Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
redtop

Köpa knivar för styckning

Recommended Posts

redtop

Då har jag styckat mitt första vilt. Jag plockade fram vad som fanns i knivväg hemma, och kökskniven från Sabatier som varit på riktigt slipning för inte så länge sedan funkade hyggligt, men jag inser att ska jag hålla på med sånt här framöver så måste det inhandlas en uppsättning knivar som är lite bättre anpassade för ändamålet.

På lunchen idag pratade jag med en kollega som tidigare jobbat i charkdisken på stora ICA-affären i närheten. Jag frågade vad de hade använt för knivar och han sa att de haft Victorinox. Bra knivar som var lätta att skärpa menade han. 

Vad säger forat? Vad ska man satsa på som är vettigt utan att kosta två skjortor och en njure? Och vilka typer av knivar bör man ha? En flåkniv, en styckkniv och en benkniv? Ett krysstål kanske är en vettig investering för en som inte är så händig med skärpstålet?

Råd och dåd mottages tacksamt! :)

Galne

Jag har några Dick knivar hemma, även en Giesser och en Bacho. Du hittar många olika knivar hos http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/ .

Victorionox är nog fina de med, mena kockknivar därifrån lämnar inget mer och önska!

• Like 2

JoPe

Jag gillar Mora slaktset (några siffror, 2000 kanske) men jag undrar om det inte är samma som säljs dom Eka nu? 
http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hushallsartiklar/knivar-och-saxar/koksknivar/slaktsats-772211/
Jag tycker speciellt mycket om flåkniven som får göra betydligt mycket mer än flå.. Den används nog till 90 % av styckningen. De håller skärpan helt ok och är lätt att skärpa. 
Har alldrig testat ett krysstål men stålen är i mitt tycke ganska förlåtande så jag tror nog du får till det utan problem. 

• Like 1

Tazswe

Använder Victorinox med Fibrox handtag, kostar drygt 200 kr/st.

De använder sådana hos den lokala slaktaren, och duger de till dem så duger de till mig.

• Like 1

Mad Mike

Victorinox här också, provat mycket genom åren men dom är superbra.

/Mike

• Like 1

erik.jader

För mig som tar hand om rätt få djur per år är knappast knivarna begränsningen när det gäller styckning, snarare att veta var jag ska skära 

Har en fiskars köttkniv som funkar ypperligt till det mesta. Lätt att slipa och håller skärpan hyggligt. Har en lite smäckrare kniv till sotning  (Eka) och såklart en flåkniv. 

• Like 2

mdef

Har Ekas set. Fungerar fint, men har visserligen inte jämfört. Saknar en liten smidig för sotning just. Ondgjorde mig om det senast igår :P så det är väl dags att skaffa. 

• Like 1

faxe

Kan bara hålla med Galne http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/ har det du behöver! Och du som bor i Sth kan åka till butiken som nu mer ligger i Gröndal. Det de inte kan om styckning är inte värt att veta, helt enkelt en jävligt bra butik för allt om styckning. Skit i typ xxl`s slaktsätt och köp dig riktiga grejor och inte är det dyrt heller.

• Like 2

NRG

Är inte super inne i fabriksknivar och märken men jag vet att eka inte är känd för att ha så bra kvalité på knivarna när det gäller skärpa och stål. Har själv en swingblande och visst är den lämplig och billig men vill du ha något som räcker 10+ år så ska du helt klart köpa något annat, du kommer bli galen på eka'n när du får stå och slipa som en galning efter halva älgen och ändå alldrig få den riktigt vass :)

Flintbüchse

Jag och mina vänner har provat mycket olika knivar, från budget till dyrare och de flesta av oss är eniga, inget slår moraknivar.

Vassa nåt fruktansvärt, billiga och lätta att slipa till igen.

Moraknivarna vann över alla motståndare i slaktladan under veckan när det flåddes älg. 

Galne

Allt beror på var du vill handla, Nima/Swedol har Dick knivar, även ett vettigt kit med tre stycken de säljer. 

Annars finns Bacho, Victorionox med flera hos Lars Öqvist

• Like 1

Älgflugornas Herre

På loppmarknader så brukar man kunna hitta riktigt fina äldre slaktknivar i kolstål för en spottstyver. Kräver såklart lite underhåll men är i många fall grymt bra och lättslipade. Har hittat såväl Dick som Bahco på det viset. 

redtop

Dags att lyfta min knivtråd igen då jag upptäckt att jag saknar en kniv med tunt blad för sotning av mindre djur med trångt bäcken, som rådjur och små vildsvin. Någon slags filékniv som inte är för lång borde vara lämplig tänker jag, och med slida så man kan ha den med sig (kan man ju iofs tillverka något själv om det kniper).

Ös på med tips! :)

PS. Har fortfarande inte tagit mig iväg till Lars Öqvist, måste göras! 

M-Ola

Gå in på Nima maskin och kolla in deras Dick knivar. Mycket trevliga och många modeller. Om du tar någon av deras flex knivar så fungerar det utmärkt till sotning. Den här har jag. För sotning

Deras köttyxor går inte av för hackor heller.

Nima slaktknivar

• Like 1

redtop
14 minutes ago, M-Ola said:

Gå in på Nima maskin och kolla in deras Dick knivar. Mycket trevliga och många modeller. Om du tar någon av deras flex knivar så fungerar det utmärkt till sotning. Den här har jag. För sotning

Deras köttyxor går inte av för hackor heller.

Nima slaktknivar

Toppen!
Har en Swedolbutik ett stenkast från jobbet. Får åka förbi och kolla om det finns nåt att klämma på där.
Köttyxa var jag också inne på att skaffa. Får kolla de också!

karelsk blandning

Den här kniven använder jag nästan till nästan allt förutom styckningen.

Köpte några styck knivar i samma märke som jag tyckte fungerade riktigt bra.

Sen som det stod högre upp i tråden så har jag hittat många knivar på loppis för typ 15kr st ungefär, dick,frost gisser och lite såna som behöver en vända på bandslipen så är dom i bra skick igen. 

20190808_122141.jpg