Publicerat Juni 30, 20179 yr Du behöver använda samma kula (.30) för att inte behöva byta pipa och en hylsa med samma stötbotten för att inte behöva modifiera slutstycket. Du behöver dessutom korta pipan om du väljer en kaliber med kortare hylsa vilket kan se en smula avigt ut, eftersom det kommer bli mindre gods att fylla ut i kolven med och det blir klenare pipa i anslutningen till lådan. Du kan också vara tvungen att modifiera låda och magasin om du använder längre patroner än lådan är anpassad för. Enklast är väl en AI, men det ser jag ingen större nytta i då det inte skiljer så mycket mot orginal för att rättfärdiga detta. Nu (när jag skriver detta) har Dansken svarat och givit dig ett alternativ... I samma anda kan du få ett av mig: .300 Winchester Magnum. Kolla här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/7.62_mm_caliber
Publicerat Juni 30, 20179 yr Författare 9 minutes ago JohanL73 sa: Du behöver använda samma kula (.30) för att inte behöva byta pipa och en hylsa med samma stötbotten för att inte behöva modifiera slutstycket. Du behöver dessutom korta pipan om du väljer en kaliber med kortare hylsa vilket kan se en smula avigt ut, eftersom det kommer bli mindre gods att fylla ut i kolven med och det blir klenare pipa i anslutningen till lådan. Du kan också vara tvungen att modifiera låda och magasin om du använder längre patroner än lådan är anpassad för. Enklast är väl en AI, men det ser jag ingen större nytta i då det inte skiljer så mycket mot orginal för att rättfärdiga detta. Nu (när jag skriver detta) har Dansken svarat och givit dig ett alternativ... I samma anda kan du få ett av mig: .300 Winchester Magnum I know, tänkte fel
Publicerat Juni 30, 20179 yr Då Nils Kvale konstruerade Norma's Magnum kalibrar gjorde han dom så snillrikt att dom går i alla standard längd lådor m/98, 1600/1640 och 1900 utan några ändringar... Riv upp patronläget och ta upp stötbotten (det kan även behövas lite slipning och polering på rampen för att få dom att mata in perfekt i patronläget) och du är "i branchen" Nils Kvale var en klok man: .308NM är en mycket bättre patron än .300WinMag med sin på tok för korta hylshals och är en mycket potent .30 kaliber. .358NM är också en kanonbra kaliber med mycket "dö" i... Den har nackdelen att inte ha 9,5 mm kuldiameter för att klara gränsen för "Afrikas sexochenhalva" men nog så potent som mycket annat i närheten. Men det var bara runtikringsnack då pipbyte inte var på tal Hylsor till båda gör du enkelt av .338WinMag hylsor
Publicerat Juli 1, 20179 yr Om 308 NM var mycket bättre än 300 Win Mag så skulle inte den senare vara världsstandard idag medan Normas 308 i princip helt utdöd.
Publicerat Juli 1, 20179 yr Detta är en populär post. En bra patron dör om ingen (av de stora) producerar vapen för den. .308 Norma Mag. är en bra mycket "sexigare" produkt än .300 Win