Publicerat Juli 7, 20178 yr Letar efter ett sikte med lite högre förstoring som ska användas för jakt. Hitta minox zx5i 5-25x56 som är en kandidat på papper. Men skulle vilja veta om någon har ett sådant och vet hur de är när de börjar skymma? Riktmedel hade jag tänkt 4a S
Publicerat Juli 10, 20178 yr Hej. Hade den aningen 'bättre' varianten ZE 5i HD 5-25x56 (ZE-serien är helt gjord i Tyskland med enbart tysktillverkade delar...till ZX-serien har Minox outsourcat tillverkning av vissa komponenter till Asien, men den är även den hopplockad i Tyskland). På lägre förstoringar, säg upp till 12x, var den riktigt bra även på kvällskvisten. Fullt jämförbar med t.ex Helia CSX 3-12x56 som jag också haft. På högre förstoringar (15x och uppåt) tappar den lite grann naturligtvis enligt optikens lagar (mindre och mindre utgångspupill). Från 20x och uppåt är det lite kinkigt med att ha rätt parallax inställt, eftersom skärpedjupet är snävt med så pass höga förstoringar. För sedvanlig jakt skulle jag hellre välja 3-15x56 av samma sikte. 15x räcker mycket långt, och då har du samtidigt möjlighet att gå ner mot 3x om du skulle vilja, vilket gör ganska stor skillnad för synfältet. Eller kanske också kolla på ett Delta HD 2,5-15x56. Tror Joacim har en del gott att säga om den
Publicerat Juli 10, 20178 yr Det som Minoxen verkligen imponerade med var allmän skärpa och det jämna skärpeplanet (skarpt ända ut i kanterna)
Publicerat Juli 10, 20178 yr 39 minutes ago Dr Krall sa: Hej. Hade den aningen 'bättre' varianten ZE 5i HD 5-25x56 (ZE-serien är helt gjord i Tyskland med enbart tysktillverkade delar...till ZX-serien har Minox outsourcat tillverkning av vissa komponenter till Asien, men den är även den hopplockad i Tyskland). På lägre förstoringar, säg upp till 12x, var den riktigt bra även på kvällskvisten. Fullt jämförbar med t.ex Helia CSX 3-12x56 som jag också haft. På högre förstoringar (15x och uppåt) tappar den lite grann naturligtvis enligt optikens lagar (mindre och mindre utgångspupill). Från 20x och uppåt är det lite kinkigt med att ha rätt parallax inställt, eftersom skärpedjupet är snävt med så pass höga förstoringar. För sedvanlig jakt skulle jag hellre välja 3-15x56 av samma sikte. 15x räcker mycket långt, och då har du samtidigt möjlighet att gå ner mot 3x om du skulle vilja, vilket gör ganska stor skillnad för synfältet. Eller kanske också kolla på ett Delta HD 2,5-15x56. Tror Joacim har en del gott att säga om den Bara det faktum att mitt Delta fortfarande är kvar orubbad och aldrig legat ute till försäljning eller byte är väll ett betyg så gott som något Helt seriöst så finns det få om ens något sikte (skulle möjligtvis vara just Minox) som klarar av att ha den specen - 2.5-15, belyst, justerbar parallax osv för under 10000kr och med fullgod optik. Mvh Joacim
Publicerat Juli 10, 20178 yr Författare 2 hours ago Dr Krall sa: Det som Minoxen verkligen imponerade med var allmän skärpa och det jämna skärpeplanet (skarpt ända ut i kanterna) Låter lovande, Ja Helia CSX är ingen dålig kikare. Ska försöka titta i En Delta med.
Publicerat Juli 11, 20178 yr 10 hours ago hs_merkel sa: Låter lovande, Ja Helia CSX är ingen dålig kikare. Ska försöka titta i En Delta med. Kollade i polarn''s inatt då det var som mörkast, just 2.5-15x56, och det fanns inget att klaga på.