Publicerat Juli 2, 20179 yr Jag har haft flera klick med Podiums övningsammo de snaste gångerna jag var på banan. Sköt med min Kipplauf Thomson TCR och hade väl kanske var tionde skott klick. Har inte hänt med någon annan ammo jag testat i bössan. Har tidigare använt Podium i 308 utan problem. Har säkert skjutet 5-600 sådana utan ett enda klick. Har tyckt att de varit ett gott alternativ till Norma. Hade tidigare i år ett liknande problem, då med en hagelbössa som då och då klickade med Gyttorps röda US3 filtförladdade. inget klick med övningsplugg eller Gyttorps röda us 5 med platsförladdning. Vad kan det komma sig att just en typ at patroner klickar i ett specifikt vapen? Någon som har stött på samma problem? /Andreas
Publicerat Juli 3, 20179 yr Hårda eller felaktiga tändhattar jmfr med klent slagdtift/fjäder, hylsa på min strl, patronläge på max strl, tja det är nog allt. låg/ojämn kvalité, stafflade toleranser, generar klickar/vapenfel. C
Publicerat Juli 3, 20179 yr 9 hours ago aasenheim sa: Någon som har stött på samma problem? /Andreas Hur många gånger som helst.... En kombination av kort tändspets och aningen djupt sätta tändhattar som regel. Som Christian skriver , det är ett toleransproblem. Så länge man har ett plus och ett minus går det jämt ut, men när man får + och + så blir lätt obehagligt för då ökar risken för få tändhattsgenomslag. Så därför ligger de flesta producenter hellre lite minus än på nollan och riskera att trilla över på plus..... Och vips så har du får du plötsligt ett problem med ett parti. Därav att jag alltid kollar hur hatten sitter på ammunitionen innan jag köper den. Det räcker att kolla en puppa som regel, det är extremt partiberoende. T
Publicerat Juli 3, 20179 yr 14 minutes ago aasenheim sa: Ok då kanske man ska testa en ask till då. Tack för svaren! Ur en annan batch, annars är det ingen idé, eller ja utfallet blir inte bättre. C