Publicerat Augusti 21, 20178 yr Jag har ju blivit med kaliber 16 drilling och insett att det ordinarie utbudet av ammo är lite halvdant. Rio 28grams us7,5 finns och det används till lite smått och gott, men jag skulle ju vilja ha en lite mer allroundladdning för hare och räv framåt hösten och vintern. Sen hör det lite till saken att jag har några hundra hageltändhattar och några kilo us6 hagel liggandes sen jag slaktade ned ett parti rio hagelammo för ett tag sen. Tanken var väl att jag skulle kunna ta dom engångsskjutna riohylsorna och ladda om med en 28-30 gram 6:or. Så långt allt väl... Hittade lovex krut som finns att få tag i relativt lokalt och började kolla laddata, där började problemen. Datan anger papphylsa, us2 och stjärnstukat. (Jag vill helst ha rullstukat så jag kan skilja mina omladdade från köpeplugg, annars lär jag min virrpanna blanda ihop dom.) Så frågan är väl om man på något sätt kan utgå från den publicerade laddningen och få till en fungerande med dom komponenter jag har eller ska man ge upp det här? /Patrik
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Har du kollat i Culots tråd om hans laddningar till cal. 16 Grannkanalen har en tråd med hageldata. Är det 70 mm eller kortare du ska ladda Thommy
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare 16/70 och bly är det som gäller, så vi är på det klara med det. Jodå, jag har kollat igenom Culots tråd, men han verkar ha lite andra krut som han favoriserar. Inget fel med det, men det hjälper inte mig så mycket just nu. Ska kolla grannkanalen, tänkte inte riktigt på det. /Patrik
Publicerat Augusti 22, 20178 yr 1 hour ago Patrik L sa: 16/70 och bly är det som gäller, så vi är på det klara med det. Jodå, jag har kollat igenom Culots tråd, men han verkar ha lite andra krut som han favoriserar. Inget fel med det, men det hjälper inte mig så mycket just nu. Ska kolla grannkanalen, tänkte inte riktigt på det. /Patrik Hej Patrik, Du har ju heller inte frågat mig om hjälp som de flesta gör för att dom insett att det är en enkel genväg, och bara för att jag använder andra krut så betyder det inte att jag inte begriper mig på Lovex krut, Lovex hageldata för övrigt är rena skämtet och ska tas som en Grovskiss ! okay ! du har alltså RIO piston -G tdh så mycket vet vi, vad vi inte vet är vad du har för Lovex krut , hylsor , eller förladdning och hur tungt du vill ladda. 28-30g är relativt lätt att få till medans 31-32g kräver lite mer, dock om du nu vill rullstuka så blir det lite enklare för att du få mer plats Får vi inte mer att gå på än " 16/70 och bly " och att du har rio hattar så gör du det onödigt svårt för oss att hjälpa dig .. / P
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare 39 minutes ago culot sa: Hej Patrik, Du har ju heller inte frågat mig om hjälp som de flesta gör för att dom insett att det är en enkel genväg, och bara för att jag använder andra krut så betyder det inte att jag inte begriper mig på Lovex krut, Lovex hageldata för övrigt är rena skämtet och ska tas som en Grovskiss ! okay ! du har alltså RIO piston -G tdh så mycket vet vi, vad vi inte vet är vad du har för Lovex krut , hylsor , eller förladdning och hur tungt du vill ladda. 28-30g är relativt lätt att få till medans 31-32g kräver lite mer, dock om du nu vill rullstuka så blir det lite enklare för att du få mer plats Får vi inte mer att gå på än " 16/70 och bly " och att du har rio hattar så gör du det onödigt svårt för oss att hjälpa dig .. / P Nu ska vi nog alla försöka inse att jag är ute i den djupa delen av bassängen och plaskar. (Den där mörka djupa delen, simpuffarna pyser ut luft och jag tror fan att det var något som rörde sig längs botten...) Jag har helt enkelt svårt att förmedla informationen. T.ex. så har jag engångspangade riohylsor, men jag kan inte säga om det är någon speciell sorts hylsa... Lite där lägger vi ribban för min genanta okunskap, men målsättningen är ju att bättra sig. Sen så frågade jag inte dig direkt, bl.a. därför att jag tycker många gånger att det är bättre att ställa en öppen fråga så kan dom som har tid och ork svara. (Av egen erfarenhet vet jag att jag mer än gärna vill hjälpa, men det ibland går på grund pga att jag antingen inte hinner eller ibland orkar. Nog om det.) Så från början: Rio tändhattar ( -G ?) Kommer från kaliber 20 field, 28gram 6:or. Us6 bly (från ovan nämnda rioplugg) Engångsskjutna rio field 16/70 (28gram 7,5) Säg 32 gram laddning med us6 och rullstukat som målsättning. Krut och förladdning har jag inte något av än. Jag tänkte att det var bättre att kolla om detta gick att genomföra innan jag skickade mer pengar i sjön. Anledningen till att jag funderar på Lovex krut är enbart att det finns inom rimligt avstånd och kan således hämtas hem relativt enkelt. (Sen så skrev jag väl inte att du inte kunde lovex, bara att du verkade ha andra favoriter ) I lovex data så läser jag det som att dom anger fiberförladdning och det gör inte mig någonting. Stansar är lätta att tillverka/införskaffa och jag sprider hellre korkbitar omkring mig än plastförladdningar. Vad mer behöver vi sen veta? /Patrik
Publicerat Augusti 22, 20178 yr 19 minutes ago Patrik L sa: Nu ska vi nog alla försöka inse att jag är ute i den djupa delen av bassängen och plaskar. (Den där mörka djupa delen, simpuffarna pyser ut luft och jag tror fan att det var något som rörde sig längs botten...) Jag har helt enkelt svårt att förmedla informationen. T.ex. så har jag engångspangade riohylsor, men jag kan inte säga om det är någon speciell sorts hylsa... Lite där lägger vi ribban för min genanta okunskap, men målsättningen är ju att bättra sig. Sen så frågade jag inte dig direkt, bl.a. därför att jag tycker många gånger att det är bättre att ställa en öppen fråga så kan dom som har tid och ork svara. (Av egen erfarenhet vet jag att jag mer än gärna vill hjälpa, men det ibland går på grund pga att jag antingen inte hinner eller ibland orkar. Nog om det.) Så från början: Rio tändhattar ( -G ?) Kommer från kaliber 20 field, 28gram 6:or. Us6 bly (från ovan nämnda rioplugg) Engångsskjutna rio field 16/70 (28gram 7,5) Säg 32 gram laddning med us6 och rullstukat som målsättning. Krut och förladdning har jag inte något av än. Jag tänkte att det var bättre att kolla om detta gick att genomföra innan jag skickade mer pengar i sjön. Anledningen till att jag funderar på Lovex krut är enbart att det finns inom rimligt avstånd och kan således hämtas hem relativt enkelt. (Sen så skrev jag väl inte att du inte kunde lovex, bara att du verkade ha andra favoriter ) I lovex data så läser jag det som att dom anger fiberförladdning och det gör inte mig någonting. Stansar är lätta att tillverka/införskaffa och jag sprider hellre korkbitar omkring mig än plastförladdningar. Vad mer behöver vi sen veta? /Patrik Kruxet är att det inte dräller av 16 komponenter här i sverige, och fiber i synnerhet. avskjutna hylsor blir skit att rullstuka så du bör skaffa nya och i plast för det blir bäst , alternativet är att köpa en så kallad omladdningspress och stjärnstuka. Du bör åxå ta dig en funderare på krutet , erfarenhetsbasen på dessa krut är inte stor ens i italien där de flesta av oss hämtar info, sen med rullstuka så bör du ha en crimper avsedd för det. Så klart det går att ladda 16 , men du gör det inte speciellt lätt att råda dig då det hela spretar åt många håll. Men nån annan kanske har omladdat 16 med Lovex och fiber+ rullstuk kan flika in ??
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare Ok, jag kanske var lite väl snäv i min kravspecifikation... Rullcrimp har jag tillverkat ett par stycken, så det borde gå att ordna, men om det inte funkar med hylsorna så kan jag lika gärna stjärnstuka. Jag får väl göra att praktiskt prov till att börja med. Vad gäller krut så kan jag ändra mig även där, bara det är något som jag kan få någon lokal handlare att beställa hem åt mig. Vad finns det för alternativ egentligen? Har sett vithvuori n320 nämnas någonstans... /Patrik
Publicerat Augusti 22, 20178 yr 3 hours ago Patrik L sa: Ok, jag kanske var lite väl snäv i min kravspecifikation... Rullcrimp har jag tillverkat ett par stycken, så det borde gå att ordna, men om det inte funkar med hylsorna så kan jag lika gärna stjärnstuka. Jag får väl göra att praktiskt prov till att börja med. Vad gäller krut så kan jag ändra mig även där, bara det är något som jag kan få någon lokal handlare att beställa hem åt mig. Vad finns det för alternativ egentligen? Har sett vithvuori n320 nämnas någonstans... /Patrik Det är hyffsat enkelt att skaffa en Lee load all ( billigast) då kan du kalibrera , ta ur och sätta i tdh, stjärnstuka , och slutstuka . Sen bör du avsluta med en crimper , lämpligtvis en OMV sådan för den kan du rullstuka med åxå om du får tag på nya hylsor. VV 340 och 350 ska du nog kunna använda till 32gram , Z2M 21 och Cheddite Aquila 16/18 är två bra förladdningar . 1,70-1,75x 31/32g säger tabellerna för 350 , och moderata 1,55-1,60 för 28-29g men nu är det italienska data. Jag skulle börja på 1,50x 30 med 340 och se va det ger , alternativt det trögaste av Lovex singelbaskrut förhagel ( SO35? ) och gå på 1,50x31g först och se vad du hamnar i fart ... 0,05 gram ger ca 8ms+/- och var noga med höjderna , måtten kan du få när jag vet vilken stukning du väljer.. ps: jag skulle inte väga krut med en Lee load all möljigen hagel / P
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare Vithvuori krut kan jag få tag i tämligen lokalt (inom 1 mil) så det är om det funkar ännu bättre än lovex. Återkommer när jag har fått till något sätt att stuka hylsorna. /Patrik
Publicerat Augusti 22, 20178 yr vilken del av småland håller du till i? Är det i närheten så har jag verktyg till rullstukning och lite förladdningar så du kan prova. Thommy
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare 13 minutes ago thjona sa: vilken del av småland håller du till i? Är det i närheten så har jag verktyg till rullstukning och lite förladdningar så du kan prova. Thommy Strax utanför Vaggeryd. /Patrik
Publicerat Augusti 23, 20178 yr 14 hours ago Patrik L sa: Vithvuori krut kan jag få tag i tämligen lokalt (inom 1 mil) så det är om det funkar ännu bättre än lovex. Återkommer när jag har fått till något sätt att stuka hylsorna. /Patrik Du hoppar över vissa saker ! Kalibrering tex hur löser du det ? Ur och i med tändhatt så kan man köra " Bubba-Metoder" i nödfall. Vill du inte köpa utrustning så är det nya hylsor och rullstuka som gäller om du ska få juste resultat. /P
Publicerat Augusti 23, 20178 yr Författare Nja, riktigt så enkelspårig är jag inte. Jag måste bara bestämma mig för om jag ska gå på en load all eller annat spår. Eller bägge. Tändhatt ur och i har jag bubbat hittills, men det är ju en rätt simpel sak. Kalibrering och stukning är ju som du säger lite mer. Just nu är jag pappaledig med en ettåring, vilket ger en del tid för att teoretisera, mindre så för praktiska saker, (Annat än blöjbyten och matlagning dvs.) så det kan ta lite tid mellan uppdateringar... /Patrik
Publicerat Augusti 23, 20178 yr 43 minutes ago Patrik L sa: Nja, riktigt så enkelspårig är jag inte. Jag måste bara bestämma mig för om jag ska gå på en load all eller annat spår. Eller bägge. Tändhatt ur och i har jag bubbat hittills, men det är ju en rätt simpel sak. Kalibrering och stukning är ju som du säger lite mer. Just nu är jag pappaledig med en ettåring, vilket ger en del tid för att teoretisera, mindre så för praktiska saker, (Annat än blöjbyten och matlagning dvs.) så det kan ta lite tid mellan uppdateringar... /Patrik Du bör bestämma dig för om du ska omladda eller bara köra nya hylsor , det sista alternativet kräver minst utrustning . Lee load all är den billigaste pressen, MEC i 16 är svårfunna ( iaf på ebay) men jag tror dom finns på Vildsvin tex för en 850-900kr och du kan köra nya i en Lee bara du kör efter med en riktig crimper i 16 / P