Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpar funderingar

Featured Replies

Publicerat

Tjena.

Har efter mycket övervägande börjat fundera på om jag ska skaffa dämpare till bössan, och har nu lite funderingar.

Vilken dämpare bygger minst framåt? Vägrar springa omkring med en bössa som känns som en flaggstång i skogen.

Bössan är redan nu ganska tung med Houge kolv och 56 glugg, så ni som redan har den kombinationen och dämpare, hur blir det? är det som en sporter så man måste bli tornjägare, eller...

Och sist men inte minst, vilket också visar lite av min okunnighet i frågan. Bössan är en 8X57. Måste jag då ha en 8mm dämpare? hörde någonstans att en 9,3 (57) också funkar (är lite större beg-marknad på dem)

Jag gillar spam och onödiga kommentarer så ös på.

Publicerat

Hausken JD184 eller Stalon Nya Victor. Atec carbon.

Publicerat

Vill du ha smidig dämp men ändå bra dämpning så tror jag hausken jd151 är svårslagen. Den har jag planerat till kommande 8x57 projekt. Jag har vmac havana 175 på nuvarande 8x57, den dämpar sämre och bygger mer framåt, men är otroligt liten och lätt. Ring och prata med Janne på astrosweden (ljuddämpare.nu) så får du kompetenta råd. 

Publicerat

Du kan använda en 9,3 dämpare på en 8 mm pipa. Lite mindre kaliber funkar hyffsat i dämpare- typ en .30 dämpare för en halvsjua och så. Du tappar lite dämpning, men knappast märkbart för jakt (men naturligtvis får du bäst resultat med en för kalibern anpassad dämpare)
Alla dämpare på marknaden är av god kvalitet och alla har olika för och nackdelar- dämpare tillverkade i mitt fosterland har jag dock inte mycket förtroende för ;)

Publicerat

Som MarusR sa ovan är nig Hauskens lilla den du söker om du inte pratar med Roger på Rcc å få han att göra en customdämpare i t.ex carbon som bygger mer bakåt å mindre framåt... :)

Publicerat

Jag skulle vilja påstå att det är dumt att inte köpa en dämpare som inte är delbar. Då det endast är bakstycket som är licens pliktig, och man kan köpa flera olika fronter/kalibrar utan licens krångel.  Till min Stalon compakt har jag 3 olika 22, 30 och 9,3.

Publicerat

Drar igång lite kaliberdiskussion: ;-)

8×57 går ju att ha ganska kort pipa på, så möjligheten till ett kort vapen trots stor dämparvolym är tämligen möjlig. Även om du inte väljer en teleskopdämpare. Är du dessutom villig att kapa framstocken kan du få ännu större volym på dämparen. Om det har någon praktisk fördel...?

Förhållandevis lång pipa ger möjlighet till mindre dämpare vilket kan vara praktiskt på tex skjutbiograf då den samlar på sig mindre värme.

Har du stor kikare kan en stor dämpare i änden på pipan ge bättre balans i vapnet, så kapa inte pipan "bara för att" innan du känt efter.

Publicerat

Volym framför mynningen dämpar betydligt mer än volym bakom. Teleskopdämpare har ett värde i att de inte bygger fullt lika mycket som en frontmonterad dämpare, samt att det kan vara möjligt att få bättre balans i vapnet.

Själv äger jag två Ase Utra av nyare snitt eftersom jag är klumpig och har sönder saker. De fungerar utmärkt. Du bor väl i Uppsala så du kan få provskjuta mina och bilda din egen uppfattning. Min 358 Win skjuter jag ogärna utan dämparen ska jag erkänna.

Publicerat
  • Författare
15 hours ago JohanL73 sa:

Drar igång lite kaliberdiskussion: ;-)

8×57 går ju att ha ganska kort pipa på, så möjligheten till ett kort vapen trots stor dämparvolym är tämligen möjlig. Även om du inte väljer en teleskopdämpare. Är du dessutom villig att kapa framstocken kan du få ännu större volym på dämparen. Om det har någon praktisk fördel...?

Förhållandevis lång pipa ger möjlighet till mindre dämpare vilket kan vara praktiskt på tex skjutbiograf då den samlar på sig mindre värme.

Har du stor kikare kan en stor dämpare i änden på pipan ge bättre balans i vapnet, så kapa inte pipan "bara för att" innan du känt efter.

Sant, När jag byggde bössan kapade jag pipan ganska nära gränsen för godkänt, så visst är balansen inte den bästa och det skulle en dämpare motverka. 

Publicerat
  • Författare
9 hours ago LGH sa:

Volym framför mynningen dämpar betydligt mer än volym bakom. Teleskopdämpare har ett värde i att de inte bygger fullt lika mycket som en frontmonterad dämpare, samt att det kan vara möjligt att få bättre balans i vapnet.

Själv äger jag två Ase Utra av nyare snitt eftersom jag är klumpig och har sönder saker. De fungerar utmärkt. Du bor väl i Uppsala så du kan få provskjuta mina och bilda din egen uppfattning. Min 358 Win skjuter jag ogärna utan dämparen ska jag erkänna.

En 358 är ganska långt från 8x57...Har aldrig skjutit dämpat, men skulle gärna göra det med en så liknande kaliber som möjligt.

Publicerat
4 minutes ago waxin sa:

En 358 är ganska långt från 8x57...Har aldrig skjutit dämpat, men skulle gärna göra det med en så liknande kaliber som möjligt.

Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen att skjuta 8x57 och jämföra hausken kd155 och vmac havana 175 på samma bössa :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago MarkusR sa:

Har du vägarna förbi Karlstad så är du välkommen att skjuta 8x57 och jämföra hausken kd155 och vmac havana 175 på samma bössa :thumbsup:

Även om det vore fantastiskt trevligt då det var länge sedan sist, så är inte Värmland det länet man bara råkar passera ibland, eller....det ligger lite för nära Norge ;)

Publicerat
42 minutes ago waxin sa:

inte Värmland det länet man bara råkar passera ibland, eller....det ligger lite för nära Norge ;)

Nu förstår jag inte alls :blink::whistling:

Publicerat

Det är bra med utbytbara fronter. Jag har en licens för tre dämpare i kaliber 4,5 mm, 6-7 mm och 9,3 mm. Lättsamt men viktigt att hålla reda på vilken front sim ska på vid rätt tillfälle.:blink:

Publicerat

jag e nöjd med min stalon whisper den bygger bara 11cm fram använder den på både min 9,3x62 och min 308w