Publicerat Augusti 17, 20178 yr Upptäckte under morgonens bockjakt att jag fått en spricka i kolvhalsen... Finns det något jag kan göra? Limma? Eller är kolven körd? Vapnet det gäller är en Tikka M55.
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Inte körd. Finns folk som har bättre koll än jag med.. Ta ur vapnet ur stocken och försök försiktigt pressa ut delarna vid lådan för att så att säga öppna sprickan mer. Ta det varligt bara.. tryck därefter i något lämpligt lim som du snart torde få tips om här på forumet och släpp ihop stocken. Sen en tving som trycker ihop det. Min drilling limmades på så sätt och den håller än idag trots att den nu ägs av en grävande grytjägare Det knepiga blir att få limmet på rätt plats därför ska du försöka trycka isär delarna och få sprickan ngot lite större. Sen borde det gå att hitta ngt bra lim.. Dansken.. är jag helt ute och cyklar?
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 19 minutes ago Hipshot sa: Dansken.. är jag helt ute och cyklar? Inte helt. Men man bör fixa orsaken till att kolven spruckit först. Och det är förmodligen att rekylklacken inte bär rätt i kolven och att träet framför magasinsbrunnen satt sig så lådanstjärten spräckt kolven. T
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Inte helt. Men man bör fixa orsaken till att kolven spruckit först. Och det är förmodligen att rekylklacken inte bär rätt i kolven och att träet framför magasinsbrunnen satt sig så lådanstjärten spräckt kolven. T Tack för svar! Är detta något jag rimligtvis kan fixa själv? Har begränsat med erfarenhet av vapenmeck..
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Jag är amatör och hade vågat ge mej på sprickan.. däremot pmts kloka råd vetefan om jag fixat..
Publicerat Augusti 17, 20178 yr 3 hours ago Krågejägarn sa: Tack för svar! Är detta något jag rimligtvis kan fixa själv? Har begränsat med erfarenhet av vapenmeck.. Sprickan i kolven är inte ett fel, det är ett symptom på ett annat fel med största sannolikhet. Åtgärden brukar vara plastbäddning. Efter det limmar man kolvsprickan. I den ordningen. T
Publicerat Augusti 17, 20178 yr Detta är en populär post. Jag skulle först undersöka kolven och se hur långt sprickan går och se om den även är sprucken framför magasinsbrunnen (Jag förmodar det hela har börjat med att träet har "satt sig" vid rekylklacken) Då skulle jag börja med att återställa kolven: Limma sprickan och förstärka med skruv/ stift och plugga hålen så dom inte syns. Om kolven är sprucken fram ville jag förmodligen sätta dit en stockbult (fuskrekylbult) innan jag limmade för att hålla ihop och se snyggt ut. Sen skulle jag ta ur trä som eventuellt spänner vid rekylklacken och runt lådan med ett vasst stämjärn innan jag plastar: Annars spricker det igen . Sen skulle jag plastbädda. Då blir det inget som "spänner"- och reparationen kommer att hålla