Publicerat Juli 5, 20179 yr Jag beställde idag en pipa som jag bad att få färdiggängad. Handlaren sa att det var dumt att ha den gängad om den inte används med dämpare/broms utan används som en vanlig pipa med gängskydd på. Han menade på att eftersom man tar bort en del gods runt mynningen för att slå gängan så kommer dem biten bli försvagad och inverka negativt på precisionen då den kommer "röra" sig mer och vara väldigt tunn från insidan pipan till det yttre. Kan detta stämma?
Publicerat Juli 5, 20179 yr Detta är en populär post. Ja den blir tunnare, , men precisionen skall inte påverkas om gängningen sker på ett korrekt sätt. Tryckmässigt då, ja pipan blir tunnare men inte alls på ett sådant sätt att den blir osäker, mindre säker, ja visst men inte osäker. Min tolkning av din handlare är att han inte vill sär beställa en pipa eller gänga en sådan, med de administrativa merkostnader det medför. C
Publicerat Juli 5, 20179 yr Författare 1 minute ago Christian N sa: Ja den blir tunnare, , men precisionen skall inte påverkas om gängningen sker på ett korrekt sätt. Tryckmässigt då, ja pipan blir tunnare men inte alls på ett sådant sätt att den blir osäker, mindre säker, ja visst men inte osäker. Min tolkning av din handlare är att han inte vill sär beställa en pipa eller gänga en sådan, med de administrativa merkostnader det medför. C Tack för det Christian! Då kan jag beställa den av en annan handlare och så behöver jag inte fundera mer på det. Jag ville mest ha den gängad för att jag kanske vill gänga på något i framtiden om jag känner för det.
Publicerat Juli 5, 20179 yr I strikt fysisk mening så har handlaren - kanske inte helt rätt i praktiken, men mer rätt än fel faktiskt...... När kulan trycks genom pipan så deformeras den - bommarna skär in i kulan OCH pipan "andas" något. Bakom kulan har sedan ett gastryck som sas till del behåller pipans utvidgning. På samma sätt som när man blåser upp långa balonger man kan göra figurer av, dessa sväller (oc förlängs) oftast direkt framför inloppet och sedan succesivt framåt tills ballongen är fylld. På samma sätt men i betydlight mindre fysiska mått uppför sig en pipa. Så - ja - när kulan ska ur mynningen så innebär det tunnare godset att den släpper en aning tidigare. Och ja - den lilla stumpen får förmodligen en aning annan rörelse än den skulle fått med en jämn profil. Men eftersom den är väldigt kort så hinner det liksom inte bli några speciellt stora avvikelser. Men märker man det? Nej..... Kanske kommer man att tappa en fraktion av pipans livslängd. Eventuellt. Men då det finns så enormt många andra parametrar som påverkar precision och livslängden än just den så är det trams och dumheter ur handlarens mun. Och jag tror Christian ligger oroväckande nära sanningen. /T
Publicerat Juli 5, 20179 yr Då undrar jag: Var är kulan i pipan när trycket är som högst? Om det inte är vid mynningen, hur mycket har trycket sjunkit då kulan är framme vid gängan?
Publicerat Juli 5, 20179 yr 6 minutes ago redtop sa: Då undrar jag: Var är kulan i pipan när trycket är som högst? Några cm upp efter övergångskonen, där peakar trycket runt 4000-4500 bar på en klass1. 6 minutes ago redtop sa: Om det inte är vid mynningen, hur mycket har trycket sjunkit då kulan är framme vid gängan? Beror på piplängd och typ av krut med säg mellan 600 och 800 bar..... /T
Publicerat Juli 5, 20179 yr 5 minutes ago pmt sa: Några cm upp efter övergångskonen, där peakar trycket runt 4000-4500 bar på en klass1. Beror på piplängd och typ av krut med säg mellan 600 och 800 bar..... /T Tack för lärdomen! Då låter det inte som man behöver bekymra sig så mycket om de sista cm på pipan är lite klenare.
Publicerat Juli 5, 20179 yr Författare Kul med fakta även om det nog inte verkade vara handlarens avsikt
Publicerat Juli 5, 20179 yr Författare 44 minutes ago pmt sa: I strikt fysisk mening så har handlaren - kanske inte helt rätt i praktiken, men mer rätt än fel faktiskt...... När kulan trycks genom pipan så deformeras den - bommarna skär in i kulan OCH pipan "andas" något. Bakom kulan har sedan ett gastryck som sas till del behåller pipans utvidgning. På samma sätt som när man blåser upp långa balonger man kan göra figurer av, dessa sväller (oc förlängs) oftast direkt framför inloppet och sedan succesivt framåt tills ballongen är fylld. På samma sätt men i betydlight mindre fysiska mått uppför sig en pipa. Så - ja - när kulan ska ur mynningen så innebär det tunnare godset att den släpper en aning tidigare. Och ja - den lilla stumpen får förmodligen en aning annan rörelse än den skulle fått med en jämn profil. Men eftersom den är väldigt kort så hinner det liksom inte bli några speciellt stora avvikelser. Men märker man det? Nej..... Kanske kommer man att tappa en fraktion av pipans livslängd. Eventuellt. Men då det finns så enormt många andra parametrar som påverkar precision och livslängden än just den så är det trams och dumheter ur handlarens mun. Och jag tror Christian ligger oroväckande nära sanningen. /T Jättetrevlig info!! Om man då hårdrar det har en cylindrisk matchpipa mer pipliv än en konisk jaktpipa? Det måste ju innebära att en flutad pipa slits mer pga dess ojämna gods?
Publicerat Juli 5, 20179 yr 54 minutes ago redtop sa: Tack för lärdomen! Då låter det inte som man behöver bekymra sig så mycket om de sista cm på pipan är lite klenare. Det finns betydligt mycket vettigare saker att låta sitt klena hufud oroa sig kring..... 51 minutes ago Buck sa: Kul med fakta även om det nog inte verkade vara handlarens avsikt Min erfarenhet av handlares vapentekniska kunskaper så var det nog vare sig handlarens avsikt eller en medveten kunskap. Det bara råkade vara sant - fast meningslöst. 49 minutes ago Buck sa: Jättetrevlig info!! Om man då hårdrar det har en cylindrisk matchpipa mer pipliv än en konisk jaktpipa? Det måste ju innebära att en flutad pipa slits mer pga dess ojämna gods? Ja, en liten aning. Faktiskt mest för att det är mer massa som gör att pipan i sig håller sig lite svalare. Desto varmare pipa desto mer slitage..... Men att godstjockleken och dess egenskap att hålla ihop gör till och från på livslängden - tja, det går nog att mäta men jag tror inte det är ngt som "vi märker" sett till livslängs på 5-7 000 skott. Däremot gör blotta massan att en tung pipa kan absorbera mer värme, vilket i sig ökar livslängden om man skjuter serier. En flutad pipa slits inte mer, däremot är de vad jag förstår en aning benägna att lägga en valk där fluten sas "tar slut" men det är allt vad jag förstått det som. Å andra sidan ökar flutningen pipans yta och den svalnar därmed fortare vilket är positivt.... Det är lite samma som med gamla CG63, de hade ju en tendens att lägga en valk i precis där värmeskyddet slutade, eller rättare precis där bandet satt...... /T
Publicerat Juli 5, 20179 yr Författare Kuriosa http://bulletin.accurateshooter.com/2015/04/muzzle-threading-dont-remove-too-much-steel/