Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämna in vilt för styckning mm södra skåne

Featured Replies

Publicerat

Hej på er,

Kan man lämna in vilt för styckning mot ersättning (pengar eller kött) någonstans inte allt för långt från Malmö?

Jag frågar för att sedan jag flyttade söderut har jag inte tillgång till slaktutrustning. Skulle få ta ned taklampan i ovanför soffan i lägenheten för att ha någonstans att sätta krokarna. Eller kanske i badkaret? Oavsett vilket så skulle sambon bli så förbannad att hon skulle styckmörda mig innan jag hinner få in vildsvinet i frysen...

Tar gärna emot tips!

Publicerat

Byggplast i badrummet är en klassiker. 

Sjukaröds slakteri kan vara ett alternativ. C

Publicerat

Här är en lista över hela landet.

kott-fran-frilevande-vilt.pdf

Det finns säkert slaktare som gör det vid sidan om också, men det gäller att hitta en sådan till rätt penning.

Risken är ju at tsådan slakterier kräver vet.beisktigat vilt. Jag tror att det kan bli tufft om det kommer livsmedelsverket för kännedom.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har mejlat några av skåningarna på Isjonssons lista, men det verkar inte som att deras business riktar sig mot enstaka vilt på det sätt som jag eftersöker. Tips mottages fortfarande med tacksamhet!

Publicerat

Med tanke på att du inte får hålla på med kött proffesionellt utan tillstånd och godkända lokaler så tror jag då faktiskt det är lättare för dig om du kan få "låna" en viltbod med en kyl mot lite "konstruktiv ersättning til jaktlaget" och göra jobbet själv.

/T

Publicerat

Hej,

Som Christian skriver, Sjunkaröd är bra. De tar enstaka vilt. De ger bra råd om man ringer dem också.

JoHn

Publicerat

Listan som det länkades till ovan innehåller anläggningar som har Livsmedelsverket som kontrollmyndighet. Utöver de anläggningarna finns anläggningar som har Miljökontoret i den kommunen de finns inom som kontrollmyndighet. Hur man får fram en sådan listan på samtliga i Sverige vet jag inte riktigt. Men man kan ju alltid ringa miljökontoret i sin hemma kommun och fråga efter anläggningar i kommunen.

/T 

Publicerat
På 2017-07-08 at 10:41 Dansken sa:

Rätt penning......

Minns med fasa för en del år sen jag skulle hämta en dovhjort på ett ställe i närheten hos en "som var duktig att stycka" och som inte alls var dyr. Min kamrat skulle ha en hjort styckat- och min hängde i samma kylrum. Den här killen var gammal jaktkamrat till han jag åkte med och brukade vara hundvakt åt honom.
Jag sa uttryckligen innan att jag skulle stycka min hjort själv ....

Då vi kom dit hade han styckat min hjort också (för att vara snäll) "Jag tog din också när jag ändå höll på"... Jag stod och muttrade lite, för det var inte så det var gjort upp, och jag sa att jag inte skulle haft det så.... Jag hade en plan....
Då gick han ut bakom "slaktboden" och pinkade... Kom in (utan att tvätta fingrarna) och la in en jättesnus och började visa och vända på mina köttbitar (som låg löst och omärkt i grönsakskartonger) med fingrarna "och här har vi läggar- det kan bli si och så.. och här har vi..."
"Jamen jag skulle inte ha några jävla läggar- och jag skulle stycka själv"

Då vart han kränkt (han är Svensk ;)  ) och vi åkte hem....

Jag kunde inte äta hjortfan (jag är inte kräkmagad annars) men känslan (och tanken) satt kvar av att han hade fingrat på mitt kött med "urinfingrar" och jag såg honom framför mig... usch...
Så jag gav bort den (med information om vad som hade hänt) till en (Icke jagande) familj som åt den med god aptit.... Dom sa att det kändes inget på smaken (och det gjorde det nog inte heller)

Så "rätt pris" kan utan vidare vara 10 kronor mera pr kilo- om köttet är hygieniskt och professionellt hanterat och man slipper äcklas och ge bort det.
Man ska vara stolt när man hämtar viltkött i frysen :)

i forna Isländska  vikingatider pissade man på valhaj köttet  för att få igång jäsprocessen - än idag kan man äta " Pisshaj " på Island , jag har gjort det på den finaste restaurangen i landet  , ett flertal deltagare vägrade äta ( självklart utan att smaka)   Dricka till var 60% Svarta Döden vodka.

/ P

Publicerat

Isländsk "surmat":
Haj, sällabbar(med hår på), val, fisk och annat skit...........

Fy faen ;)

Att dom "surar" hajen har visst att göra med att den är giftig innan den blir surad

Svarta Döden är ett effektivt sätt att ta bort dom sista rester av eventuell intelligens
Undrar om Anders Borg drack det?