Publicerat Augusti 18, 20178 yr Hej på er jag har blivit sugen på en Browning x bolt varmint grs , så nu undrar jag vad ni anser om den bössan och hur lång är den det hittar jag ingen info om , kalibern blir troligen en 6,5 . Har idag en sako varmint l691 men vill veta om browningen är lättare och kortare för eventuellt byte min sako är 118cm lång och i mitt tycke tung men annars bra bössa . Ska användas till övning vakjakt i huvudsak och lite smygjakt och vill ha en bössa som är lite lättare. Nurvarande sako varmintvägde efter koll ca 5,3kg
Publicerat Augusti 19, 20178 yr Du förlorar på att ta en 6.5a om du söker en kortare bössa. Välj en 308a istället. Möjligen 6.5 creedmore klarar sig bättre i kortare pipa.
Publicerat Augusti 19, 20178 yr Varmint med GRS-kolv låter ju inte direkt lätt om du ska ha en lättare bössa. Undrar om den blir lättare än nuvarande... Har en syntet x-bolt 308 med sugrörspipa som är hyfsat lätt men det är ju en helt annan klass (mer bärbar, svårare skytte) än den du har och den du föreslår.
Publicerat Augusti 19, 20178 yr Författare Jag är ute efter en lite lättare bössa som ändå fungerar till jakt mestadels vak , en x-bolt med grs kolv tror jag kommer väga ca bössan enligt hemsidan 3.6-3.7 då räknar jag på 3.7 kikaren väger 650g och fästen ingen aning men säg 250 g det blir tot ca 4.6kg vilket är 7 hekto lättare än nurvarande så tänkte jag . Kanske fel tankesätt men planen är sådan men väntar jag någon vecka så går det kanske över , fortfarande ingen som vet längd på bössan ?
Publicerat Augusti 20, 20178 yr Skulle aldrig byta ut en Sako mot en X-Bolt, men det är ju jag det! I så fall leta på en lättare beg. bössa och slänga på en GRS kolv, alternativt pipa om den du har, det borde nästan rymmas inom samma budget.