Publicerat Juli 6, 20178 yr Jag har hittills skjutit med ungefär 5 olika svs hagelbössor och av samtliga har jag blivit flådd på skjutfingret. När jag sköt med den första trodde jag att det berode på en vass avtryckare, men med tanke på att det hittills inte har slagit fel så har jag uteslutet den teorin. Nu till min fråga, är detta något som är vanligt förekommande? Beror detta på skjutteknik eller en udda utformning av handen? Eller något helt annat? /Willy
Publicerat Juli 6, 20178 yr Att långfingret fick stryk så att man blödde minns jag , men skjutfingret ???
Publicerat Juli 6, 20178 yr Författare 1 minute ago culot sa: Att långfingret fick stryk så att man blödde minns jag , men skjutfingret ??? Japp, skjutfingret dvs pekfingret. Det händer aldrig när jag skjuter med en bock/halvautomat. Och det är inte bara ett litet skrapsår, utan det brukar börja blöda rejält efter 3-4 askar. Och det är ganska synd, för jag tycker att SvS bössor är överlägsna att skjuta med. Jag har nu börjat att tejpa på det stället där såret uppstår (vilket är strax under första vecket under nageln) men fingret blir då ganska stelt och avtrycken blir sämre. /Willy
Publicerat Juli 6, 20178 yr Fram med axeln och ner med huvet mer och håll lite hårdare med avtryckarhanden så hela du tar rekylen istället för att bara pekfingret ska göra det
Publicerat Juli 6, 20178 yr Författare Tycker att jag har gjort det men ska tänka lite mer på det nästa gång. Tack för tipset. /Willy
Publicerat Juli 6, 20178 yr Handen får en annan vinkel då man håller en rak engelsk kolv istället för en med pistolgrepp. Det innebär att kolven skall vara ca 2 cm längre för att man inte skall placera handen för långt fram. Är handen placerad för långt fram så får man smäll på långfingret. Jag har aldrig hört talas om någon som får smäll på pekfingret men skulle titta på kolvlängden först.
Publicerat Juli 7, 20178 yr Du håller lite fel.... Du har skjutit för mycket med pistolgrepp. Handleden ligger för lågt på greppet. Ergo: lyft armbågen. T