Publicerat Augusti 22, 20178 yr Snart får jag licensen på min Sako Quad och jag har bestämt mig för att flytta mitt Burris Fullfield E1 3-9x40 från min 6,5a till Quaden och köpa nytt till 6,5an och det är nu det blir krångligt. Jag använder bössan till vak på åtel under mörka och skumma förhållanden, pürsch och eventuellt toppjakt på lite längre håll. Bössan är en allroundkanon. Burrissiktet har fin skärpa för att vara ett sikte som kostar runt 4000 men det blir bra jobbigt att se genom när mörkret faller, även då belysning finns, om det inte är snö ute. Det går lättare när snön lagt sig. Jag tänkte gå upp ett par knäpp i kvalité och har kikat på den här som har fått fint omdöme i testen; https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.235.5369/ultimax-ultimax-3-12x56-belyst-gen-2 men är lite osäker på om 56 inte kommer göra bössan otymplig och klumpig. 40 ger bössan en slank och smidig känsla som jag gillar. Är det nån större skillnad på 50 och 56 när det kommer till ljusinsläpp och eventuell klumpighet? Vidare får jag ett bra anlägg med mitt nuvarande sikte och undrar även om ett 50-56 eventuellt kommer tvinga fram behovet av en kolvkamshöjare? Jag vet att många är emot belysta riktmedel då det ska dra ner kvaliteten på själva optiken om man vill stanna i samma prisklass, men jag gillar den röda punkten mot en mörk gris eller rävsiluett. Hårkorset försvinner mot ett mörkt mål upplever jag. 3-12x känns bättre än 3-9x på 300m-banan framöver också. Behövs mer än 12x på den distansen? Inte provat det än så jag vet inte vad det krävs för att skjuta med lite precision på den distansen. För smyg och åteljakten behövs inte mer än 9x för mig ialla fall. Oftast inte mer än 6x. Skulle vara en tjäder på långt håll som kräver mer kanske. Vore fint med lite hjälp i siktesdjungeln.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr När jag köpte min ombyggda m/96 satt det ett 3-9x40 Leupold på. Jag tyckte jag hade bra anlägg i det siktet med stocken som satt på (monte carlo). Efter mycket mätande konstaterade jag att jag kunder montera ett Delta Titanium HD 2,5-10x56 på samma höjd som Leupolden. Det är ganska precis max, men är ändå ett par mm frigång till pipan. Så mitt råd är att du mäter och räknar på hur stort sikte du kan få in med samma höjd på siktlinjen som siktet du har idag, om du vill slippa kolvkamshöjning. Bössan blev naturligtvis tyngre och högre med Deltat jämfört med Leupolden, men jag tycker man kan leva med det. Tycker Deltat funkar bra för en rimlig peng. Belysningen känns bra när det är mörkt och man kanske sitter i grönljus på en grisåtel. Svårt att se hårkorset då tycker jag.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare Mätt på lite olika vis och det är nog rätt nära en cm mellan pipan och kikarn nu. Om den ökar 16mm borde det gå fritt fortfarande? Hälften av 16 är ju 8 och den borde logiskt sett bygga hälften uppåt?
Publicerat Augusti 22, 20178 yr 7 minutes ago Flintbüchse sa: Mätt på lite olika vis och det är nog rätt nära en cm mellan pipan och kikarn nu. Om den ökar 16mm borde det gå fritt fortfarande? Hälften av 16 är ju 8 och den borde logiskt sett bygga hälften uppåt? Beror ju på vad det är för ytterdiameter på siktet du har nu, och på det du har tänkt köpa. Leupolden var 46,5mm och Deltan 65mm ytterdiameter framtill. Jag bytte även från 1" tub till 30mm tub, så det blev ju nya ringar. Fick leta lite innan jag hittade rätt höjd på dem.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare Okey! Finns ju lite att välja på i prisklassen upp till 10k.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Om du inte är ofrämmande för beggat, så är ju den "gamla" Swarovski PN/PVI-serien lätta och smidiga. Dessa finns i 3-12x50 alt. 2,5-10x56. Tror (om jag inte minns helt fel) att 3-12x50 låg tillochmed under 500 gr utan belysningsenhet. Å bra glas är det ju.. /Må
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare 1 minute ago BigJim sa: Om du inte är ofrämmande för beggat, så är ju den "gamla" Swarovski PN/PVI-serien lätta och smidiga. Dessa finns i 3-12x50 alt. 2,5-10x56. Tror (om jag inte minns helt fel) att 3-12x50 låg tillochmed under 500 gr utan belysningsenhet. Å bra glas är det ju.. /Må Vart hittar man sånt då?
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Såldes en här på forumet i våras/vintras tror jag. Robsoft/Blocket. Lägg in en köpes här och på Robsoft.. Och sen lite is i magen. /Må
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare Ska görat! https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.255.6660/zeiss-zeiss-conquest-dl-3-12x50-belyst nån som har erfarenhet av denna?
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.39.8563/delta-optical-delta-optical-titanium-hd-25-15x50-belyst
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Eller bättre på egun.de. Lyfte själv ett 2.5-10x56 s&b därifrån för ngnt år sen för några tusenlappar. Se dock till att du inte budar på sådana med skena.
Publicerat Augusti 22, 20178 yr Författare https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.138.3351/minox-minox-ze-5i-2-10x50-gen-ii-belyst eller zeissen känns som potentiella kandidater.
Publicerat Augusti 23, 20178 yr Författare Snålade lite och köpte en minox istället för zeissen. MINOX ZX 5I 3-15X50 SF BELYST tror jag blir bra.