Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Protestlista för skärpta jakttider på vildsvin.

Featured Replies

Publicerat

Hittade den här länken www.gonic.se. En grupp jägare i skåne som vill ha skärpta jakttider på vildsvin. Gå in och läs å skriv vad ni tycker.

Personligen så tycker jag att tanken är god, på de flesta håll behandlas vildsvinen som råttor trots att det är ett högvilt som borde vara jämnställt med älgen. Håller med om att jakten på årsunge hela året borde bort även om jag tycker man kunde ha fått börja jaga i Augusti. Läs och skriv vad ni tycker.

Publicerat

Har inte skrivit på listan och kommer inte att göra det heller. Är inte riktigt överens med dom om jakttiderna.

Men visst behövs det en ändring. Tycker att ett förbud 1/2-31/7 vore lämpligt.

Men det som vi framför allt måste ta tag i är den oseriösa åteljakten som bedrivs på många håll. >:(

Publicerat
  • Författare

Håller helt med dig om jakttiden... Vad anser du vara oseriös åteljakt? Var drar man gränsen på markstorlek, antal åtlar mm? Vi har för närvarande 2 åtlar på 750Ha. Funderar på att anlägga max en till. Det tycker jag är lagom... synpunkter??

Publicerat

Det tycker jag också låter lagom.

Vad jag menar är, när man åtlar för nära gränsen eller som på vissa håll här i Småland har åtlar på marker runt 20ha. Och sedan skjuter så mycket man kommer åt.

En sak till, är att vi måste få lite ordning på vilka grisar som skjuts.

Publicerat
  • Författare

Då verkar vi vara helt överens om grisarna. Vart bor/jagar du?? Jagar själv i Småland, kalmar län ca 5 mil väster om Oskarshamn.

Publicerat

Bor 3mil norr om Växjö. Har en mark där och en ca 2mil öster om Vxj. Har ni gott om gris? Vi har bara gris på den ena marken och där är inte heller så tätt med dom.

Publicerat
  • Författare

Vi har haft gris i ca 3 år nu... uppskattningsvis så är det ett par tre olika grupper på och omkring våran mark, varav den ena gruppen består av drygt 15 grisar (i vintras) sen har vi ett par ensamma galtar som styker omkring oxå. Så det får man väl beteckna som rätt bra. Bör väl tillläggas att jakttrycket inte varit så hårt heller. Vi är fem jaktlag som arrenderar av samma markägare totlat ca 50 man men vi är bara 5-6 jägare som bor i närheten av markerna. Resten är danskar, gotlänningar skåningar och stockholmare. Så det blir ju inte så hårt jagat på markerna.

Publicerat

Vi har nog haft gris runt 10år nu. Men de senaste årens avskjutning på markerna runt omkring har satt sina spår. Här i våra trakter är jaktområdena så små att man är beroende av att jaktgrannarna har en vettig avskjutning. Och så var vi inne på åteleländet igen.

Publicerat

Grisjakt ja vad skall man säga

Årsunge av gris i allafall här i uppland kan mycket väl var en sugga med dragna spenar

dvs hon har kultingar under perioden när det bara är tillåtet att jaga årsgris

Alltså finns risken att man kan skjuta en kultingförande sugga

Skall man då andra jakttiden och införa mer förbud som vanligt här i sverige ?

Skall allting som kan bli fel förbjudas ?

När skall utövaren dvs vi jägare behöva ta ansvar för det vi håller på med

Det är jätte svårt att skilja en "årssugga" från en annan

Jag har haft sådana inne på ca 4 meter och sett spenarna

MINDRE FÖRBUD OCH MER ANSVAR

Vi kan lära oss

Vi kan ta ansvar för våra handlingar

Låt oss göra det

Publicerat

Jag är normalt också för MINDRE FÖRBUD OCH MER ANSVAR. Men som det är här i södra Sverige så verkar det ju som att man inte klarar av det.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket förbudet på vuxen gris är värt, när man läser i senaste J&F. Blir man inte bli dömd för det så är det ju att tala om att det är tillåtet.

• 1 month later...
Publicerat

Jag håller helt med på 300WBY's linje... INGA FLER FÖRBUD.......

Skärpta jakttider på gris vid dom områden som har stora problem pga. förstörelse kommer bara att leda till ännu mer illegal jakt här i sverige, vem skall sedan dra gränsen för skyddsjakt Polisen ?... knappast, dom vet ju inte ens att mälardalen får jaga råbock i maj/juni om dom själva inte är jägare.

Enda linjen jag tror fungerar är mer ansvar, eller varför inte införa ett typ körkort för att jaga gris, utbildning ger bättre jägare, inte förbud..

Man ska även ha i tankarna att gonic påstår att jakttiden ödelägger stammen, helt fel det är jägarna som ödelägger den pga. okunskap om arten och dess beteende.

Publicerat
Man ska även ha i tankarna att gonic påstår att jakttiden ödelägger stammen, helt fel det är jägarna som ödelägger den pga. okunskap om arten och dess beteende.

Exakt! Det är där problemet är.

Och en av orsakerna är att det alltid pratas om att vildsvinen ökar explosionsartat och att man måste skjuta mängder för att hålla stammen nere. >:(

Publicerat

Exakt! Det är där problemet är.

Och en av orsakerna är att det alltid pratas om att vildsvinen ökar explosionsartat och att man måste skjuta mängder för att hålla stammen nere. >:(

Visst jag håller med till viss del i deras argument, däremot blir jag hyffsat irriterad att dom drar alla jägare som har en mindre mark och åtlar som oseriösa, detta argument är rent patetiskt och behöver mycket mer grund innan dom tar det till den nivån för att få anhängare.

Sälvklart är detta och mycket annat ett stort problem, däremot är jag tvärt emot förbud och begränsningar av alla de slag, jag är en av dom som tycker att dagens jägarexamen är bedrövlig, dock har den blivit bättre men det är långt kvar till ett fungerande system, ta en titt på hur man får jägarexamen i tyskland, är har dom koll på saker å grejer.

99,9% av alla problem i världen oavsett jakt eller inte så är det utbildning och åter utbildning, inför vi idag en väldigt begränsad jakttid på gris, vilket jag anser att dom vill få fram så lär vi aldrig få tillbaka en utökad jakttid och grisen skiljer sig rejält gällande hur det etablerar sig, lokalt beteende, hur stationär den är, om man jämför älgen som har lika lång jaktperiod, vi kommer garanterat att se en helt annan typ av problem än dom vi har idag om vi begränsar jakten så hårt.

Grisen skapar ju även en hel annan typ av problem i form av förstörelse på gröda och liknande, och då är tanken att man skall ansöka om skyddsjakt, här tror jag dom största problemen kommer att uppstå då denna ansökning kommer att ta tid, och bevisbördan skall kontrolleras, vilket tar ytterligare tid med resultatet att grödan redan kommer att vara förstörd då beslutet kommer.

Resultatet i detta kommer att skapa ett större hat mot grisen och det kommer att skjutas urskiljningslöst under jakttiden för att få ner stammen så mycket att den inte gör skada under den fredade tiden.

Nää, fram för ett speciellt jaktkort på gris istället, 40 timmar i skolbänken med duktiga utbildare.....