Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny kamera för jaktfilmande

Featured Replies

Publicerat

Jaha då var det dags att köpa ny kamera högst ofrivilligt. Kom in i vardagsrummet igår och fann mellangrabben M stå och hamnra min Sony Handycam mot betongväggen. Jag hade lagt den högst upp på en bokhylla, men vad har man svärmödrar till om inte för att flytta på "viktiga" saker så den vart förpassad ut till hallbyrån där grabben når finfint hela vägen in. Jag ska inte bara skylla på svärmor då jag gick och sneglade på den vid iallafall två gånger igår och tänke "den där måste jag låsa in i "jaktrummet"" men lika snabbt glömdes det, vilket man fick sota för. 

Jag skulle tipa på att med stundande ekonomi så är det inga stora pengar som ska läggas på detta utan man är nog förpassad till den begagnade marknaden. 

Hur resonerar ni andra som filmar - bör man gå på en handhållen systemkamera med ett par olika objektiv eller är en filmkamera vettigt? Hur är det med filmning i dåligt ljus, finns det objektiv till systemkamerorna som löser en del av det problemet - för det har varit problematiken enligt mig med min Sony Handycam, den har lagt av ca 10-15min innan mina egna ögon och minst 30-40min innan optiken runt halsen eller på bössan. 

De ekonomiska resurserna för tillfället är max 2000kr om någon månad kanske det dubbla. 

Surt att behöva ta ett upphåll i filmandet inför stundande jaktsäsong, men sånt är livet ibland. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Inte värt att utnyttja försäkring? För övrigt, kul med barn.

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago strävhår sa:

Inte värt att utnyttja försäkring? För övrigt, kul med barn.

Tror att självrisken kan tänkas vara högre än kamerans värde. Men man kanske skulle ringa och kolla, vet att jag valde till "drulle" på hemförsäkringen mot frugans vilja. 

När man kommer på dom med dylika rackartyg så önskar man att man hade slagit knut på snablen istället :rolleyes:

Publicerat

Ja testa försäkringen. Betalar du för den så bör den ju användas i såna här lägen, om det går.

Publicerat

Tycker du ska spara dina slantar och i lugn och ro "googla" fram en bra videokamera för "low light", om du tänker ägna dig åt jaktfilmning. Vet ej dock om det blir några trade-offs i andra områden, när man vill ha en för lågljus. 

Jag antar att det är samma optiska regler som gäller kameror, som för kikarsikten och handkikare. Stort objektiv. Sen finns det säkert en massa tekniska finesser på de moderna sensorerna som kan förbättra lågljusegenskaperna. 

Jag antar också att en videokamera är att föredra framför en systemkamera, om det är filmning som är det primära användningsområdet. 

Men jag kan inte ett smack om dessa prylar, så...:rolleyes:

/Må

Publicerat
2 hours ago Joacim sa:

Tror att självrisken kan tänkas vara högre än kamerans värde. Men man kanske skulle ringa och kolla, vet att jag valde till "drulle" på hemförsäkringen mot frugans vilja. 

När man kommer på dom med dylika rackartyg så önskar man att man hade slagit knut på snablen istället :rolleyes:

Värt att kolla iaf. Använde våran när tanten glömde sin mobiltelefon på biltaket... Fick utan knussel utbetalt ett par tusenlappar efter självrisken. På just mobiler var åldersavdraget väldigt lågt. Så värt att kolla.