Hoppa till innehåll
hk123

Setter/Vorsteh

Recommended Posts

hk123    2
hk123

Hej!

Jag har till våren/försommaren tänkt att skaffa mig en stående fågelhund. Jag har dock mycket svårt att bestämma mig för vilken ras som jag vill ha och tänkte därför höra med er här på jaktsidan vad ni har för tips. De raser som jag funderar på är Engelsk setter, Irländsk setter alternativt Vorsteh. Tanken är att jag kommer jaga enbart fågel och att det blir ungefär lika mycket i skog som på fjället. Det jag skulle vilja veta är hur ni tycker att dessa raser skiljer sig åt, både vad gäller den jaktliga biten men även mentalitet, dressyr, mm?

Sen får ni gärna tipsa om ni vet av några intressanta valpkullar.

Tacksam för svar

Mvh

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Urban    4 910
Urban

Jag har haft pointer och vorsteh. Skulle nästan säga att det beror på hur du är som individ. De engelska raserna är generellt vekare, går ofta lite större och med med fart....

Vorsteh kräver generellt mer konsekvens av föraren och är lite mer robust! 

Mitt val skulle vara vorsteh om jag jagade >50% skog, annars engelsk setter. Dock är alla de stora raserna så utvecklade att det ofta skiljer med mellan individer än raser...

Fördelen med vorsteh är också deras allroundegenskaper....Du får oftast en habil apportör och eftersökshund på köpet....

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
hk123    2
hk123

Hej!

Tack för dit svar. Anledningen till att du föredrar Vorsteh om jag ska jaga mycket skog, har det att göra med att den går snävare eller finns det någon annan anledning?

Hur tycker du att settrarna brukar fungera i skogen? Har någon av raserna lättare att växla mellan fjäll och skog?

mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban    4 910
Urban

Som du skriver....vorsteh går lite långsammare/ kortare generellt.

Injagningen, samt en hund som passar den egna personligheten är nog viktigare än rasvalet.

Min första pointer var grym i skogen, men funkade även bra till fjälls.

Min enda vorsteh var en idiot ( i negativ bemärkelse<_<) i fyra år.....blev sen den bästa skogshund jag jagat för!....men hade inte pointerns fart och vidd på fjället!

Bodde jag norrut idag och skulle välja en ståeende för skog/ fjäll, så skulle det nog bli en korthårs vorsteh.....lite av den perfekta kompromissen mellan engelskt/kontenintalt!

Fast....mina erfarenheter har några år på nacken, så sök ytterligare information!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Broder Tuck    295
Broder Tuck

Om jag skulle köpa en hund enbart för fågeljakt och inget annat skulle jag ta en Brittisk stående fågelhund eller alternativt en Breton. Finns ingen anledning att välja en hund med intresse för hårvilt under de premisserna. Men det är ju jag det, har full respekt om någon har en annan åsikt.

För egen del har jag Pointer, ett val som jag är väldigt nöjd med. Jagar uteslutande skog. Men har även sett duktiga skogshundar av samtliga Setter raser, Vorsteh både korthår och strävhår samt någon Breton (har bara sett ett par stycken Breton i aktion). Handlar mycket om tycke och smak och att kunna nyttja hundens starka sidor.

Man får anpassa sig efter den hund man har att göra med för stunden. Det ser jag här hemma dagligen dags med en Pointertik på 8 och en på dryga året plus en Svart älghund som är drygt tre.

För egen del föredrar jag en mjuk hund med ordentlig jaktlust. Vek eller mjuk ska inte förväxlas med att det är en nervklen hund som är ängslig utan det beskriver mer om hur lätt den har för att lära. Alla fågelhundar är mer eller mindre veka det ligger i sakens natur (annars hade de inte gått dressera). Sen har ju en del hundar viltskärpa eller är bytesmedvetna men det är en helt annan sak.

De kontinentala hundarna går mer på markvittring och de brittiska mer på luftvittring (om vi ska generalisera). Vad som är mer effektivt varierar från dag till dag beroende på terräng, fåglar och vegetation. Men visst står min äldre Pointer på löpor ibland som vi avancerar efter men oftast har hon direktvittring när hon fattar stånd, tycker att det är lättare för mig som förare att förutse var fågeln ska lyfta då också. Men jag ska inte sticka under stol med att det var roligt att gå på tjäderlöpor när man hade kontinental hund också. Jag har fällt både tjäder, orre, järpe, ripa och morkulla för Pointern på bra fågelarbeten.

Finns givetvis bra hundar inom samtliga dessa raser och en bra hund är en bra hund oavsett ras även om de har lite olika arbetssätt.

Rekommenderar dig att läsa Den stående FÅGELHUNDENS ABC och D av Johan B Steen och Erik Wilsson. Dels rasbeskrivningarna som bitvis kan vara både målande och lite vassa, men det finns lite annat matnyttigt också (även om den har några år på nacken och allt kanske inte känns aktuellt).

Du kan ju även kolla försäkringspremie på olika raser för att bilda dig en uppfattning om skador och hälsostatus på olika raser.

Köp det som känns rätt för dig.

Lycka till!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
FarsanSeger    30
FarsanSeger

Och någon sa att vorsteh va långsam :-D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Abex    71
Abex

Måste vatt en tjockis på cykeln :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
markus-l    110
markus-l

Jag har endast personlig erfarenhet av ES. Jag har förmånen att ha fått en väldigt kompetent hund både på fjäll och i skog. Jag har lagt mycket tid både i skogen och på fjället, om det påverkar eller om jag bara haft "tur" med rätt individ vet jag inte. Slutsatsen är iallafall att man kan få en väldigt bra skogshund även i ES-ledet. 

Jag kan tänka mig att en vorsteh som inte går i samma fart eller lika stort är trivsam i skogen men jag personligen är lite fundersam hur lätt man får bort intresset för klövvilt som de ofta har. De korthåriga vorsther jag träffat har varit väldigt trevliga i sinnet men för ren fågeljakt föredrar jag en setter.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Stroem91    17
Stroem91
På 2017-07-14 at 15:15 Urban sa:

Jag har haft pointer och vorsteh. Skulle nästan säga att det beror på hur du är som individ. De engelska raserna är generellt vekare, går ofta lite större och med med fart....

Vorsteh kräver generellt mer konsekvens av föraren och är lite mer robust! 

Mitt val skulle vara vorsteh om jag jagade >50% skog, annars engelsk setter. Dock är alla de stora raserna så utvecklade att det ofta skiljer med mellan individer än raser...

Fördelen med vorsteh är också deras allroundegenskaper....Du får oftast en habil apportör och eftersökshund på köpet....

En annan fördel är att Vorsteh ofta står för hårvilt(hare). Sällan jag hör dom brittiska göra det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE