Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Helmantel räv >> Apportvilt?

Featured Replies

Publicerat

Får en hel del förfrågningar kring räv som apportvilt.. det är rätt sällan jag kan spara rävar pga V-max.. Nu har jag tex kö på räv och det känns lite surt för blir det någon så är de oftast bara att kasta.

Finns det någon vinst att testa en helmantel i 223:an? Jag inbillar mej att den smäller sönder nästan lika illa som V-maxen.. Förmodligen finns erfarenhet på forumet i frågan? 

Publicerat

Hur vore det med 40gr sierra hp? Går inte igenom vad jag förstått.

Publicerat

Helmantel i 223, tja det beror på avståndet och hur det tar, kort och snett, kass kropp, lite håll och sida, får i varje fall en hund träna på att hitta räven, men den lär förbli hel som kropp i varje fall. 

Min uppfattning, är att det är ett delikat förslag som kräver att man väljer sina skott väl.

Publicerat

Hagel är inget alternativ?  Valparna är ju ganska tacksamma att locka in nu..

Publicerat
  • Författare
27 minutes ago sidelock sa:

Hur vore det med 40gr sierra hp? Går inte igenom vad jag förstått.

Skulle den vara mjukare än V-maxen menar du? Sköt den i .243:an och fick den att stanna i en katt faktiskt så kanske? 

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago Christian N sa:

Helmantel i 223, tja det beror på avståndet och hur det tar, kort och snett, kass kropp, lite håll och sida, får i varje fall en hund träna på att hitta räven, men den lär förbli hel som kropp i varje fall. 

Min uppfattning, är att det är ett delikat förslag som kräver att man väljer sina skott väl.

Förstår tanken där.. Det är ju lite fördelen med överskottskraften, jag har inga betänkligheter med rena rövskott sålänge jag känner att jag kan träffa mitt i så att säga. Med Vmaxen så blir räven kvar. Då brukar det funka som apportvilt även med V-max åtminstone på vuxen räv. 

Däremot spjälstaketet med helmantel.. 

3 minutes ago Vildand sa:

Hagel är inget alternativ?  Valparna är ju ganska tacksamma att locka in nu..

Jo jag vet men jag är lite kär ffa i mitt kikarsikte så jag jagar ogärna räv med något annat än rävracern just nu... :wub:

Förövrigt så insåg jag precis att detta är en icke-fråga..

Vi har några riktningar vid kojan som är lite på marginalen säkerhetsmässigt. Helmantel där = tappade rävar är jag rädd..

Publicerat
10 minutes ago Hipshot sa:

Skulle den vara mjukare än V-maxen menar du? Sköt den i .243:an och fick den att stanna i en katt faktiskt så kanske? 

Faktum är att den kulan stannat vid frontskott med 300 win mag för mig..

Publicerat

Jo jag vet men jag är lite kär ffa i mitt kikarsikte så jag jagar ogärna räv med något annat än rävracern just nu... :wub:

Du är inte rädd att den kärleken går över? ;) 

Publicerat
  • Författare

Nä!

Publicerat
  • Författare
48 minutes ago sidelock sa:

Faktum är att den kulan stannat vid frontskott med 300 win mag för mig..

Ska kika lite på den kulan.. flatbase va?

Publicerat
7 minutes ago Hipshot sa:

Ska kika lite på den kulan.. flatbase va?

Korrekt.

Publicerat
  • Författare

Lite osäker på dem, testad ladda slika i .270 på den tiden och bucklade till ett flertal hylsor.. 

Publicerat

Ingen fara, botten är lätt rundad så de går i fint ändå. Inte vassa hörn som på barnes varmint grenade.

IMG_2057.JPG.8c3b3859295492be50ddcf1461af6eed.JPGIMG_2056.JPG.1147e4b592c6eb158a97ce7424823ef7.JPG

Publicerat

Jag sköt ett par rävar med helmantel i början av min karriär, och tycker väl att det gick sådär. Jävlar vad de kunde springa:(.  Numer laddas det Varmageddon 55 g i 1100 m/s och får genomslag i ca 1/3, det blir som musslie i dem. Kroppsträff lägger alltid dem på plats hyfsat frächa och en del riktigt fina:yes:.

https://www.nosler.com/varmageddon-bullet/