Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Woodleigh Hydrostatic okej för jakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag satt bläddrade lite på denna underbara sak vi valt att kalla internet,  och började läsa om just den kulan som näms i titlen. Och ju mer jag läste ju mer imponerad blev jag. Om jag förstått det rätt så bildar dessa kulor en tryckvåg framför sig som skapar en stor sårkanal men samtidigt som dom vidhåller riktning dom färdas lika bra dom en solid kula. Men då är det just detta med expanderande kulor vid jakt i vårt land. På bilderna på woodleighs hemsida så ser kulorna ut att expandera, dock ytterst lite. Tror ni denna lilla expansion är tillräcklig för att vara lovlig att jaga våra klass 1 villt med? 

Infogar bilder ifrån woodleighs hemsida. 

hydro_bullets.jpg.00691267b6cae2db52767ad4e14c76a6.jpghydro_diagram.jpg.bd78a15a79ebea3ff5e89e110a7037a9.jpghydro_bullet_heart.jpg.fba9a9ad6ed159435060eb8ca072f742.jpg/Willy 

Publicerat

Har för mig detta har diskuterats förr och att den med svensk lagstiftning inte är ok för mer än klass 3 vilt oavsett för det lilla som händer får nog mer kallas deformation är expansion. Därmed inte sagt att kulan förmodligen gör ett utmärkt jobb och vår lagstiftning föråldrad :ph34r: men det är den vi får förhålla oss till.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klassifikation_av_jaktvapen

Ett alternativ är ju den finska Tarvas från Red Moose som faktiskt expanderar till  trumpetform och ger liknande effekt som woodleighkulan.

https://www.redmoose.eu/

Publicerat
  • Författare

Okej, som jag misstänkte med andra ord. Men Tarvas kulan verkar tämligen intressant, någon här som har någon erfarenhet av kulan?

/Willy

Publicerat

Har för mig att där var nån från finland på robsoft som kört lite med den på hjort med bra resultat. Du får googla lite på tarvas och robsoft.