Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

R8 som inte kastar ut

Featured Replies

Publicerat

Är ute efter tips - har köpt en helt ny R8 som kom i måndags. Bekymret jag har är att den inte kastar ut tomhylsorna, den drar ut dem en liten bit men släpper där, så de trillar oftast ner i magasinet - eller lägger sig ovanpå, om det finns ytterligare plugg i magasinet.Verkar som att den inte hakar i ordentligt. Det sker såvitt jag kan se enbart med skjutna hylsor, oskjutna skott kastas ut vid repetering. Någon som har liknande erfarenhet och vet vad som kan göras?  

Handlaren erbjuder självklart hjälp, men i detta fall har jag ca 25 mil dit, därav förhoppning att det är något som kan åtgärdas "på plats"...

Publicerat
1 hour ago BoB sa:

Är ute efter tips - har köpt en helt ny R8 som kom i måndags. Bekymret jag har är att den inte kastar ut tomhylsorna, den drar ut dem en liten bit men släpper där, så de trillar oftast ner i magasinet - eller lägger sig ovanpå, om det finns ytterligare plugg i magasinet.Verkar som att den inte hakar i ordentligt. Det sker såvitt jag kan se enbart med skjutna hylsor, oskjutna skott kastas ut vid repetering. Någon som har liknande erfarenhet och vet vad som kan göras?  

Handlaren erbjuder självklart hjälp, men i detta fall har jag ca 25 mil dit, därav förhoppning att det är något som kan åtgärdas "på plats"...

Köpte en gång ett paket Sako övnings ammo, å råkade ut för detta du nu nämner. 

Men det visade sig vara fel på hylsorna, så jag lämnade bara in paketen å fick en paket Norma istället. 

Handlaren fick skicka tillbaka hela partiet då det var nånting fel, typ alla som köpt kom tillbaka med paketen igen. 

Testa med andra kulor å se om det då inte fungerar......

Publicerat

Har för mig jag läste om något liknande på Facebook. Var tydligen en leverans R8or som hade defekta utkastare. 

Publicerat
  • Författare

Har testat med både egenladdad och fabriksammo. Men om det är så att det har konstaterats defekta utkastare på några, så ligger det förstås nära till hands att misstänka att jag har en av dessa... Tack för info!

Publicerat

Lite ot men tror det var i-Mats som vid nåt tillfälle skrev att utkastare är nåt man har på pubar och barer :D Det heter utdragare som drar ut hylsan respektive utstötare som är den fjäderbelastade pinnen.

Publicerat

Det är inte så att hylshalsen slår i ratten på kikarsiktet när du drar ur?

Publicerat
  • Författare

Case closed - ny utdragarfjäder kommer att skickas. Skönt att få ordning på det, inte optimalt att jaga med bössan när man inte kan repetera in ett andra skott någorlunda snabbt. 

Publicerat
10 hours ago BoB sa:

Case closed - ny utdragarfjäder kommer att skickas. Skönt att få ordning på det, inte optimalt att jaga med bössan när man inte kan repetera in ett andra skott någorlunda snabbt. 

Sedan förlorar ju rakrepetern lite av sin existensberättigande, att repetera snabbt...

Hoppas du får bukt på problemet! 

Publicerat
På 8/18/2017 at 15:58 jonas81 sa:

" XXXXX har kostat på drygt 35 000 kronor för att få ett pålitigt vapen för björnjakt och eftersök."

Hur tänkte han då? Spänntangent på en pipbytare är väl knappast den första kombinationen man tänker på om man vill undvika klick? Dessutom är väl antalet rörliga delar i repetermekanismen inte direkt minst på marknaden?

Bössan är nog perfekt om det kommer en flock kronvilt, men björnjakt..?

Publicerat

Ja jag kan bara hålla med exabit här.  

Även Robert Salomonsson eller vad han heter kör med Blaser..

Publicerat

Lika så gör Bula.......

Många kända figurer som springer runt extremt mycket i skogen väljer Blaser, särkilt om det är björnjakt inblandat......