Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omättlig jämthundsvalp

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en valp som är 15v och helt omättlig, fodret jag ger honom är Royal Canin medium junior som rekommenderades av uppfödaren.

Doserar efter tabellen som dom har men det verkar som att det inte är nog för honom, ibland får han några gram extra men i 98 fall av 100 håller vi det till mängden som anges på påsen. 

Han är inte överviktig och jag vill inte riskera att han ska bli det heller, men jag vill inte att han alltid ska behöva gå hungrig och försöka äta precis allt som finns. Han skulle förmodligen kunna trycka i sig en portion till direkt efter han redan ätit en och skulle säkert kunna äta 500g om dagen istället för dom nästan 300 som han får idag. 

Kan man ge honom lite extra och hoppas att han kanske blir nöjdare och mindre hungrig. Han får mycket tid i skogen och är väldigt aktiv om dagarna så han gör av med rätt mycket energi och då kanske det helt enkelt är så att doseringen inte räcker till då hundar precis som människor är individer och växer? 

Publicerat

Hundar är ju som människor, allt är individuellt.
Du kan absolut öka fodermängden men du bör ha koll på hur det slår.
Ett bra tips är att känna på hundens revben, det ska vara ett obetydligt fettlager mellan hud och revben.

Tabllen är bara en rekommendation som man inte ska lita blint på.

Sen vet jag inte hur du motionerar din hund men se absolut till att det inte blir statisk träning, för det kan din hund fara illa av åtminstone de första 12 månaderna.

Publicerat

RC valpfoder eller valpfoder öht kommer jag aldrig ta i ens om man slängde säckar efter mig. Förstörde en hund me den skiten föut så han blev bara 6år. Växte nå så inåt helvete fort så lederna tog stryk å skelettet hängde inte med...  Men tjock blev han verkligen aldrig... Nu kör jag Fodax från början å då hunn blev äldre ha jag tillsammans med 1 köttkaka i ca 4dl torrfoder för aktiva hundar så de bli nå att tugga på också. Även min jämteblandis kan ibland äta dubbelportion men då det inte händer något varken upp eller ner med vikten på han så håller jag mig på den dagsgivan... 

Äter valpen lika om den få torra kulor eller lika mycket fast uppblött? 

Publicerat

Avmaskad 'som man ska'? Träckprov kan vara god idé. T.ex till SVA. Remiss och instrux finns att skriva ut på deras hemsida. Be de kolla efter såväl rundmask som encelliga parasiter.

Publicerat
  • Författare
På 3 juli 2017 at 17:30 Dr Krall sa:

Avmaskad 'som man ska'? Träckprov kan vara god idé. T.ex till SVA. Remiss och instrux finns att skriva ut på deras hemsida. Be de kolla efter såväl rundmask som encelliga parasiter.

Avmaskad som han ska. Tack för tipset ska kolla det! 

Publicerat
  • Författare
På 3 juli 2017 at 15:06 HuggyBear sa:

Äter valpen lika om den få torra kulor eller lika mycket fast uppblött? 

Han äter lika mycket oavsett torrt eller uppblött, går fortfarande och ställer sig och vill ha mer. Men jag upplever det som att han är lite lugnare mellan måltiderna och inte konstant uppe i varv om han får det torrt.

Publicerat
  • Författare
På 3 juli 2017 at 14:43 Björnstigen sa:

Hundar är ju som människor, allt är individuellt.
Du kan absolut öka fodermängden men du bör ha koll på hur det slår.
Ett bra tips är att känna på hundens revben, det ska vara ett obetydligt fettlager mellan hud och revben.

Tabllen är bara en rekommendation som man inte ska lita blint på.

Sen vet jag inte hur du motionerar din hund men se absolut till att det inte blir statisk träning, för det kan din hund fara illa av åtminstone de första 12 månaderna.

man känner revbenen precis som man ska. 

Ok, ska öka lite mer till ett mål och se vad som händer.

Mycket lek, mental träning, lite spår, kortare promenader och lufsande i skogen. Det är jag medveten om! 

Publicerat

Häll på lite matolja. Lite mer fett borde få maten att räcka längre utan att valpen får i sig mer kolhydrater.

/M