Publicerat Juli 24, 20178 yr Aktuella modeller gäller 2-10x50 Vad skiljer dessa förutom att Zx har moajustering medans Ze har Mil. Samt att justeringreglaget är gummerat på den senare? Annan belysningsmodul? Det ser ut på bild som att hela elektroniken är större på Ze samt att den väl har 2 batterier?
Publicerat Juli 25, 20178 yr ZE är tillverkat helt i Tyskland med enbart tysktillverkade delar. ZX är "assembled in Germany" men med vissa av delarna tillverkade annorstädes (nånstans i asien troligtvis). Det är dock bra Schott-glas i bägge. På ZE sägs det vara av en av Schotts bättre kvaliteter. Vet ej om det är 'värstingglaset' på ZX (Schott tillverkar ju glas av olika kvalisort naturligtvis).
Publicerat Juli 25, 20178 yr Författare 1 hour ago Dr Krall sa: ZE är tillverkat helt i Tyskland med enbart tysktillverkade delar. ZX är "assembled in Germany" men med vissa av delarna tillverkade annorstädes (nånstans i asien troligtvis). Det är dock bra Schott-glas i bägge. På ZE sägs det vara av en av Schotts bättre kvaliteter. Vet ej om det är 'värstingglaset' på ZX (Schott tillverkar ju glas av olika kvalisort naturligtvis). Vilket bra svar! Tack Kanske ska nypa ett ZE då. Att det är gjort i tyskland från scratch kittlar ju lite mer trots de extra tusen kronorna
Publicerat Juli 25, 20178 yr Ja ZE-serien säljs ju till riktigt konkurrenskraftigt pris av bl.a Netjakt och Astrosweden. Jag har haft två st ZE, och de är RIKTIGT bra optiskt!
Publicerat Juli 25, 20178 yr ZX är dock snyggare. vad jag förstod på george på astro är det samma optik i dom. Har en ZX5i 2-10x50 och är supernöjd med den, den är bättre på alla plan än den artemis 2100 belyst den ersatte.
Publicerat Juli 25, 20178 yr Jag har både ZE och ZX , praktiskt märker jag ingen som helst skillnad mellan dom. /Mike
Publicerat Juli 25, 20178 yr Författare Tydligen har zx en mindre belysningsmodul. Frågan är om inte zx är siktet som det borde gjorts från början och man valt att särskilja det mot den Amerikanska marknaden med Moajustering. Kontra den europeiska med Mil. Jänkarna skiter nog helt o fullt i om det är byggt i Tyskland eller inte