vid inskjutning på 25 meter.

Men ska man inte skjuta in på ca 15 mm under på 25 meter för att den ska gå hyfsat mitt i på 100 meter?

Jo så klart, feltänkt av mig :blush:

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago Joacim sa:

Enligt Normas Ballistikapp så om du skjuter in "mitt-i" på 100m så kommer kulan att gå 14mm lågt på 25m.

Skjuter du däremot in "mitt-i" på 25m kommer kulan att gå 53mm högt på 100m.

Jag hade skjutit in mig ett par cm UNDER på 25m.

Mvh Joacim 

Här gör min okunskap det klurigt för mig.

Om jag skjuter in mitt i på 100 och kulan då går 14mm lågt på 25.

Då säger logikern i mig att om jag skjuter in den mitt i på 25 så kommer den gå 14mm högt på 100m.

Var tänker jag fel?

Publicerat
Just now Buck sa:

Här gör min okunskap det klurigt för mig.

Om jag skjuter in mitt i på 100 och kulan då går 14mm lågt på 25.

Då säger logikern i mig att om jag skjuter in den mitt i på 25 så kommer den gå 14mm högt på 100m.

Var tänker jag fel?

Nej så är det inte, mina ballistiska kunskaper är för dåliga för att säga vart felandet ligger men på 100m går kulan 53mm vid en inskjutning på 25m. I vart fall enligt ballistikprogramen.

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
3 minutes ago Joacim sa:

Nej så är det inte, mina ballistiska kunskaper är för dåliga för att säga vart felandet ligger men på 100m går kulan 53mm vid en inskjutning på 25m. I vart fall enligt ballistikprogramen.

Mvh Joacim 

Förstår att det inte blir så och är tacksam för svar och input. Det jag funderar på nu är varför och varför jag är så satans korkad:blink:

Publicerat
3 minutes ago Buck sa:

Här gör min okunskap det klurigt för mig.

Om jag skjuter in mitt i på 100 och kulan då går 14mm lågt på 25.

Då säger logikern i mig att om jag skjuter in den mitt i på 25 så kommer den gå 14mm högt på 100m.

Var tänker jag fel?

Om du tittar noga på Normas ballistik program så ser du "krökningen" på kulbanan. Det är delvis den som ställer till det. Kulan färdas inte efter en rät linje. Dessutom säger ju trigonometrin (Om du nu skulle räkna med en rät linje) att 100m är 4 ggr länge än 25m. Så lagen om likformiga trianglar borde ge 14x4=56mm. De där tre mm skillnad mot ballistik appen  är "krökningen" jag nämner ovan.

Publicerat

Kulbanan är en båge och ingen laserstråle från mynningen. :)

 

 

bullet_trajectory2.jpg

Publicerat

Täcker inte punkten minst 50mm på hundra meter?

Publicerat
  • Författare

Kul med många svar :)

 

Nu när jag tagit ner appen till telefonen och tittat lite i den så ser ju klart ut som att det vore smartast att skjuta in den på 100m för att få en mindre "krökning". Vill jag då nyttja banan hemma så är det korrekt att låda kulan ta 14mm under målet jag skjuter mot?

Publicerat
  • Författare
1 minute ago 22kort sa:

Täcker inte punkten minst 50mm på hundra meter?

Jo men bara 14mm på 25m :)

Precisionsskytte detta :wacko:

Publicerat
55 minutes ago Buck sa:

Jo men bara 14mm på 25m :)

Precisionsskytte detta :wacko:

Punkten storlek har inget betydelse för skottställningen. Det handlar ju om att hålla lika varje gång och ha ett inskjutningsmål som är lämpligt anpassat efter avståndet och punktens storlek.

Jag sköt in mitt 4MOA Aimpoint H2 på 80m med Aimpoints inskjutningstavla som jag hade skalat om lite i printern, och hade tre skott inom en enkrona (gamla enkronan då ;)).

4MOA på 80m blir lite knappt 10cm, så har man ett cirkulärt mål som är lite större så blir skyttet väldigt likt tävlingsskytte med diopter och rundkorn.

Publicerat

Se till att punkten är så svag som möjligt vid inskjutningen. Då ser du målet genom det röda och det är enklare att rikta lika varje gång.

Publicerat

Me mina endast 43år känner jag också det Dansken. Normas ballistikprogram ger ju bara en fingervisning men kan inte ersätta verkligheten... 

Ett Aimpoint skulle jag skjuta in mitt i på 80m, sen skjuta på 150m å 15m fr att se hur det slår där... Men de e jag de...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.