Publicerat December 19, 200619 yr Tidigare ivrigt diskuterat ämne på Robsoft: Bedrift och jaktlig prestation att skjuta toppfågel med klena kalibrar? 22mag,22hornet etc. Eller dumhet och risk för onödigt lidande?
Publicerat December 19, 200619 yr Är vaken eller tycker jag! Vill man jaga toppfågel med dessa kalibrar är det helt OK för mig sen krävs det givetvis att man använder omdömmet! Jagar själv hela hösten med finnen med 22wmr fungerar bra men visst saknar man en mera flackskjutande kaliber på sen hösten då tupparna börjar slå i topp
Publicerat December 19, 200619 yr Jag jagar gärna med 22mag. Här i dalarna så är de ofta blötsnö på topp fågel jakten så de e inge problem och komma nära. Över hundra meter brukar de aldrig bli och innom de hållet dödar den bra. Bör jag nämna att min första hund var en finnspets därav inköpet ;D
Publicerat December 19, 200619 yr Jag har jagat orre två dagar i sträck nu (fan va kul), idag var det -28 grader. Orrarna började sträcka på halsarna redan när man var 300 meter ifrån dom. Har stött flock efter flock. Dagen slutade med att jag lyckades kräla in på 170 meter och fick mig en orrtupp. Hade jag skidat med en 22 mag idag så skulle jag ha kammat noll.
Publicerat December 19, 200619 yr Det är upp till var och en. Men i mitt tycke bör man ha tänkt sig för MYCKET ordentligt innan man använder ord som bedrift, sport och prestation i jaktrelaterade sammanhang. Det finns inga snygga jaktskott - bara bra (dödande träff) eller dåliga (övriga). EDIT: Stavfel.
Publicerat December 19, 200619 yr Nu har ju jag varken jagat så mkt trädskällare eller toppjakt, eller jag har vart på mkt toppjakt men inte lägen så ofta. Och det är ju två helt skillda saker i det avseendet att vad jag vet så skjuter man inte på så långa håll med trädskällare, och då kan ju en 22 wm räcka. Medans toppjakten det sällan blir lägen på 100m och nedåt. Då ser jag ingen nytta i att använda mindre kalibrar och försöka skjuta kulbanor som i värsta bågarna, nog är det nog med "sport" att skjuta annars också. Men om man nu vill ha mer sport, jaga med öppna riktmedel istället
Publicerat December 19, 200619 yr Bägge kalibrarna uppfyller lagkravet för uppgiften. Huruvida det skulle vara någon bedrift eller ren dumhet att använda sig av någon har jag ingen åsikt om. De som väljer att beväpna sig med dessa inser nog deras begränsningar och fördelar,har med egna ögon sett en användare av 22Wm skjuta tre orrar ur en och samma björk vid ett tillfälle. Inte helt ovanligt enligt honom men betydligt ovanligare med klass 1 vapen. /Micke
Publicerat December 19, 200619 yr Ni är lugnare och mer sansade än robsoftpojkarna efter vad jag minns sen min tid där! Bra! Blir alltid lugna och sakliga debatter på detta forum. Denna fråga blev ruskigt diskuterad på nämnda forum för et par år sedan med mängder av otrevliga påhopp! För att inte tala om långhållskyttedebatten på topptjäder... Tack ska ni ha allihop för att ni håller diskussionerna på en sådan bra nivå!
Publicerat December 19, 200619 yr Med 6 ppc ska det tydligen utan problem gå att skjuta en orre i huvudet på 300 m, läste jag i en finsk jakttidining Kan detta fungera i praktiken ? Tror inte jag iaf. Vad tycker du om saken själv rödingfiskarn?
Publicerat December 19, 200619 yr Med 6 ppc ska det tydligen utan problem gå att skjuta en orre i huvudet på 300 m, läste jag i en finsk jakttidining Kan detta fungera i praktiken ? Tror inte jag iaf. Vad tycker du om saken själv rödingfiskarn? Går säkert i praktiken om skytten inte gör ett enda fel och vapnets egenprecision är tillräcklig. Men det är i den "teoretiska praktiken".. I den praktiska praktiken ute i skogen är det givetvis omöjligt att göra detta utan att slumpen inverkar positivt.
Publicerat December 19, 200619 yr Tror inte du kommer få reakationer på denna tråd som jag förmodligen tror att du vill ha,helt enkelt för att just detta skytte mot fågel är mer koncentrerat till just få valda marker runt om i vårt land. Fråga istället om skott mot halsen på hjortdjur kan försvaras som ett första skott. Där jag bor i södra Sverige så kan vi helt enkelt inte denna jakt du nu frågar om
Publicerat December 19, 200619 yr Tror inte du kommer få reakationer på denna tråd som jag förmodligen tror att du vill ha,helt enkelt för att just detta skytte mot fågel är mer koncentrerat till just få valda marker runt om i vårt land. Fråga istället om skott mot halsen på hjortdjur kan försvaras som ett första skott.Där jag bor i södra Sverige så kan vi helt enkelt inte denna jakt du nu frågar om Jag är absolut inte ute efter att orsaka något tjafs! Tvärtom, ursäktar mig om du uppfattat det så. Jag är tvärtom väldigt glad över att det går lugnt och sansat till här. Jag lämnade robsoftför länge sedan just pga den tråkiga stämningen där!
Publicerat December 19, 200619 yr Går säkert i praktiken om skytten inte gör ett enda fel och vapnets egenprecision är tillräcklig. Men det är i den "teoretiska praktiken".. I den praktiska praktiken ute i skogen är det givetvis omöjligt att göra detta utan att slumpen inverkar positivt. Kanske uttryckte mig klantigt, menade om 22wm osv.
Publicerat December 19, 200619 yr Jag är absolut inte ute efter att orsaka något tjafs! Tvärtom, ursäktar mig om du uppfattat det så. Jag är tvärtom väldigt glad över att det går lugnt och sansat till här. Jag lämnade robsoftför länge sedan just pga den tråkiga stämningen där! Jag vet va du menar därför hoppade jag av där!.här får man svar snabbt och neutralt inga påhopp eller nån som tycker fel och gnäller mm. Jag tycker självklar att man kan jaga med klenare kalibrar ,om man har koll på va man gör ,(bra presicion,bra sikte,rätt avstånd,och inte minst rätt jägare till den klena kaliber!! ett skott ska kännas säkert ,kula ska sitta där man siktar!
Publicerat December 19, 200619 yr Men nog e de kul med olika åsikter utan ngr som helst påhopp. Synd att jag inte tycker att .22wm e kass för sin uppgift. : Däremot kan jag tycka att en .22lr t.om kunde sköta en toppfågel finfint, orre främst. Allt handlar ju om skottets placering o effekten av det. Finns ju kullor i mkt hög hastighet till denna kaliber idag. Har dock aldrig sett ngn av dem skjuta tätt i min bössa. Men på 80m o vindstilla skjuter min bössa, .22lr, inom en 10krona (5skott) o nog skulle de räcka för ett huvudskott. Där jag jagar kan man ofta komma in på de avståndet på orrarna. Men alla kan ju inte va som ja : Men själklart gör jag inte det pga av lagens långa arm! :'( Tar .30-06:an ja o den räcker o blir över!
Publicerat December 19, 200619 yr Kanske uttryckte mig klantigt, menade om 22wm osv. Då blir väl svaret detsamma, med tillägget att det är ännu omöjligare..
Publicerat December 19, 200619 yr haha, jag måste vara riktigt trött nu. Menar om vad tycker om att använda 22wm på håll upp till 80-100 m på tjäder, eller ska det var grovare grejjer?
Publicerat December 19, 200619 yr Jag är absolut inte ute efter att orsaka något tjafs! Tvärtom, ursäktar mig om du uppfattat det så. Jag är tvärtom väldigt glad över att det går lugnt och sansat till här. Jag lämnade robsoftför länge sedan just pga den tråkiga stämningen där! Nä,jag tror vi går om varann litet. Visst vill man ha reaktioner och debatter runt sina inlägg,det är ju det som lixom är meningen med trådar som tex.den här. Tror inte jag menade tjafs som första val,ville bara svara så konkret som möjligt om vad jag tyckte om frågan
Publicerat December 20, 200619 yr haha, jag måste vara riktigt trött nu. Menar om vad tycker om att använda 22wm på håll upp till 80-100 m på tjäder, eller ska det var grovare grejjer? Upp till 100meter fungerar 22wm bra till tjäder men använd gärna blyspets. Sen är det inte kraften som är problemet utan snarare att kulbanan rätt kass så jag sätter 100meter som max för 22wm inte på grund av kraften utan för att det är svårt att bedöma avståndet exakt samt att även en svag vind ger stora utslag på håll över 100meter. Själv skulle jag inte tänka tanken att ta med 22an på topp jakten då använder jag min 6ppc