Publicerat Augusti 19, 20178 yr Har jagat Bock nu 2 säsonger med min 22-250 med V-max 50 och 55 grains. Dessa är helt klart alldeles för mycket på rådjur, Learn by doing! Även vid rena lungskott. Kandidater är 55 grains Norma Orux, Även Barnes TTSX är en kandidat, Någon som har erfarenhet av kalibern till rådjur? S
Publicerat Augusti 19, 20178 yr Noll och ingen erfarenhet, men jag sopar dem med 223AI som nosar din kaliber i hälarna något sånär. TTSX 50gr river lite granna men du kommer finna den acceptabel helt klart.
Publicerat Augusti 19, 20178 yr Sköt en bock med lungskott och TTSX 50 ur 223 för några år sen. Ruskigt kass effekt - som helmantel ungefär. Laddad till 960 och avstånd på max 50 meter. Med lite mer flås kanske det funkar bättre. Jag hade nog provat TSX 53 eller 55 om stigningen tillåter - de verkar expandera till större diameter än TTSX 50.
Publicerat Augusti 20, 20178 yr Författare Orux verkar få väldigt god renommé. Om man läser på svenska forum likaså tsx, ska prova orux då den även finns fabriksladdad. Om någon handlare i närheten har den hemma? Men blir nog nästa säsong. S
Publicerat Mars 18, 20188 yr Författare Någon som som har några TTSX i 55 grains eller liknande som jag kan köpa? Tänkte börja ladda till 22-250 och skulle vilja prova på rådjur till nästa säsong då jag aldrig har skjutit något med koppar. S
Publicerat Mars 18, 20188 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Någon som som har några TTSX i 55 grains eller liknande som jag kan köpa? Tänkte börja ladda till 22-250 och skulle vilja prova på rådjur till nästa säsong då jag aldrig har skjutit något med koppar. S Jag trodde du var botad från rå med 22-250.
Publicerat Mars 18, 20188 yr 4 minutes ago hs_merkel sa: Ska man skjuta koppar krävs fart! Går de inte sönder annars?
Publicerat Mars 20, 20188 yr Författare På 2017-08-19 at 22:49 exabit sa: Sköt en bock med lungskott och TTSX 50 ur 223 för några år sen. Ruskigt kass effekt - som helmantel ungefär. Laddad till 960 och avstånd på max 50 meter. Med lite mer flås kanske det funkar bättre. Jag hade nog provat TSX 53 eller 55 om stigningen tillåter - de verkar expandera till större diameter än TTSX 50. 1:14 enligt blaser. Vet inte vilken vikt eller kula man ska satsa på tsx eller ttsx? Skillnad? S
Publicerat Mars 21, 20188 yr Författare Slog mig att GMX finns också. Någon som har erfarenhet av den i 22 kaliber?
Publicerat Mars 21, 20188 yr Så kort som möjligt = tsx eller annan variant utan boat tail. Det är dock smått hopplöst med 1:14 + koppar + klass 2.
Publicerat Mars 21, 20188 yr Jag har en kompis med en Vixen 222 som jagar rådjur med TSX 50. Stabiliserar den i en 222 så lär den göra det i 22-250.
Publicerat Mars 24, 20188 yr Författare Då var laddverktyg och kulor beställda, Blev TSX 50 grains så nu ska jag bara hitta laddata, Mailade Norma men har ej fått svar. S
Publicerat Mars 24, 20188 yr 28 minutes ago hs_merkel sa: Då var laddverktyg och kulor beställda, Blev TSX 50 grains så nu ska jag bara hitta laddata, Mailade Norma men har ej fått svar. S Dom har blivit jävligt dåliga på det. Tror tom att de lagt ner supporten. Jag skulle gå på deras laddata på samma vikt men börjat på det lägsta. https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/22-250-Remington/
Publicerat Mars 24, 20188 yr Författare 23 minutes ago faxe sa: Dom har blivit jävligt dåliga på det. Tror tom att de lagt ner supporten. Jag skulle gå på deras laddata på samma vikt men börjat på det lägsta. Fick svar angående V-max till 6,5an men är nog den kulan de frågat mäst om skulle jag tro?
Publicerat Mars 26, 20188 yr Författare Fick svar av Norma idag, Dem ger bara ut laddata dem provat själva, så blir att leta vidare. S
Publicerat September 19, 20187 yr Jag har samma pipa, snart, med samma tankar kring kula. Berätta gärna hur det går. Jag postar. Ina resultat när jag väl fått pipan.
Publicerat September 25, 20187 yr Att v-max inte funkar kunde du frågat direkt, haha. Får inte livet av sälarna fast man skjuter dem i huvudet med ca 1000m/s. Inte ens mårdhundarna dör av det, kulan sitter knappt halvvägs... Rhinos kulor är dem bästa för så snabb kaliber, dock bra mycket dyrare. Men då kan du räkna med klockren effekt och superhög restvikt.
Publicerat September 26, 20187 yr Författare 14 hours ago ÅlandsFilip sa: Att v-max inte funkar kunde du frågat direkt, haha. Får inte livet av sälarna fast man skjuter dem i huvudet med ca 1000m/s. Inte ens mårdhundarna dör av det, kulan sitter knappt halvvägs... Rhinos kulor är dem bästa för så snabb kaliber, dock bra mycket dyrare. Men då kan du räkna med klockren effekt och superhög restvikt. Läs från början.Dör gör dem mer än väl. Gör ca 1200 m/s men de blir inte mycket kvar. Väldigt blodsprängda långt ut i hinnorna.Om man skjuter bakom bogen. Har haft genomslag på några där manteln har gått igenom. Ska jag prova igen så blir de orux S
Publicerat September 26, 20187 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Ska jag prova igen så blir de orux S Tror du inte blir besviken med .224 Oryx.En av jaktsveriges vanligaste kulor oavsett kaliber. Nu kan jag inte hur fabriksammo Norma skjuter i din bössa men den finns ju att köpa i Normas sortiment. Vilket är bra om man inte vill ladda själv. https://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/22-250-Rem/Oryx/