Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Få bort lack från kolv? Nu med bilder!

Featured Replies

Publicerat

Har börjat min renovering av studsaren. Kolven är lackad och lacken skall bort. Testade igår efter lite läsning att blanda en kaustiksodalösning. Stark kan tilläggas, och gnuggade med borste. Hände ingenting.

Har slipat bort all lack istället med sandpapper men nätskärningen är det ju klurigare med. Får man loss lacken med någon lackbortagning fråm färgaffären eller vad rekomenderar ni för huskur?

Kaustiksoda och tapetklister har jag läst, hur starkt och hur länge?

Sen skall den betsas, därför måste all lack bort så det blir samma färg, oljas, och plastbäddas men en sak i taget....

Tips?

Publicerat

Jag ordnade till en hagelbock för längesedan som hade lackad kolv, jag penslade på något ovanligt hälsofarligt som jag köpte på färgaffären, penslade på enligt beskrivningen, lutade mig tillbaka och tittat när det bubblade hemtrevlig på kolven, skrapade av med en platssickel och finputsade med våtslip....klart...behandlade sedan kolven med rå linolja som jag spädde 50/50 med terpentin till att börja med, när jag oljat kolven en vecka med den blandningen så körde jag med 30/70 terpentin/olja i några dagar och avslutade sedan med ren inolja som gnuggades in några gånger dagligen med handflatan, resultatet blev fin fint.

Har hört att man kan gnugga på kokt linolja som sista finish, den härdar efter ett tag och blir stenhård, har dock inte testat det trixet själv.

Publicerat

färgborttagningsmedel från färgaffären funkar utmärkt och luktar skit

Publicerat
  • Författare

Då blir det en sväng förbi färgaffären... Trevligt med lite julpyssel.

Publicerat

För att få nätskärningen riktigt bra bör någon kunnig skära om den. Lätt gjort då det endast krävs ett enkelskär och mycket tålamod ;)

Publicerat
  • Författare
För att få nätskärningen riktigt bra bör någon kunnig skära om den. Lätt gjort då det endast krävs ett enkelskär och mycket tålamod ;)

Jo kanske det men... Nej jag kör på lacklösning...

Publicerat

Prova åxå att gnugga med en riktigt hård tandborste i kombination med div kemikalier.

Publicerat

martin...

jag har tillgång till riktigt starka färgbortagnings medel (klotterkem), hmmm... går inte o skicka men om du bor i närheten av U-a och det du köpte på färgaffären inte funka, så kan du ju Pm:a...

mvh johan

Publicerat
  • Författare

Min kolv bara skrattade åt kemikalierna. Bör tilläggas att bössan är väl 20-30 år gammal och då är det väl ingen fjantlack vi talar om. Riktigt hårt. Blir nog att slipa. Nätskärningen vet jag inte riktigt hur tusan jag ska göra med.

Publicerat
  • Författare

Har en ny ide... Eftersom lacket är av den gamla hederliga tjernobylresistenta sorten funderar jag på att slipa bort nätskärningen helt och hållet. Är ju huvudsakligen bara en prydnad ändå.. Men så kom jag på en sak.

Jag har tänkt betsa kolven stålgrå, så den kommer att se lite syntetisk ut. Finns det några "gummigrepp" som man kan fästa (limma?) på pistolgreppet och framstock? Skulle kunna bli rätt läckert och såklart praktiskt.. Bara en ide. Någon som vet?

Publicerat
Klockrent. Helt klart ett alternativ. Får se om det behövs. Beror på hur halkig kolven blir =)

skulle absolut inte köpa detta kit....igen.

köpte samma kit till min gamla träbössa och satte dit dessa, och ja jag gjorde rent ordentligt med t-röd för att få limmet/tejpen att fästa...

efter ett par vändor ner i vapenfödralet började gummit rulla ihop sig så jag slet bort alltihop..

provade att köpa 3m´s halskydds tejp 50mm bred och klöpp ut till det mönster jag ville och satte på min r93 offroad, fungerar klockrent och e billigt o byta om det skulle börja korva sig...

Så kontentan av detta: genom att sätta lite halskydds tejp på offrroaden fick jag en: R93 offroad almostaprofessional ;D ;D ;D

mvh johan

Publicerat
  • Författare
skulle absolut inte köpa detta kit....igen.

köpte samma kit till min gamla träbössa och satte dit dessa, och ja jag gjorde rent ordentligt med t-röd för att få limmet/tejpen att fästa...

efter ett par vändor ner i vapenfödralet började gummit rulla ihop sig så jag slet bort alltihop..

provade att köpa 3m´s halskydds tejp 50mm bred och klöpp ut till det mönster jag ville och satte på min r93 offroad, fungerar klockrent och e billigt o byta om det skulle börja korva sig...

Så kontentan av detta: genom att sätta lite halskydds tejp på offrroaden fick jag en: R93 offroad almostaprofessional ;D ;D ;D

mvh johan

Ahh.. Då får nog grip-kitet vara. Förmodligen billigare med halkskyddstape dessutom. Men som sagt får vi se hur pass halkigt det blir. Förmodligen går det bra utan.

Såg att det bildats en del rost på lådan och delar av underbeslag och så. Tipps på att få bort detta? Tänker spontant 5-56 och svino följt av autosol?

Knackade även bort kornet som satt hårdare än berget. Blåneringen under var ju inte vacker men då det är så liten yta kanske det funkar med svart grenrörsfärg. Inte jättevackert men funktionellt? Vapnet är som sagt gammalt så funktion är viktigare än skönhet.

Publicerat

det finns ju blånerings vätskor att köpa, tror det finns på staffans jakt.

vet inte om det är nå bra, har inte provat själv.

nån annan kanske vet???

mvh johan

Publicerat

Hej.

Jag rengjorde en trätrapp nyss. Tog bort all lack med BUMS.

Finns på färgaffärerna. Fungerade mycket bra.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kolven är slipad, betsad och håller nu på att olja den med kinesisk träolja.

Satan vad törstig den var men nu börjar den mätta sig lite. Men vid pistolgreppet suger den i sig som en svamp, helt sjukt jag ser hur oljan sugs in i trät medans jag väntar.

Många lager kvar sen kanske vax för att få den blank.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

355785309_228fd420aa_m.jpg

Kolven efter slipning med sandpapper

355785305_0d8b707f3e.jpg

Efter bets och många lager kinaolja. Flera lager kvar men det artar sig. Svårt att få bra förg inomhus men kolven är gråbetsad, resultatet blev något mellan mörgrått och mörkbrunt. Orginellt.

Publicerat

Att använda div kemikalier på trä, kan i vissa fall missfärga och förstöra träet för tid och evighet. Bums har jag för mig innehåller lut och lut använder man vid framställning av papper.så vid användning av lut så försvagar man träet.När du oljar kan du ALDRIG mätta trät, bara ytan (om du inte har tillgång till en tryckkammare etc men inte ens då). Det du gör är att du mättar ytam med max nån 10dels millimeter. För att få en yta som ser blank/sidenmatt ut är det bättre med många tunna lager som får torka/oxidera mellan varven. Jag själv använder en golvolja till mina kolvar lite då och då. Skillnaden mellan dessa oljor och andra är bla att oljor för golv inomhus inte har antimögelmedel.

Pistolgrappet suger olja för att det är ett ändträ, vilket är att jämföra med en massa sugrör som är hopbuntade. Med andra ord det går knappt att "mätta" träet där utan att använda en olja med mycket hög torrhalt.

MVH Roggman66

• 2 weeks later...
Publicerat
. Jag själv använder en golvolja till mina kolvar lite då och då. Skillnaden mellan dessa oljor och andra är bla att oljor för golv inomhus inte har antimögelmedel.

"Golvslipare/lägenhetsreparatör"

Aha!

Snor du olja från din arbetsgivare va! ;)

Publicerat

Ja fast då snor jag från mig själv  ;)  Många av oljeprodukterna som säljs är mest namn och lite "torrhalt" Golvoljor har bra insugningsförmåga + slitstyrka. Det de INTE har är antimögelmedel, som med alla andra oljor måste man strykapå ett lager lite då och då.

//Roggman66

Publicerat
INTE har är antimögelmedel, som med alla andra oljor måste man strykapå ett lager lite då och då.

//Roggman66

vad tillsätter du då, typ microbor eller borakol?

Publicerat

Behövs inga antimögelmedel på oljor man använder inne. Kan knappast tänka mig det på en bösskolv heller. Golv olja har funkat på min Beretta i snart 10 år utan problem eller skador.

//Roggman66