Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Legendary swedish stockmaker Alvin Linden?

Featured Replies

Publicerat

Jag fick nyligen hem Dave Wesbrooks bok om stockmakeri "Proffessional stockmaking" och kommer att skriva en recension när jag fått tid att läsa den.

Jag har tidigare stött på Alvin Lindens namn som en av de legendariska amerikanska stockmakare som var verksamma under första halvan av 1900-talet och definierade den numera klassiska amerikanska jaktstocken som alla verkar älska. Linden skrev även en del om stockmakeri som influerade kommande vapenhantverkare. Vad som var nytt för mig när jag läste förordet till boken är att Alvin var svensk! Är det någon som vet mer denna man? Han var enligt uppgift född 1888 och dog 1946, andra uppgifter är knappa.

Bildgogglat för lite bilder på hans bössor och böcker alvin linden 

Publicerat

Kul! Linden var flitigt anlitad av ingen mindre än Jack O´Connor och stockade om flera av hans studare :)

Publicerat
  • Författare

Jaha det visste jag inte. Jag trodde att Al Biesen var O´Connors ständige stockleverantör, fast det var förstås efter att Linden gått bort 46.

Har du läst någon av Jacks böcker? Svårt att hitta hans artiklar online tycker jag.

I Wesbrooks bok står det så här om Lindens stockmakartalang "In short he knew that a successful was the result of understanding a system of linear and curvilinear geometry. He saw the gunstock as a piece of functional sculpture , and he had an almost unconscious understanding of the relationship of eye and traditional tools to the finished product."

Även ett svenskt drag att kalla sitt eget arbete för tillverkat av en "Woodbutcher" ;)

Publicerat

Så är det. Har två böcker av/om O'Connor - ska skriva mer om det inom kort. Biesen är ju den kanske mer berömde av de två Al(vin) men båda var duktiga.

Här finns lite läsning om intresse finnes:

https://www.grayssportingjournal.com/the-genius-of-spokane/

Intressant nog är texten i kursiv stil exakt samma slutsats jag dragit om trästockade bössor :)

IMG_8280.thumb.PNG.6493411f3a7b669450778a085f5257b4.PNG

Publicerat

Detta är böckerna jag har om/med O´Connor:

IMG_8287.thumb.JPG.e04f4b86d8bd7dd2eb5d9c03e5ccc361.JPG

Gillar både Elmer Keith och Jack O´Connors alster men det är ju svårt att förneka att O´Connor hade ett fantastiskt sätt att uttrycka sig på. Dels spännande jakter men han vävde också in kunskap åt läsaren och sen så gillar jag som "rifle nut" att bössor, kalibrar och kulor nämns mer som regel än undantag. I viss modern jaktpress (vissa svenska tidningar) nämns varken bössor eller kalibrar - ibland framställs det som att viltet bara föll ihop utan någon förklaring om hur det hela gick till. Vansinnigt tråkigt enligt min mening.

Tittar man i den mittersta boken så finns en låååång lista på alla O´Connors studsare och hagelvapen och historien kring dessa vilket är ruskigt intressant. En snabb räkning ger 48 studsare så plötsligt känns ens egna frekventa bössbytande inte lika konstigt. Biesen förekommer väldigt mycket från -46 och framåt men innan dess var Linden inblandad i åtminstone tre bössor, bl.a. en "Winchester-Linden Model 70 in .270 Winchester. Jack´s third .270 was acquired in spring of 1943 while his custom Mauser was being rebarreled. It was purchased new i Tucson and restocked by Alvin Linden".

Biesen förekommer först 1947 (stämmer ju väl in med Lindens död -46) då det gäller en "Mauser Sukalle-Biesen Custom in .30-06". Mellan 270:n ovan och denna 30-06 gjordes en "Mauser Sukalle-Owen Custom in .270 Winchester" - om denna skrivs följande: "Jack was not completely happy with the Owen stock and later replaced it with one by Biesen".

Håller du själv på med stockmakeri eller är sugen på att prova?

Publicerat
  • Författare

Kul! Jag har bara läst spaltmeter OM Jack och hans gevär men aldrig hittat hans egna artiklar. Jag håller på litegrann med stockmakeri, håller på att lära mig nätskärning just nu. Har tre från grovfrästa ämnen och en från planka, en Mannlicher som finns beskriven på robsofts projekthörna. Väldigt kul hobby, är väldigt nöjd med formen och måtten men en hel del inpassningsfel är det förstås.  En annan bra bok om anpassning av gevärskolvar är Gunfitting av Michael Yardley.

DSC00996.JPG

Publicerat

Snyggt! :woot:

Publicerat
  • Författare

Tack! 

Jerry Fisher är en annan legend som tog vid efter arvet från Linden med flera på 50-talet. Här en trevlig intervju som tyvärr saknar bilder. http://www.fieldandstream.com/articles/guns/2003/01/jerry-fisher-master-gunmaker

Stockmakare på den här tiden signerade inte sina arbeten utan de var helt enkelt standarslösningen om man ville ha en bra bultbössa innan fabrikerna fick ordning på produktionen. Terry Wieland skriver lite om ämnet https://huntforever.org/2014/12/16/a-waiting-treasure/