Publicerat Juli 11, 20178 yr Tänkte köpa ett extra sikte att ha till vak o pyrsch. Står mellan Minox ze 5i 2-10x50 alternativt 3-15x56. Eller ett Delta 2.5-15x50 HD. Ett minox har jag haft o vet att den ger mycket för pengen. Frågan är ju om deltan för samma pengar är lika vass?
Publicerat Juli 11, 20178 yr minox alla dar i veckan . deltan har ju så liten eyebox . själv så köpte jag denna .. https://www.ahtihuvila.fi/cgi-bin/webio2kauppa?Sightron/Sightron_S-TAC_2,5-17,5x56_RMH&naytasivu=380&id=263&saitti=ahtihuvila
Publicerat Juli 11, 20178 yr Ring till George på Astrosweden och fråga. Han säljer ju bägge och kan nog ge bra svar. Jag har bara erfarenhet av Minox ZE-serie (ett 5-25x56 och ett 1-5x24), inte av Delta. Optiskt var dessa väldigt fina. Skarpa och utan distortion. Ljusa och 'behagliga' att titta i. Lätt att 'komma bakom'. Breda synfält. 5-25an såldes till fördel för ett sikte med FFP-riktmedel och mil-linjaler. 1-5an såldes då jag hade valt riktmedel med 'enbart' röd punkt till det, och på Minox har det riktmedel egenheten att vara helt batteriberoende. D.v.s när det är släckt syns ingenting i tuben, inte ens en svart punkt. Såldes till förmån för ett Meopta R2 1-6x24 med deras K-dot 2 rm (som har tunna hjälpkors en bit utanför rödpunkten, och en punkt som syns (grå) när den är släckt). Minox ZE 5i HD 1-5x24 är dock vassare än Meopta R2 1-6x24 optiskt, förutom att den senare har 6x växel. Minoxen har bättre eyebox ('lätt att komma bakom'), mindre tubseende, skarpare och 'klarare' optik. Upplevs väldigt 'vilsamma' att titta genom. Synfälten likvärdiga = bra på bägge. Men missförstå mig rätt, Meopta R2 är inte dåliga på något sätt, utan det är Minox ZE-serie som faktiskt är riktigt bra! De hade en del kvalitetsproblem i början har jag läst om, ffa med belysningsmodulen. Men man hör mindre om detta numer. Garantin på dem är ju oklanderlig (30 år, bra generalagent, europeisk tillverkare). Köper du av Astro så byts det ofta med vändande post om det krånglar (mitt första ex av 5-25x56an hade lite snedriktad belysning på korset, och George bytte det direkt med vändande post)
Publicerat Juli 11, 20178 yr Jag har ett Delta 2.5-10x56 samt ett Minox ze5i 2-10x50 och ett Minox zx5 3-15x50. Alla tre är bra,ruskigt bra,för egen del kan jag inte lyfta någon över den andra. Det går säkert att läsa sig till skillnader i tabeller men jag kan inte se eller uppleva dom praktiskt. Köp den förstoringsintervallen du vill ha-du lär bli nöjd. /Mike
Publicerat Juli 11, 20178 yr Författare 4 hours ago Dr Krall sa: Ring till George på Astrosweden och fråga. Han säljer ju bägge och kan nog ge bra svar. Jag har bara erfarenhet av Minox ZE-serie (ett 5-25x56 och ett 1-5x24), inte av Delta. Optiskt var dessa väldigt fina. Skarpa och utan distortion. Ljusa och 'behagliga' att titta i. Lätt att 'komma bakom'. Breda synfält. 5-25an såldes till fördel för ett sikte med FFP-riktmedel och mil-linjaler. 1-5an såldes då jag hade valt riktmedel med 'enbart' röd punkt till det, och på Minox har det riktmedel egenheten att vara helt batteriberoende. D.v.s när det är släckt syns ingenting i tuben, inte ens en svart punkt. Såldes till förmån för ett Meopta R2 1-6x24 med deras K-dot 2 rm (som har tunna hjälpkors en bit utanför rödpunkten, och en punkt som syns (grå) när den är släckt). Minox ZE 5i HD 1-5x24 är dock vassare än Meopta R2 1-6x24 optiskt, förutom att den senare har 6x växel. Minoxen har bättre eyebox ('lätt att komma bakom'), mindre tubseende, skarpare och 'klarare' optik. Upplevs väldigt 'vilsamma' att titta genom. Synfälten likvärdiga = bra på bägge. Men missförstå mig rätt, Meopta R2 är inte dåliga på något sätt, utan det är Minox ZE-serie som faktiskt är riktigt bra! De hade en del kvalitetsproblem i början har jag läst om, ffa med belysningsmodulen. Men man hör mindre om detta numer. Garantin på dem är ju oklanderlig (30 år, bra generalagent, europeisk tillverkare). Köper du av Astro så byts det ofta med vändande post om det krånglar (mitt första ex av 5-25x56an hade lite snedriktad belysning på korset, och George bytte det direkt med vändande post) Bra tips! George är duktig men han är ju även en säljare så det brukar spåra ur. Jag ska sida sida de två i helgen
Publicerat Juli 11, 20178 yr Minox ZE i Tyskland med tysktillverkade komponenter. Minox ZX i Tyskland med vissa komponenter tillverkade annorstädes. Dock med heltigenom Schott-glas. Delta...visst är det LOW i Japan som bygger dem?
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Hur blev det? Såg du några nämnvärda skillnader mellan dessa? Är själv inne på att skaffa någon av som med 50mm objektiv.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Tvekade själv nyligen mellan Delta 2,5-15x50 (igen - hade ett tidigare som jag var väldigt nöjd med) och ett Minox ZX 2-10x50. Blev det sistnämnda då jag vill ha ett mer "traditionellt" allroundsikte som är lite kortare än Deltat också. Beställt från Netjakt och ska komma vilken dag som helst