Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mynnigsbroms till 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att köpa en mynningsbroms till Helixens 9,3 pipa!

Egentligen inte så mycket för att dämpa rekylen (även om det kan vara trevligt:blush:) utan mera för att jag inte har något gängskydd och skjuter/jagar en del utan dämpare.

Vad är forumets erfarenhet av mynningsbromsar är det bra och rekommenderas det?

Rcc har en broms som verkar prisvärd för 395:- är det någon som har erfarenhet av just den?

Tacksam för lite input!!

Publicerat

Då skulle jag råda dig att be Dansken ordna ett gängskydd åt dig istället. Min erfarenhet av mynningsbroms är att det är en smällförstärkare som blåser gas i ansiktet vilket jag inte allds gillade!

Publicerat

RCC-bromsen blåser inte gas i ansiktet (i varje fall inte vid stående skytte) men du kan få köpa min för en liten slant. Jag som redan har tinnitus ska inte pyssla med dylikt.

Dämpar rekylen gör den onekligen.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago LGH sa:

RCC-bromsen blåser inte gas i ansiktet (i varje fall inte vid stående skytte) men du kan få köpa min för en liten slant. Jag som redan har tinnitus ska inte pyssla med dylikt.

Dämpar rekylen gör den onekligen.

Jag har 15x1 gänga på min pipa om jag inte minns fel!! 

vad hade du tänkt dig ta för den i fall det stämmer?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago HuggyBear sa:

Då skulle jag råda dig att be Dansken ordna ett gängskydd åt dig istället. Min erfarenhet av mynningsbroms är att det är en smällförstärkare som blåser gas i ansiktet vilket jag inte allds gillade!

Inte omöjligt att det blir ett skydd men jag har ju aldrig haft någon broms förr så då blir jag ju nyfiken!! ^_^

Publicerat
2 hours ago Tjörnbon sa:

Man ska inte dö nyfiken!! ^_^

Publicerat
3 hours ago Tjörnbon sa:

Jag har 15x1 gänga på min pipa om jag inte minns fel!! 

vad hade du tänkt dig ta för den i fall det stämmer?

300 inkl frakt? Men som sagt, min är 14x1. Den är snyggt orange och är köpt på Netjakt. Har gått tio skott, alla på banan i måndags kväll.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago HuggyBear sa:

Så sant! :P

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago LGH sa:

300 inkl frakt? Men som sagt, min är 14x1. Den är snyggt orange och är köpt på Netjakt. Har gått tio skott, alla på banan i måndags kväll.

Synd!

Jag hade hoppats på 15x1.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago exabit sa:

Om inte annat så är priset på RCC´s ruskigt bra.

Köp NU från Netjakt ;)

http://netjakt.se/vapentillbehor/rcc-light-mynningsbroms-m15

Håller med!

halva priset mot vad som är normalt på det jag sett.

Har du provat den??

Publicerat
På ‎2017‎-‎08‎-‎09 at 14:45 LGH sa:

jag e sugen om inte TS vill köpa

Publicerat
  • Författare
7 hours ago schönthal sa:

jag e sugen om inte TS vill köpa

Den passar inte min bössa. 

Publicerat

Har precis inlett min bromskarriär med en jägarhjälpenbroms. Den tar mycket av uppslaget men inte så mycket rekyl. Kräver en del träning för att vänja sig vid hur rekylen ter sig annorlunda, har jag märkt. Det sitter liksom i muskelminnet hur "vanlig" rekyl ska tas. Men jag tror att det kommer bli bättre skytte med tiden. Säsongen får avgöra om det är hit eller shit

Denna smäller inte så värst mycket mer och spottar inte grus och gas på omgivningen om man inte ligger ner

Publicerat

Har Stalons rekylbroms  på min 9.3a när inte ljuddämparen är på. Det förhöjer ljudet givetvis men inte så illa som vissa beskriver det att man bör ha proppar och kåpor samtidigt (skjuter enbart fabriksladdat) finns nog värre kalibrar och hårdare laddad ammunition  som kräver det.

Svårt att beskriva den exakta känslan men det smäller högre vilket känns i kroppen (ljudtryck) och man förväntar dig mer rekyl men det blir liksom blir inte så illa. 

Publicerat
1 hour ago Vestjakt sa:

Har Stalons rekylbroms  på min 9.3a när inte ljuddämparen är på. Det förhöjer ljudet givetvis men inte så illa som vissa beskriver det att man bör ha proppar och kåpor samtidigt (skjuter enbart fabriksladdat) finns nog värre kalibrar och hårdare laddad ammunition  som kräver det.

Svårt att beskriva den exakta känslan men det smäller högre vilket känns i kroppen (ljudtryck) och man förväntar dig mer rekyl men det blir liksom blir inte så illa. 

Hur ändrar sig träfläget när du skiftar mellan rekylbroms å ljudämpare????

Funderar också på att skaffa rekylbroms som ett komplement till 9,3an.... 

Publicerat
6 minutes ago Vestjakt sa:

"hårt för kropp och själ

De kan jag nog föreställa mej......

Gissar att det behövdes både plug å peltor.... fick du krutgaser i ögonen med kanske.......

De är ju i dom båsen som man blir kär i sina dämpare......:D