Publicerat Juli 22, 20179 yr Halloj! Står i begrepp att så småning om köpa min första studsare, och vill egentligen bara ha lite tips på hemsidor som ni rekomenderar för begagnade vapen och optik! Kan va så att jag köper en tikka t3x ny men vill ha kvalitetskikare så den blir troligtvis beggad! Ni får gärna komma med tips på kikare också, och om det är onödigt att köpa ett sikte med 56 lins bara för att känna att man täcker lite mer situationer än med en 42, okey mycket i samma inlägg nu! Men tackar för svar!
Publicerat Juli 22, 20179 yr Kul! Men jag tror du får förfina frågeställningen en smula, hur avser du jaga? Vakjakt eller passpinne i skogen med lösa hundar? Det är två olika områden och lite olika spec på optiken. Dock.. Med ett riktigt bra drevjaktssikte så klarar du väldigt många vaksituationer.. medans en gris på kuten kan bli svår att följa med ett stort sikte med hög lägsta förstoring. Så sikta på en bagagnad tikka tex som du troligen kan få hyggligt billigt och lägg en rejäl sudd på optiken.. och glöm inte fäste, det måste vara vettigt annars spelar optiken ingen roll. Nu finns det väldigt många som är mer rutinerade än jag avseende just den här jakten här men jag är rätt jävla kär i mitt lilla drevjaktssikte 1,5-6x42 Zeiss Varipoint. Japp dyrt som fan men hittar du ett begagnat så tror jag du klarar dej långt. Sen finns det ännu dyrare och ffa nyare sikten idag som går från 1,5 upp till 8 eller 10 i förstoring och de är givetvis ännu dyrare. De är mer mångsidiga med stort synfält på låg förstoring vilket är bra på nära håll och vilt i rörelse samtidigt som du kan vrida upp och skjuta på lite längre håll. Men då tror jag det kostar rätt hårt.. Det är en djungel detta, bara att ta ett djupt andetag och dyka i smeten! Och just det.. Detta är så fantastiskt individuellt. Nästa signatur som skriver i denna tråd kommer kanske att rekommendera något helt annorlunda och det behöver inte på något sätt vara fel.
Publicerat Juli 22, 20179 yr hemsida är väl hyggligt lätt https://www.torsbohandels.com dom är rätt stora på både begagnade vapen och sikten men få bilder annars täcker hippen upp det mesta som är relevant och jag sekunderar hippens förslag att preciserar behovet lagom kul att försöka hinna med ett drevskott med en 6-20x56 kikare och det är lika skoj att försöka pilla in ett skott på en räv på 200+ m med en 1,1-4x24 (ja det går och det görs men är ändå inte optimalt)
Publicerat Juli 22, 20179 yr Författare Behovet är i första han inte snabba skott på drevjakt, utan mer pyrsch, vakjakt på gris och älg i pass, som det ser ut just nu
Publicerat Juli 22, 20179 yr Kanske en begagnad Sako Finnbear/Hunter eller liknande med en begagnad 1.5-6x42 skulle kunna vara ett alternativ som skulle funka för att komma igång och köpa "rätt" bössa sen när man har hunnit prova runt lite ? Lär ju i stort sett ge pengarna tillbaka om man vill sälja den vidare senare. Det är nog vad jag skulle kika efter om jag började från noll på kulvapen.
Publicerat Juli 22, 20179 yr Författare 7 minutes ago Järven sa: Kanske en begagnad Sako Finnbear/Hunter eller liknande med en begagnad 1.5-6x42 skulle kunna vara ett alternativ som skulle funka för att komma igång och köpa "rätt" bössa sen när man har hunnit prova runt lite ? Lär ju i stort sett ge pengarna tillbaka om man vill sälja den vidare senare. Det är nog vad jag skulle kika efter om jag började från noll på kulvapen. Okey! Goda råd, tack tack:)
Publicerat Juli 22, 20179 yr Jag bryter av lite i och med att det inte främst är drevjakter så skulle jag gå på 2,5-10x50. De mest allrounda är 1,5-6x42 el. 2,5-10x50 om man inte går upp till 6 el. 8 växel. Om du "vet" att det inte blir mycket drevjakt så skulle jag gå på 2,5-10 även om jag själv har och älskar mitt 1,5-6x42 //Danielj
Publicerat Juli 23, 20179 yr 16 hours ago danielj sa: Jag bryter av lite i och med att det inte främst är drevjakter så skulle jag gå på 2,5-10x50. De mest allrounda är 1,5-6x42 el. 2,5-10x50 om man inte går upp till 6 el. 8 växel. Om du "vet" att det inte blir mycket drevjakt så skulle jag gå på 2,5-10 även om jag själv har och älskar mitt 1,5-6x42 //Danielj Jag tycker nog att 1.5-6 är ett klokt väl. Funkar från allt från drevjakt till toppfågel med rätt riktmedel. 2.5-10 känns som lite väl hög lägstaförstoring om man står på trånga drevpass, särskillt när visasa äldre modeller i 2.5-10 inte får bort "tunnelseendet" fören man skruvar upp till 3 - 3.5. Men det beror såklart mycket på vilken jakt man bedriver och tycke och smak vilket som är klokaste valet. Men min känsla är att många går på "ju högre förstoring ju bättre" och glömmer betydelsen av att kunna skruva ner när dom ska köpa sitt första sikte.
Publicerat Juli 23, 20179 yr Jag var i samma situation som dig och ställde samma fråga här på forumet. Det hela kokade ner till en Tikka T3x i 6,5*55 och en Zeiss Victory HT i 1,5-6*42. Skulle bli förvånad om du kom till en annan slutsats/fick en annan rekommendation än vad jag fick, eftersom jag var i exakt samma situation som dig och ställde exakt samma fråga. Till skillnad från dig, köpte jag både bössa och sikte nytt. Mycket pengar blev det, men what the heck, svepningen har inga fickor. My five cents.
Publicerat Juli 23, 20179 yr Du har ju fått många bra svar och begagnad Tikka/Sako i 6,5x55/308win/30-06 är svårt att gå fel med. Har man pengarna så är ju en zeiss 1,5-6x42 inte fel men jag kan ju inflika att jag jagar fortfarande mest pürsch med min Sako 75:a och en Leupold vari-xii 3-9x40 och den bock jag inte ser i den kikaren låter jag bli för då är det så mörkt att eventuellt dödsök blir fan så bökigt. Dyrare kikare är så klart trevligt men än har inte min Leupold varit begränsningen vid jakt. Just saying... Sen ska du sitta på åtel och jaga gris då är det helt klart motiverat med dyrare optik.
Publicerat Juli 23, 20179 yr 3 hours ago TekDr sa: Du har ju fått många bra svar och begagnad Tikka/Sako i 6,5x55/308win/30-06 är svårt att gå fel med. Har man pengarna så är ju en zeiss 1,5-6x42 inte fel men jag kan ju inflika att jag jagar fortfarande mest pürsch med min Sako 75:a och en Leupold vari-xii 3-9x40 och den bock jag inte ser i den kikaren låter jag bli för då är det så mörkt att eventuellt dödsök blir fan så bökigt. Dyrare kikare är så klart trevligt men än har inte min Leupold varit begränsningen vid jakt. Just saying... Sen ska du sitta på åtel och jaga gris då är det helt klart motiverat med dyrare optik. Först: MrT.. +1 där, otroligt klokt! Det svider en gång, speciellt med optik, sen har man något som är varaktigt. Själv har jag kvar min första Zeiss som jag då tyckte jag betalade hutlöst för.. 11.000.. den bor nu mera på 22an och funkar svinbra! TekDr.. Jag skulle vända på det. Åteljakten kräver inte dyr optik, lägg lite på belysning så klarar du det med Tasco WorldClass Däremot bockjakten eller skymningsjakten över gröda tex.. där är du tvåa med Lepolden.. om du tex hamnar i en sits där ni måste freda en veteåker..eller om du möter en räv på vägen när du går mot bilen. Där finns fog för att kosta på lite mer.. MEN som jag skrev i andra inlägget i tråden. Vi är individer med olika verkliga eller upplevda behov och då detta varierar så varierar även nivån på vad som man upplever som good enough. (man kommer ändå inte undan det faktum att ett varipont är bäst för TS)
Publicerat Juli 23, 20179 yr 33 minutes ago Hipshot sa: Först: MrT.. +1 där, otroligt klokt! Med ålder kommer visdom (påstås det). Vet inte om det påståendet går att applicera på mig (men jag är angelägen att tro det, även om det finns en och annan skribent på div. internetforum som (sannolikt) är av en annan uppfattning)).
Publicerat Juli 23, 20179 yr 45 minutes ago Hipshot sa: Först: MrT.. +1 där, otroligt klokt! Det svider en gång, speciellt med optik, sen har man något som är varaktigt. Själv har jag kvar min första Zeiss som jag då tyckte jag betalade hutlöst för.. 11.000.. den bor nu mera på 22an och funkar svinbra! TekDr.. Jag skulle vända på det. Åteljakten kräver inte dyr optik, lägg lite på belysning så klarar du det med Tasco WorldClass Däremot bockjakten eller skymningsjakten över gröda tex.. där är du tvåa med Lepolden.. om du tex hamnar i en sits där ni måste freda en veteåker..eller om du möter en räv på vägen när du går mot bilen. Där finns fog för att kosta på lite mer.. MEN som jag skrev i andra inlägget i tråden. Vi är individer med olika verkliga eller upplevda behov och då detta varierar så varierar även nivån på vad som man upplever som good enough. (man kommer ändå inte undan det faktum att ett varipont är bäst för TS) Allt beror på hur, var och vad man jagar... utrustning efter behov. Jag klarar all min jakt med en leupold så jävla dålig jägare är jag Men visst hade en swarre z8 1-8x24 och en zeiss victory 3-12x56 varit trevligt att ha men i mitt fall hade det endast varit extravagans för att det är kul att ha inte att det ger mig fler skottillfällen. Men vet man med sig att det behövs så är det ju bara att öppna lädret och handla. Finns många likt dig hippen som har behov och vet om det och rustar för det men alla jagar inte på det viset vilket glöms bort väldigt ofta i diskussionerna och det blir tämligen onyanserat Är man ny jägare behöver man tid på banan och i skogen framför dyr utrustning... man köper sig inte erfarenhet.
Publicerat Juli 23, 20179 yr Jag skaffade ett Meopta r2 1,7-10x42 förra året. Är nöjd som fasen än så länge
Publicerat Juli 23, 20179 yr 48 minutes ago Skånepåg sa: Jag skaffade ett Meopta r2 1,7-10x42 förra året. Är nöjd som fasen än så länge Sekunderar. Har ett sånt. Väldigt allround. Tillräckligt brett synfält på 1,7× för att funka till täta situationer. Klar och fin bild över hela förstoringsspannet. Bra optik som hänger med långt in i skymmning trots 'bara' 42 mm objektiv. Prisvärt!