Hoppa till innehåll

Sikte till hagelpang


Newbie

Recommended Posts

Funderar på att skaffa ett s.k. holografiskt sikte till min Mossberg, men är lite osäker på om detta är rätt val. Hur fungerar det om man som i mitt fall ej kan läsa dagstidningen utan glasögon, min närgräns för att se skarpt är ca. 1 m. Blir inte den projicerade rödpunkten oskarp (åtminstone för mig)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju på du hur monterar siktet..... Aimpoints lösning kan du sätta så långt fram du har ventilerad spång. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvisso är det så, men jag har inga problem med Aimpoint, har ett micro H2 monterat på min kombi ca. 30 cm. från ögat och där ser jag rödpunkten tämligen skarpt, visst blir den lite asymmetrisk i det fall ljusstyrkan är något hög, men det funkar. Vad jag kan se så har Aimpoint ett antal linser både före och efter projektion av rödpunkt till skillnad från s.k. holografiska sikten där rödpunkten speglas direkt på ett glas (om jag uppfattat tekniken korrekt). Å andra sidan håller man ju fokus på målet genom föreliggande sikte vilket motsäger min teori om att att rödpunktens närhet till ögat skulle vara av betydelse. Får nog besöka handlar´n o testa...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Newbie sa:

Förvisso är det så, men jag har inga problem med Aimpoint, har ett micro H2 monterat på min kombi ca. 30 cm. från ögat och där ser jag rödpunkten tämligen skarpt, visst blir den lite asymmetrisk i det fall ljusstyrkan är något hög, men det funkar. Vad jag kan se så har Aimpoint ett antal linser både före och efter projektion av rödpunkt till skillnad från s.k. holografiska sikten där rödpunkten speglas direkt på ett glas (om jag uppfattat tekniken korrekt). Å andra sidan håller man ju fokus på målet genom föreliggande sikte vilket motsäger min teori om att att rödpunktens närhet till ögat skulle vara av betydelse. Får nog besöka handlar´n o testa...

Tycker du ska åka in och testa, det blir bäst. Det är klurigt beroende på vad du har för synfel också.

En fråga, vilken är anledningen till att du inte skjuter med glasögon? Jag har själv brytningsfel, då är rödpunkt utan glasögon ingen höjdare (inte för mig iallafall). Men, jag skjuter med glasögon och har aldrig problem med vare sig rödpunkt eller vanlig kikare.

JoHn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med glasögon ser jag skarpt på nära håll, utan ser jag skarpt från ca. 1 meter och framåt, är vad man kallar för "långsynt". Därav fungerar inte glasögon i kombination med skytte. Har inga problem med kikare, här kan man ju justera skärpan mellan riktmedel och mål. Även Aimpoint funkar med låg ljusstyrka, har ett "Micro H2" monterat på min kombi (.222/12). Blir en test hos handlaren, om det inte funkar så får det bli ett lågförstorande kikarsikte eller ytterligare ett Aimpoint sikte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Har nu testat och införskaffat ett s.k. holografiskt sikte (Delta Optical). Lätt som en fjäder och funkar över förväntan, visst måste jag justera rödpunkten till så låg ljusstyrka som möjligt, i annat fall blir den suddig och "stjärnformad" i mina ögon. Inga problem att sätta slugs inom en snusdosas diameter på 80 meter (med räfflad choke och höggradig koncentration). Återstår att se hur detta sikte fungerar på lerduvebanan, är dock övertygad om att det kommer att funka fint till jakt i varierande ljusförhållanden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...