Publicerat Juli 19, 20178 yr Hej. Tänkte kolla med er som har kylrum vilka temperaturer ni använder i era kylrum och det jag är ute efter hur luftfuktigheten är vid det temperaturerna. Eller om någon vet vad en okej luftfuktighet är i ett kylrum. Just nu ligger jag mellan 67-72% och har 10+ och det hänger ett vildsvin inne i kylrummet med uppskattad vikt på 30-35kg (slaktkropp) Hälsningar Fredrik
Publicerat Juli 19, 20178 yr Författare I fall någon vet om det finns ett optimalt värde man bör försöka sträva efter i luftfuktighet.
Publicerat Juli 19, 20178 yr Författare Kan ju länka då detta hör ihop med detta ämnet https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/55729-tips-på-aggregat-till-kyl-rum/
Publicerat Juli 19, 20178 yr Jag brukar sikta på 6 grader och 65-70% RH, kör med en absorptions avfuktare vid behov... Viktiga är att aldrig hänga in en varm slaktkropp i kyl, det är att be om många problem!
Publicerat Juli 19, 20178 yr Författare Tack Hobbe. Då verkar de inte helt illa i kylrummet just nu. Jag ligger på 9-10+ och har haft större delen runt 70% i luftfuktighet. Slaktkroppen har häng nu i 3 dagar.
Publicerat Juli 19, 20178 yr 12 minutes ago Hunting4life sa: Tack Hobbe. Då verkar de inte helt illa i kylrummet just nu. Jag ligger på 9-10+ och har haft större delen runt 70% i luftfuktighet. Slaktkroppen har häng nu i 3 dagar. Hur luktar den runr skottskador osv? Det är där det härsknar/surnar först. Jag tror att det blir perfekt det där Tänkte att om inget ändras så kan vi försöka ha den hängande till fredag/lördag det blir 5-6dygn och 45-54 dygnsgrader. Mvh Joacim
Publicerat Juli 19, 20178 yr Författare Den luktar inget alls torr och fin. Nästan så jag vill ta en tugga/bett direkt ifrån den. Den ser smaskig ut ☺
Publicerat Juli 19, 20178 yr 1 hour ago Hunting4life sa: Den luktar inget alls torr och fin. Nästan så jag vill ta en tugga/bett direkt ifrån den. Den ser smaskig ut ☺ Låter bra så Mvh Joacim
Publicerat Juli 22, 20178 yr Författare Jahopp då vart det lyckat med den nya kylrummet. Lät vildsvinet hänga i 45 dygnsgrader och kött kvalitén har jag nog inte upplevt så fin som nu. Så nu behöver man inte vara orolig över att skjuta dubblé på grisar och inte ha någonstans att hänga dem. Resultatet på mörningen blev långt över förväntan