Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Here we go again :-)

Featured Replies

Publicerat

Detta har varit pågående ett tag men jag har "mörkat" det pga allt trams i rävracertråden :blink: :P

Nu ryker Comforten..igen.

Två alternativ ligger för handen och utan inbördes ordning så ska jag i denna vecka kolla på en Beretta A300 Outlander. Denna känns inte helt tvärsäker för det jag siktar på är en Beretta AL 391 Urika med trästock.

Why?

Enkelt.. snodde Mickes AL391 sist på tippen och sänkte 6 fåglar på 7 skott. Det i sig är väl bra men inte det verkliga skälet.. skälet är dels att träffarna på dessa fåglar var 100% klockrena.. och kanske framför allt.. tyngdpunkten. Hade samma känsla i den här bössan som i browningbocken. Skjutit med HerrBergs Urika och den funkade ju bra men ingen aha upplevelse. Trävarianten som jag sköt med nu kändes helt enkelt jävligt bra!

Så nu blir det så. 

Antingen blir det A300:an men där är jag lite skeptisk, Gesab utanför Norrtälje som tagit hem bössan för påseende åt mej aviserade att jag skulle få lägga i mellan.. Min Comfort är INTE gammal och i rätt bra skick. Den är vad.. tre-fyra år gammal? A300 är Berettas budgetmodell och inte speciellt dyr. Comforten är betydligt dyrare än Berettan.. Sen har han sjabblat tidigare med något så tja.. vi får se, ska till en rätt bra deal för att bli ngt. Först och främst ska bössan "kännas" rätt..  Om det inte gör det..

Då blir det som så att jag skickar min bössa till Piteå och ber dem skicka en AL391 till mej.. det står en begagnad där uppe. 

Känns lite konstigt att överge Benelli men samtidigt.. någonstans vet jag att jag skrivit på forumet att den dagen man hittar hem med en halvautomat på samma vis som jag gjort med bocken så blir jag så lycklig! Detta med tre skott ÄR otroligt värdefullt och i ett trångt skydd ÄR bocken bökig att ladda om.. Sen får man ta skiten det innebär att inte kunna välja pipa. Det är ett bök men det är det fan värt om jag känner att jag håller samma nivå med automaten som med bocken!

• Svar 50
  • Visningar 5,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Skånepåg
    Skånepåg

• Dåså.. Sköt Urikan i helgen och Micke hade min Comfort och stortrivdes med den. Jag hade bra träffar oftast och när jag bommade så var det oftast såna lägen där jag vet att jag är svag.. Så vi kommer

• Japp! Vet att jag dödar en del förväntningar 

Posted Images

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Detta har varit pågående ett tag men jag har "mörkat" det pga allt trams i rävracertråden :blink: :P

Trams:D:rolleyes:?

Publicerat

Yes! Ska detta bli en ny racertråd? Kommer vi att få följa djupa analyser och tunga diskussioner i 50+ sidor? Jag kan bara hoppas! :D 

Publicerat

Med ditt trackrecord hade jag aldrig bytt något som funkar mot något annat, helt ärligt - dina bössköp är jinxade.

Med det sagt önskar jag dig ändå all lycka och hoppas att bössan du väljer uppfyller dina förväntningar!

Publicerat

Den här tråden är dömd innan den ens har kommit igång på riktigt:D:D.

Publicerat

Kom igen! Om tre skott är bättre än två så varför inte fyra eller ännu fler! Har liksom fått en känsla av att du är en kille som går "all in" :lol:

Varför inte 14 skott... 

Publicerat

Comfort är väl lite budgetmodell 

åxå , måhända en överhajpad benelli, så att lägga emellan hos en handlare får man väl räkna med eller? Och just automater är ju inte alltid så heta, men dom brukar ju åxå tjäna mest på beggat så att betala så lite för inbyte blir väl naturligt. 

Men kul att du hittat nåt som känns klockrent, hur lång pipa var det ? 

Publicerat

Min egen aversion mot Berettas automater är den bajsiga säkringen framför varbygeln.

Det åsido, vill minnas att det varit ett jäkla åmande från dig för att gasautos inte sparkar hårt nog?

Publicerat

Men du har haft kvar samma kärring i alla år :thumbsup:

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Nu ryker Comforten..igen.

Två alternativ ligger för handen och utan inbördes ordning så ska jag i denna vecka kolla på en Beretta A300 Outlander. Denna känns inte helt tvärsäker för det jag siktar på är en Beretta AL 391 Urika med trästock.

Why?

Enkelt.. snodde Mickes AL391 sist på tippen och sänkte 6 fåglar på 7 skott. Det i sig är väl bra men inte det verkliga skälet.. skälet är dels att träffarna på dessa fåglar var 100% klockrena.. och kanske framför allt.. tyngdpunkten. Hade samma känsla i den här bössan som i browningbocken. Skjutit med HerrBergs Urika och den funkade ju bra men ingen aha upplevelse. Trävarianten som jag sköt med nu kändes helt enkelt jävligt bra!

Så nu blir det så. 

Antingen blir det A300:an men där är jag lite skeptisk, Gesab utanför Norrtälje som tagit hem bössan för påseende åt mej aviserade att jag skulle få lägga i mellan.. Min Comfort är INTE gammal och i rätt bra skick. Den är vad.. tre-fyra år gammal? A300 är Berettas budgetmodell och inte speciellt dyr. Comforten är betydligt dyrare än Berettan.. Sen har han sjabblat tidigare med något så tja.. vi får se, ska till en rätt bra deal för att bli ngt. Först och främst ska bössan "kännas" rätt..  Om det inte gör det..

Då blir det som så att jag skickar min bössa till Piteå och ber dem skicka en AL391 till mej.. det står en begagnad där uppe. 

Känns lite konstigt att överge Benelli men samtidigt.. någonstans vet jag att jag skrivit på forumet att den dagen man hittar hem med en halvautomat på samma vis som jag gjort med bocken så blir jag så lycklig! Detta med tre skott ÄR otroligt värdefullt och i ett trångt skydd ÄR bocken bökig att ladda om.. Sen får man ta skiten det innebär att inte kunna välja pipa. Det är ett bök men det är det fan värt om jag känner att jag håller samma nivå med automaten som med bocken!

Att tänka på! Urika2 och Outlander har inte samma stock. Jag trodde när min Urika började hosta att enkelt då blir de en Outlander då kolv måtten var samma men icke! Angående Berettan in North är de kanske min gamla? Angående säkringen är den inge problem att bygga om tangeten med brielykit. Så den blir stötre. 

S

Publicerat

Någon som har testat Benelli´s 828U?

Nu är ju Benelli hårt förknippat med semiautomatiska kul- och hagelgevär, samt till viss del pistoler, men har de lyckats med bocken?

Publicerat

Som jag skrivit i en liknande tråd på grannforumet för ett tag sedan så äger jag en A300 outlander. Skjutmässigt trivs jag utmärkt med den, jätteskön och jag kunde lätt justera den till mina mått. Den skjuter också det jag matar den med (steelmax osv)  så länge som man rengör den typ var 500:e-1000:e skott (efter viss inskjutning i början).

Men kvaliteten är jag besviken på. Glömmer du sötvatten på bössan en halvtimme så rostar pipan, blåneringen är inte bra (nöts även bort lätt). Ifjol våras, efter ca 3000-skott så havererade avtryckarmekanismen, del 92 i följande sprängskiss hade gått helt av och del 91 var på väg av på samma ställe: https://www.brownells.se/Schematics/Beretta/Shotguns/Beretta-A300-Outlander-Trigger. Inför denna säsong fick jag också byta ut rekylfjädern då den var helt slut efter lite drygt 4000 skott. (Avtryckarmeknismens delar fick jag nya på garanti med lång väntetid, rekylfjäder fick jag stå för själv och den fanns inte ens i lager hos återförsäljaren...)

Ligger nu kring 5000 skott och har inte haft några problem denna säsong än så länge, tvärtom så skjuter jag just nu långt över förväntan på sportingen, tror de där 5000 skotten börjar ge resultat :).

Publicerat

Är inte urikans "trästock" gjord av plast med träfolie på sig? Iaf så hade min gamla det.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago Ryberget sa:

Yes! Ska detta bli en ny racertråd? Kommer vi att få följa djupa analyser och tunga diskussioner i 50+ sidor? Jag kan bara hoppas! :D 

You wish :D Nope nu känns det inte lika skakigt, nu vet jag vad jag ska ha och att det finns. Tom vart det finns.. och detta i samma land :wub:

8 hours ago dru sa:

Med ditt trackrecord hade jag aldrig bytt något som funkar mot något annat, helt ärligt - dina bössköp är jinxade.

Med det sagt önskar jag dig ändå all lycka och hoppas att bössan du väljer uppfyller dina förväntningar!

Jo bössan funkar.. bara den lilla detaljen fick jag tydliggöra för Gesab.. "Nej det är ingen budgetautomat, den sväljer allt.." Hade känts lite bättre om han haft lite större insikter i frågan. Sen om Berettan inte är kurant så vet jag att de går att serva så de börjar ta även 24 grammare. Sköt tex Leadmax med Mickes och där uppstod aldrig ngt rappel.

8 hours ago faxe sa:

Den här tråden är dömd innan den ens har kommit igång på riktigt:D:D.

Kanske pga att du inte lyckas hålla dej borta? :D:whistling:  Närå.. detta funkar bra, vänta och se!

5 hours ago josc72 sa:

Kom igen! Om tre skott är bättre än två så varför inte fyra eller ännu fler! Har liksom fått en känsla av att du är en kille som går "all in" :lol:

Varför inte 14 skott... 

Men vilket rappel.. Man upphör aldrig att förvånas..

5 hours ago culot sa:

Comfort är väl lite budgetmodell 

åxå , måhända en överhajpad benelli, så att lägga emellan hos en handlare får man väl räkna med eller? Och just automater är ju inte alltid så heta, men dom brukar ju åxå tjäna mest på beggat så att betala så lite för inbyte blir väl naturligt. 

Men kul att du hittat nåt som känns klockrent, hur lång pipa var det ? 

Benelli har inga budgetmodeller.. däremot så har Beretta gjort en kopia av en Benelli som är rekylopererande.. Den är budget. Piplängden på den här som jag sköt med var.. jag vet fan inte, 66? Den var inte alls speciellt lång.. 

4 hours ago sidelock sa:

Min egen aversion mot Berettas automater är den bajsiga säkringen framför varbygeln.

Det åsido, vill minnas att det varit ett jäkla åmande från dig för att gasautos inte sparkar hårt nog?

Jo säkringen sitter lite bökigt men det är hanterbart, jag avsäkrar när jag lyfter och inte i anläggningen. Och jag vart lite nöjd att det faktiskt rappade till en smula även med leadmax.. Inte mycket men iaf.. Sen matade jag på med plugg från fickan när jag sköt och då gick det iväg lite mer kaxig plugg, kanske därför jag kände att det var lite rekyl i prylarna. 

2 hours ago strävhår sa:

Men du har haft kvar samma kärring i alla år :thumbsup:

Ja.. där är jag inte ensam beslutsfattare och då ser det annorlunda ut :whistling:

2 hours ago hs_merkel sa:

Att tänka på! Urika2 och Outlander har inte samma stock. Jag trodde när min Urika började hosta att enkelt då blir de en Outlander då kolv måtten var samma men icke! Angående Berettan in North är de kanske min gamla? Angående säkringen är den inge problem att bygga om tangeten med brielykit. Så den blir stötre. 

S

Handlade du med Fritid o vildmark? Isf inte alls omöjligt.. Urika2 är väl inte samma bössa som AL391? Jag får för mej att Urika2 är avgjort nyare än den jag tänker mej? 

Vad hände med din då? Ifall det är samma? Jag avser skicka dit Fredde och kolla, ngt speciellt som kan kan kika efter som pekar på att det är din gamla pang? 

2 hours ago dru sa:

Nu är ju Benelli hårt förknippat med semiautomatiska kul- och hagelgevär, samt till viss del pistoler, men har de lyckats med bocken?

Finns väl en eller två signaturer här som skjuter med den.. en av dem fick ngt haveri med förstocken och skippade den.. Sök på forumet och du hittar tråden!

2 hours ago Malx sa:

Som jag skrivit i en liknande tråd på grannforumet för ett tag sedan så äger jag en A300 outlander. Skjutmässigt trivs jag utmärkt med den, jätteskön och jag kunde lätt justera den till mina mått. Den skjuter också det jag matar den med (steelmax osv)  så länge som man rengör den typ var 500:e-1000:e skott (efter viss inskjutning i början).

Men kvaliteten är jag besviken på. Glömmer du sötvatten på bössan en halvtimme så rostar pipan, blåneringen är inte bra (nöts även bort lätt). Ifjol våras, efter ca 3000-skott så havererade avtryckarmekanismen, del 92 i följande sprängskiss hade gått helt av och del 91 var på väg av på samma ställe: https://www.brownells.se/Schematics/Beretta/Shotguns/Beretta-A300-Outlander-Trigger. Inför denna säsong fick jag också byta ut rekylfjädern då den var helt slut efter lite drygt 4000 skott. (Avtryckarmeknismens delar fick jag nya på garanti med lång väntetid, rekylfjäder fick jag stå för själv och den fanns inte ens i lager hos återförsäljaren...)

Ligger nu kring 5000 skott och har inte haft några problem denna säsong än så länge, tvärtom så skjuter jag just nu långt över förväntan på sportingen, tror de där 5000 skotten börjar ge resultat :).

Oj.. en hel del krabb med denna bössa.. Putsa är inget för mej så det här känns sådär.. Tack för info!!

1 hour ago Buck sa:

Är inte urikans "trästock" gjord av plast med träfolie på sig? Iaf så hade min gamla det.

För min del kvittrar det vilket material det är, jag är ute efter den balans som det är i första hand. Om det sen är tejp, plast eller gråsten kvittar för mej.. 

Publicerat

Tom jag har en sådan där Urika ståendes i skåpet:yes:.

Publicerat

Bland allt negativt glömde jag säga en sak som jag verkligen gillar med min A300. Den glappar och rasslar inte någonstans. Förstocken sitter 100% fast och mekanismen låter inte mycket fastän du skakar våldsamt på bössan. (Till skillnad från många äldre halvautomater jag testat)

Publicerat

Jag provade en outlander på förra årets duvjakt. Det jag saknade var framförallt benellis motsvarighet till "magazine cutoff", vilket gör vapenhanteringen bra mycket säkrare. Man kan ju då ladda magasinet först och sen dra upp och låsa slutstycket och lägga en patron på vänt för  att sedan släppa fram slutstycket när det hettar till. Finns denna funktion på AL 391 eller saknas det på berettas samtliga halvautos?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago faxe sa:

Tom jag har en sådan där Urika ståendes i skåpet:yes:.

Vilken av dem? Finns flera sorter..

Publicerat
  • Författare
1 hour ago joco sa:

Jag provade en outlander på förra årets duvjakt. Det jag saknade var framförallt benellis motsvarighet till "magazine cutoff", vilket gör vapenhanteringen bra mycket säkrare. Man kan ju då ladda magasinet först och sen dra upp och låsa slutstycket och lägga en patron på vänt för  att sedan släppa fram slutstycket när det hettar till. Finns denna funktion på AL 391 eller saknas det på berettas samtliga halvautos?

Det där var lite förvirrande.. Comforten och de flesta andra, måste finnas undantag? går inte att hänga upp slutstycket öht i öppet läge om inte magasinet är tomt. Där är Beretta avgjort bättre, de har väl ofta en knapp på vänster sida som du kan låsa sluttycket i öppet läge oavsett vad som finns  i magasinet.

Det är den enda bristen som jag ser det som Benellin har.

Publicerat
3 hours ago dru sa:

Har en sedan 1 1/2 år tillbaka och tycker att den fungerar riktigt bra. Inte haft några som helst problem med den.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Handlade du med Fritid o vildmark? Isf inte alls omöjligt.. Urika2 är väl inte samma bössa som AL391? Jag får för mej att Urika2 är avgjort nyare än den jag tänker mej? 

Vad hände med din då? Ifall det är samma? Jag avser skicka dit Fredde och kolla, ngt speciellt som kan kan kika efter som pekar på att det är din gamla pang? 

Du kan även skicka PM till mig så kan jag kolla på FoV om "Fredde" får förhinder i dessa semestertider.

Publicerat
  • Författare

Fredde är snabbare än snabbast, redan fått rapport om bössan, dess historik och hela köret! 

Tack iaf!!

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Det där var lite förvirrande.. Comforten och de flesta andra, måste finnas undantag? går inte att hänga upp slutstycket öht i öppet läge om inte magasinet är tomt. Där är Beretta avgjort bättre, de har väl ofta en knapp på vänster sida som du kan låsa sluttycket i öppet läge oavsett vad som finns  i magasinet.

Det är den enda bristen som jag ser det som Benellin har.

Ok, min erfarenhet är precis tvärtom...den Benelli Vinci jag provade hade denna knapp, men inte outlandern. I specarna på benellis hemsida har (nästan?) alla halvautomater denna "magazine  shutoff" i teorin iallafall.

Publicerat

Här på en m2 comfort är det väl den silvriga knappen med röd prick i framkant på varbygeln?

IMG_0414.PNG

Publicerat
  • Författare

Den släpper puppor som ligger i magasinsröret. Går inte att haka upp slutstycket med den..