Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Steiner Ranger

Featured Replies

Publicerat

Hur står sig steiner ranger mot övriga tyskar?

Är mest nyfiken på 2-8x42. 

Är det någon som har en sådan och jämfört den mot tex zeiss swarre helia och meopta?

Publicerat

steiner ranger är tillverkad av burris . 

Publicerat

Optiskt är de väl inte så fruktansvärt dåliga. Rattarna utan klick är det värre med...

Publicerat
  • Författare

Ogillas, hade en leupold som inte hade klick på vreden. Den skrotades rätt snart

Publicerat
På 2017-07-28 at 00:10 Twinn sa:

Hur står sig steiner ranger mot övriga tyskar?

Är mest nyfiken på 2-8x42. 

Är det någon som har en sådan och jämfört den mot tex zeiss swarre helia och meopta?

Tjena kompis,

Tanden från grannforat är här uppe o vi var in på Jaktcenter, Kalix o där kikade han på ett nytt sikte. Han kikade först på Steiner o sedan föreslog säljaren att han skulle kika detta fabrikat o han blev impad över kvaliteten för den var bättre än Steiners  http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/manufacturer&manufacturer_id=199

Hör med honom om du har frågor för jag tror t o m att det var lite billigare än Steiner som han jämförde med.

Publicerat
21 hours ago Twinn sa:

Ogillas, hade en leupold som inte hade klick på vreden. Den skrotades rätt snart

Gå på en Zeiss conquest dl 2-8x42

Publicerat

Kolla på Helia.... Inte så mycket dyrare- bra mycket bättre.
Jag råkade köpa en. Nu har jag 3
Mycket trevliga glas :)

Publicerat
  • Författare
9 hours ago lsjonsson sa:

Tjena kompis,

Tanden från grannforat är här uppe o vi var in på Jaktcenter, Kalix o där kikade han på ett nytt sikte. Han kikade först på Steiner o sedan föreslog säljaren att han skulle kika detta fabrikat o han blev impad över kvaliteten för den var bättre än Steiners  http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/manufacturer&manufacturer_id=199

Hör med honom om du har frågor för jag tror t o m att det var lite billigare än Steiner som han jämförde med.

Tack för tipset! Ska se om jag hittar någon handlare här nere som har dem hemma.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Buck sa:

Gå på en Zeiss conquest dl 2-8x42

Jo fast jag tycker de är så aviga med felvänt förstoringsvred! Tack iaf.

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Dansken sa:

Kolla på Helia.... Inte så mycket dyrare- bra mycket bättre.
Jag råkade köpa en. Nu har jag 3
Mycket trevliga glas :)

Jo det är alternativ till Helia 5 1.6-8x42.

Slutar väl med att jag köper Helian, dreglat länge efter den. Haft en Helia innan och var extremt nöjd med den. Dock gick den en brutal död tillmötes när ett klantarsel skulle ta ur min bössa ur bilen och tappade bössan med kikarsiktet före ned i en sten. Ridå Helia.

Så jag är vän med Helia sedan innan. De är de enda anser jag som kan ge Zeiss en duktig match när skummet faller på. Det kan inte Swarre eller SuB som jag kikat i.

Publicerat

Det sikte fick du väl ersatt av försäkringsbolaget ?

Publicerat
  • Författare

Jupp. Köpte en Docter 8x56 belyst som vaksikte. Bara för att pröva ngt annat. Åtskilligar år sedan den händelsen.

Har provat runt lite på sikte till hundförarbössan. Aimpoint 9000, Aimpoint micro....alltid trevliga i tätningar men avsaknad av förstoring har gett dem respass.

Provat zeiss 1.1-4x20 variopoint. Insåg att högsta förstoringen var för lite.

Provade då Docter 1.5-6x42 unipoint. Samma där.

Provade en unipoint 2.5-10x50 och upplevde den som lite för stor.

Så spannet 2-8x42 känns som hemma.

Men det finns inte många vettiga i det spannet. Gör det väl igentligen men jag vill gärna titta i optiken innan jag köper den. :)

Zeiss Minsta V8 vore kanske något. Men jag tycker den är alldeles för dyr för ändamålet.

Publicerat

Meopta R2 1,7-10×42 då!? B)

Publicerat
29 minutes ago Twinn sa:

Jupp. Köpte en Docter 8x56 belyst som vaksikte. Bara för att pröva ngt annat. Åtskilligar år sedan den händelsen.

Har provat runt lite på sikte till hundförarbössan. Aimpoint 9000, Aimpoint micro....alltid trevliga i tätningar men avsaknad av förstoring har gett dem respass.

Provat zeiss 1.1-4x20 variopoint. Insåg att högsta förstoringen var för lite.

Provade då Docter 1.5-6x42 unipoint. Samma där.

Provade en unipoint 2.5-10x50 och upplevde den som lite för stor.

Så spannet 2-8x42 känns som hemma.

Men det finns inte många vettiga i det spannet. Gör det väl igentligen men jag vill gärna titta i optiken innan jag köper den. :)

Zeiss Minsta V8 vore kanske något. Men jag tycker den är alldeles för dyr för ändamålet.

Mitt val med ovan info hade blivit http://netjakt.se/delta-optical-kikarsikte/delta-optical-titanium-15-9x42-ir-belyst-4a-riktmedel

Mvh Joacim 

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago Dr Krall sa:

Meopta R2 1,7-10×42 då!? B)

Är helt klart en vass kandidat. 

Publicerat
5 hours ago Twinn sa:

Tack för tipset! Ska se om jag hittar någon handlare här nere som har dem hemma.

Ok! Jaktcenter är en Interjaktbutik. Jag vet inte om det finns hemma över hela kedjan.

Publicerat

Har en steiner nighthunter extrem 1,6-8x42 den är ok.. Lite tung och ett överarbetat belysningsvred.. Är du intresserad är den till salu.. Den är i nyskick.. Finns på Öland/ Kalmar 

Publicerat
  • Författare

Tänkte kika runt lite innan jag bestämmer mig. Helian är helt klart mest åtråvärd. Men jag skulle gärna vilja titta i meoptan och steiner ranger innan beslut.

Publicerat
  • Författare

Lyckades hitta en handlare idag som hade Steiner ranger 2-8x42 hemma. Vart imponerad över siktet, för de pengarna var det helt klart prisvärt.

Får nog bli ett sådant.

Publicerat
  • Författare
På 2017-07-28 at 15:34 Buck sa:

Optiskt är de väl inte så fruktansvärt dåliga. Rattarna utan klick är det värre med...

De ranger 2-8x42, 4-16x56, 1-4x20 klickade när jag vred på justerrattarna. Så det är nog uppdaterat någon gång.