Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Picatinny och QR-fästen

Featured Replies

Publicerat

Hallå där. Då jag har ett par kikare liggandes och baserna på min lilla Remington Seven ser bedrövliga ut (begagnade, monterade på Svante Nilssons...) har jag en ny picatinny-skena på ingång. På mina sikten vill jag ha någon form av QR-montage så jag kan välja sikte efter jaktform.

Jag har en Varipoint 2,5-10x50 (som jag aldrig gör mig av med!) och en Tasco Titan 1-4x24, båda med 30mm tub. Vilka ringar och vilken höjd rekommenderas? Det skrivs en del om Rusan som ju ser trevliga ut.

Publicerat

Innan du beställer ringar tar du siktet som ska sitta på och lägger det på lika tjocka träbitar ovanpå baserna/ skenan: typ glasspinnar- eller mynt. Du lägger lika många pinnar eller mynt under siktestuben och kollar så du får "lagom" med luft under objektivet. Du kan även fästa siktet med målartejp runt lådan så du kan se att slutstycket går fritt förbi okularet. Då mäter du pinnarna du har under med ett skjutmått och beställer ringar enligt detta mått.

Dom mått som står på ringarnas ask som rekommendation brukar ge jättehöga montage: Står det som på Warnes medium ringar: "fits most scopes 40-42mm" brukar man kunna montera 56 mm kikare med dom på flera vapen. Det beror mycket på lådans höjd och pipans diameter.
Dom mått som står på förpackningen är bara för att detta garanterat går på: Typ ett Dansk eller Tysk montage- eller för att dom inte ska kunna bli stämda i USA ;)

Warne är ett mycket prisvärt och starkt montage. Deras låga bygger ca 6 mm från basen till tubens underkant, och medium bygger ca 9 mm.

Publicerat
  • Författare

Tack, jag ska mäta och klura lite. Jag tolkar det som att ni rekommenderar Warne. :)