Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kapa Tikka T3 hunter - vilken gänga?

Featured Replies

Publicerat

Vill kapa min t3:a (.308) från 57cm till typ 49-51cm och gänga den för ljuddämpare. På sakos hemsida står det att t3 från fabrik gängas med M14. Borde jag köra på samma gänga om jag lämnar i mitt vapen till en smed? Antar jag rätt att pipans ytterdiameter är den samma vid från mynningen vid 57cm bak till 49cm? Har tyvärr inte tillgång att mäta vapnet just nu. 

Tack på förhand. 

Publicerat

M14x1 är det vettigaste valet känns det som i detta fallet. Hade säkert kunnat få till en M15x1 där inne också men till vilken nytta?

Publicerat

Så stor gänga som möjligt- där du fortfarande har pipdiametern minst 1,5 mm större än gängans diameter (för att ha tillräckligt stor anläggningsyta) skulle jag rekommendera om du inte har köpt dämparen än.

Publicerat

Min t3 hunter i 8x57 med 57cm pipa är 16,6mm diameter vid 51cm, vid 49cm är den 16,93mm diameter. 

Publicerat
  • Författare

Så m14 borde funka?

Publicerat
11 minutes ago Panzerfaust sa:

Så m14 borde funka?

Funkar garanterat. M15x1 som lök på laxen om pipan mäter minst 16,5 mm i diameter där du tänkt kapa pipan.

Publicerat
  • Författare

Jag är fortfarande osäker på om jag ska kapa och gänga pipan först eller om jag ska köpa dämparen först. 

Vill ju inte kapa för att sen vänta på licensen i 2 månader. Särskilt inte när säsongen närmar sig. 

Publicerat
22 minutes ago Panzerfaust sa:

Jag är fortfarande osäker på om jag ska kapa och gänga pipan först eller om jag ska köpa dämparen först. 

Vill ju inte kapa för att sen vänta på licensen i 2 månader. Särskilt inte när säsongen närmar sig. 

Du kan jaga även med kortare pipa utan dämpare ;)

Publicerat
39 minutes ago Dansken sa:

Du kan även jaga med ett vapen utan att korta pipan.....
Det går faktiskt- trots att alla som läser på nätet MÅSTE kapa pipan som första åtgärd när dom får hem bössan.....

Håller med. Jag har dissat ett antal fina vapen på grund av att tidigare ägaren kapat sönder pipan. Det går faktiskt att gå igenom en granplantering med 60cm pipa. ;)

Publicerat
5 minutes ago Dansken sa:

Jag brukar fråga när dom säger det inte går: Hur kommer du genom en dörr med ett paraply ?

OBS: det finns många som jagar med hundar som behöver ett sånt verktyg- men det finns många fler som läser alldeles för mycket på nätet ;)

Ja jag håller med! Men det finns en del som jagar med hund som vägrar kapa pipan för det. :)

Jag är en av dem. 

Publicerat
12 minutes ago Twinn sa:

Ja jag håller med! Men det finns en del som jagar med hund som vägrar kapa pipan för det. :)

Jag är en av dem. 

Sen finns dom som är som jag och som inte längre går med hund utan sitter uteslutande på pass men ändå uppskattar så korta pipor som möjligt för att lättare kunna svänga runt inne i tornen utan att riskera att sopa i takstolparna var enda gång ;)

Skulle säg att det är väldigt individuellt och upp till TS att skapa sig en egen uppfattning om - hur han väljer att börja - genom att kapa pipan eller ej det får vara upp till han själv att bedömma är min ringa mening.

Mvh Joacim 

Publicerat

Men skapa en egen uppfattning innan han kapar utifrån hans behov- och inte bara kapa för han har läst på nätet att man måste.

Publicerat

Självklart saltar man maten innan man smakar ;)

Publicerat

Vad är det för fjoll?! Har ni tak på jakttornen?

Publicerat
Just now josc72 sa:

Vad är det för fjoll?! Har ni tak på jakttornen?

Tydligen krävs det tak på tornen. Jag vill inte ha det då det hämmar svingen samt förstärker studsarsmällen. Man hör dessutom inte ett skit när det regnar och smattrar på torntaket.

Publicerat

Ja i så fall skall det vara så stora torn att taket bärs upp av en mittstolpe man kan gå runt och ha tysta torvtak. Sedan vill jag ha golvvärme, kamin och fritt Wifi. :lol::lol: Nä fan, då blir jag hellre blöt i mina regnkläder.

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Jag hör hellre regnet slå på taket än jag sitter dyngsur på en stege vid en långsittning....

Kaffet blir fortare kallt när det regnar och det är svårt att hålla eld i pipan eller att tända den...

Och inte bara jag: men värst av allt: Blaser'n kan bli blöt ;)

Här är vi helt överens :yes:

Har en bild på min förra Sauer 202 Takedown Elegance 270 i regn på ett pass. Huvva! ;) 

Publicerat

Det är skillnad på tyska finbössor och finskt stål....en Tikka tål lite regn!!;)

Publicerat
8 minutes ago Urban sa:

Det är skillnad på tyska finbössor och finskt stål....en Tikka tål lite regn!!;)

Ha ha jo jag hade två tikkor innan. Har aldrig vare med om två bössor som rostade så mycket.

Förlåt TS att jag kluddar i tråden. :)

Publicerat
10 minutes ago Urban sa:

Framförallt ägaren.