Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bilder på skjutna djur på nätet och i tidningar

Featured Replies

Publicerat

Det har varit några debattartiklar i våra jakttidningar med vad man kan visa på bild för att "icke jägare" inte ska ta illa vid sig av detta- och att visa andra respekt.
Det är en grej jag själv har funderat en del över:

Båda våra jägareförbund har förespråkat att vi enbart ska lägga ut snygga bilder på skjutna djur.
Jag gillar att titta på levande djur. Och jag gillar att titta på bilder på jaktbyten- skjutna djur, så även med skottskador om det är relevant för att visa vad en viss kula gör. Då får icke jägarna finna sig i detta- eller lägga ihop tidningen
Vad jag finner onödigt är dessa bilder på djuret/ fågeln i skottögonblicket. Vem har nytta av det?
Jag får säga att Jakt&Jägare har varit värre på detta en längre tid, men nu hade även Svensk Jakt en bild på framsidan i senaste numret av en and som träffas i luften....
Film är en sak- men stillbilder?
Vad ska det tjäna till? Vad ska det visa? När fågel med knäckt vinge och fjädrarna flygande kring sig ramlar mot marken.
Visa bilder på fåglarna. Visa bilder på gott hundarbete. Visa bilder på glada jägare med jaktbytet...
Men spara mig för dessa "träffbilder" för där går min gräns. Vad tycker ni andra?

Publicerat

Just den bilden har det tydligen varit mycket kritik mot bland fågelhunds folket enligt frugan. Då de flesta där och även jag anser att anden är skammad. Så jag håller med dig om att denna bild var mycket dålig att ha med. Annars så är jag lite kluven i frågan då jag tycker vissa bilder är ok men andra inte.

Publicerat

Jag tycker att vi i Sverige överdriver helt galet mycket det här med PK.
Vad är PK egentligen?
Det beror ju på vem man frågar men ska vi prata om bilder på nedlagda djur så är ju de som är emot den typen av bilder betydligt fler än de som är för, dvs det är inte PK att visa den typen av bilder ...

Själv har jag inget emot den typen av bilder om det rör sig om etisk jakt, har lite svårare att acceptera bilder från Afrika där någon poserar framför ett nedlagt byte som tex ett lejon.

Egentligen har jag inte tillräckliga kunskaper att uttala mig om ifall ett lejon kan jagas etiskt eller ej eller om ens bilden på rådjuret från Dalarna blev jagat etiskt, bara en egen känsla och uppfattning man får och gör en bedömning som kanske inte alls speglar verkligheten.

Därför försöker jag hålla mig neutral till allt som jag inte med säkerhet kan uttala mig om och blir extremt trött på människor med förutfattade meningar som inte vill lyssna på argument från de som vet bättre.
Det betyder att jag ogillar de allra flesta som bor i storstader, vilket jag själv gör, och varför jag mer och mer önskar mig ett boende ute i vildmarken utan omedelbara grannar.

Summa summarum så anser jag att vi människor måste bli bättre på att acceptera andra människor och att acceptera att det finns stora grupper som inte delar vårat synsätt men att det faktiskt inte behöver betyda att de är dummare eller hemska människor för det.

Stör man sig av olika anledningar på andra människors intressen eller leverna så är det väl bättre att hålla sig ifrån dem eller försöka sätta sig in i deras verklighet snarare än att bete sig illa mot dem, så gillar man inte bilder på döda djur med en poserande jägare så ska man heller inte utsätta sig själv för sånt.

Jag tycker inte om skräckfilm, därför tittar jag helle rinte på det men kritiserar inte de som gillar skiten heller.

Publicerat

En annan typ av Kardashians. 

Publicerat

Folk är så lättkränkta.. (Libtards/Snowflakes/Saferooms..)
F** kolla inte om du inte vill se. Samma med Veganer. Skit i om andra äter kött.
Har Veganer som är normala = dom anser vill du äta kött gör det, men de gör inte det. Medans andra får spel när det kommer till djur...

PK= Sekt likt annan Sekt Is*am Fy för att tala om denna sekt... Å HEN på alla som stör sig av detta inlägg.

//MvH: None Sekt Member...

Publicerat

Det där med bilder tagna i träffögonblicket känns ju nästan som lite skryt från fotografen väl? "Kolla jag lyckades fota exakt när djuret blev träffat!" Jag föredrar bilder före eller efter träff, känns lite ovärdigt mot djuret på något sätt med sådana bilder. 

Publicerat

Har inga problem med att se bilder på levande, döende eller döda djur. Det går inte alltid att anpassa sitt eget budskap efter vem - utanför den egentliga målgruppen - som uppfattar budskapet. Om vi ser till hur SPORTfisket har utvecklat sig så är det idag fullständigt tabu att visa upp en bild på en död lax. Håller man en lax i stjärtspolen på en bild dyker det alltid upp en fascistisk djurrättsfiskare som spyr på att man håller fisken på det sättet. För dem är det helt orimligt att laxen på bilden är död, detta eftersom all lax ska/bör/förutsätts återutsättas i älven igen. Om man låter samma typ av fundamentalister från storstan styra hur jakten ska utvecklas kan man lika gärna ge makten helt åt veganerna med en gång, för med såna vänner behöver man inga fiender.

När jägareförbunden inte tål bilder på döda djur för att de är rädda för hur icke-jägare ska hantera verkligheten så har vi redan förlorat. Det är jägareförbunden som ska ha initiativet till hur jakt framställs och utförs, inte urban ekosofisk "elit" med köttfria dagar varje vecka. Det initiativet vägrar de ta för de har själva gått på argumentationen både när det gäller döda och döende djur, samt vilket kolvutseende ett jaktvapen har - det hänger ihop. Den som alltid vill vara duktigast i klassen är till slut den som begår rituellt självmord för att tillfredställa resten. Jag vägrar kalla det politiskt korrekt för det är så totalt absurdt och felaktigt att låta lättskrämda fundamentalister även styra jakten, det räcker med att de tagit glädjen från fisket. Så, ni catch n release-fascister som möjligen läser det här, håller borta från jakten tack! 

Publicerat

För att tydliggöra att jakt handlar om mer än en sysselsättning för adlig ungdom med sysselsättningsproblem på stora gods så kan det vara bra att komma ihåg att mycket jakt faktiskt handlar om förvaltning med lite olika syften. Om vi inte tål bilder på skjutna djur så kommer på sikt jakten att ifrågasättas än mer än idag. Det kommer innebära att vi får se fler bilder av den här typen. Kanske borde vi bombardera samhället med dessa för att få en större acceptans för jakten? En barnfamilj i en sån bil, vill helst inte tänka på det, älgen däremot skiter jag i...
D61_2939.jpg

Publicerat

Vi lever i ett visuellt samhälle där saker avgörs hur de uppfattas inte hur de är, således är det klokt att moderera hur saker uppfattas, exempelvis finner jag bilden ovan rätt stötande, då den är helt onödig, annat än som en ren provokation, vilket den så klart är.

Således är den ett typiskt olämplig publikation oaktat vad man därefter vill ha sagt så kommer en betraktare enbart att fastna vid/återkomma till bilden.

Jag har funderat allvarligt på det där med jaktliga bilder på vilt och exempelvis vi här på forat är relativt duktiga på att lägga oss på en bra nivå. /C