Publicerat Juli 17, 20179 yr Min femåring har börjat följa med på skjutbanan och börjat visa mer och mer intresse för att testa skjuta. Men vid vilken ålder är det egentligen rimligt att börja skjuta? Som jag ser det finns det i huvudsak två begränsningar. 1) Fysiska förutsättningar, motorik och styrka. Kommer ge sig med tiden och kan hanteras med en lättare bössa och duvor med lägre hastighet och snälla vinklar. 2) Lämplig bössa. Har funderat på brytvapen i kaliber 12, 20 och .410. Tänker mig att halvautomat ställer högre krav på handhavandet. Pump ganska funkar. Kal. 12 + bössor i olika format finns i överflöd. En kortad gammal skeetbössa borde funka. Lättare övningsladdningar finns. - tyngre, även 67 cm pipor blir långa om man inte är mer än två äpplen hög Kal. 20 Landar någonstans mellan kal. 12 och. 410. Lättare, i princip samma prestanda som 12or men lättare. Men antagligen dyrare i inköp. Kal. 410 + mindre rekyl, lättare bössa - begränsat urval och tillgång av ammunition och bössor
Publicerat Juli 18, 20179 yr Hagel skulle jag ha väntat med till han är 10-12 år. Ska det bli meningsfullt att anpassa ett vapen bör han vara stor nog till att skjuta mer än enstaka skott. Lätt bössa ger mer rekyl. 22-skytte är bättre att börja med, liten smäll och rekyl. Inte det svaret du bad om, sorry
Publicerat Juli 18, 20179 yr Barnet måste först och främst vara stor nog så den kan hantera bössan på ett säkert sätt men även mogen nog. I boken The Instinctive shot av Cris Batha så har han åsikten att barnet ska väga kring 100 pound (ca 45kg) av den anledningen och det låter väl rimligt. Ser jag på 9,5 åringen här hemma så är det inte aktuellt på ett bra tag då han är liten i växten, däremot hans kusin som är ett drygt halvår äldre skulle nog fixa det. Tror jag började när jag var kring 11 år, men oj vad stryk man fick av bössan. Tror det är bättre att ta det lugnt och ägna sig åt luftgevär och 22:a tills de växt på sig lite mer.
Publicerat Juli 18, 20179 yr Å då drar jag åt andra hållet, en enskotts 410:a med snälla laddningar går utmärkt att hantera som 5-åring, men frågan är om det mentala finns där, dvs kan barnet lära sig flyktskytte eller är det bättre att börja med annat skytte/aktivitet av samma slag/sort? C
Publicerat Juli 18, 20179 yr instämmer att bättre att börja med luftgevär/22lr dels att man slipper att dom behöver hålla geväret och kan skjuta på varierande mål som C är inne på så ger ju hagelskytte helt andra förutsättningar med flyktskytte och hur kul skulle det vara att konstant missa pga att man knappt orkar hålla upp vapnet och ännu mindre svinga med
Publicerat Juli 18, 20179 yr Tvivlar starkt på att motorik och perception är där för flyktskytte vid 5 års ålder. Ett luftgevär eller en liten nätt 22 och plinking är nog realistiskt, men flyktskytte - det får nog vänta..... /T
Publicerat Juli 18, 20179 yr Min kusin är en aktiv skytt och först vid 8 års ålder började han fatta. Låt intresset brinna o skjut på stilla mål även om det inte är det bössan är gjord för
Publicerat Juli 18, 20179 yr Författare Jag söker inget rätt, eller för den delen fel svar. Är mer ute efter att vädra tankar. Att luftgevär och 22 skytte fungerar vet jag, det har vi provat. Självklart är säkerheten prio ett. Det finns förutsättningar att skjuta enskilt. Laddning, osäkring och grovriktning sköts av mig. Aldrig mer än armlängdsavstånd, ta bössan direkt efter skott. I princip samma rutin som när det kommer vuxna noviser till banan och vill pröva på. Men som Christian och killer_mouse är inne på, är det överhuvudtaget meningsfullt. Finns förutsättningarna för att lära in flyktskytte i den åldern? Har stött på någon junior på banorna här nere som varit i 8-9 årsåldern och där har det inte varit några större bekymmer med att skjuta skeet. Gränsen går kanske vid denna åldern. Oavsett så finns plats i garderoben och dyker det upp något lämpligt objekt i. 410 så kan man ju prova. Om inte annat för eget nöjes skull Edit. missade pmts och Bucks inlägg, då det drog ut på tiden för mina formuleringar. Det lutar ju åt att en mindre bössa blir för mitt eget nöjes skull.
Publicerat Juli 18, 20179 yr En kollega skjuter med sin 10åring , han är dessutom riktigt duktig. halvauto kan ju vara något för att dra ner rekylen lite . Brukar låta nya rekylrädda skjuta med min bajkal halvauto den är otroligt snäll mot axeln
Publicerat Juli 18, 20179 yr Jag sköt nog med farsans bock kaliber 12 några få skott när jag var runt 10-11 år gammal och då på väldigt enkla duvor och liknande. Hade nog inte klarat att skjuta större mängder eller med bättre resultat vid den åldern av samma anledningar som andra nämnt tidigare. Enklast att börja med är väl en liten automat typ kaliber 20 framförallt för att dem oftast är lättare, mindre och snällare vad gäller rekyl. Min flickvän testade att skjuta lerduvor och hon är inte så storvuxen så hon hade lite problem med min berettabock i kaliber 12 på grund av tyngden och storleken men fick bättre resultat med kompisens bock i kaliber 20 eftersom den var just kortare och lättare. Att börja skjuta med typ en 22:a med stöd är nog som flera sagt en bättre väg att utveckla intresset för jakt och skytte med. Så var det för mig, då min gode far började lära mig kulskyttets grunder och säker vapenhantering med en liten Winchester 9422 från att jag var ca 7 år gammal, med andra ord en lagom bössa att skjuta med innan man har vuxit till sig och kan hantera relativt fullstora vapen utan allt för stora besvär. Det är bättre att börja med det lätta, snälla och roliga och bygga på det vartefter barnet har goda fysiska förutsättningar. Det viktiga är inte att bli duktig och snabbt försöka mästra t.ex hagelskytte utan att utveckla ett intresse som håller i sig, och då krävs det att det är roligt i den åldern. Då kan ständiga missar med tunga vapen och hård rekyl ge motsatt effekt.