Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Max skillnad i flänsdiameter för god funktion i en pipbytare

Featured Replies

Publicerat

La ut en tråd på grannforat utan tydligt svar än aå jag provar här med.

Min google fu räcker inte till här så jag tänkte ställa en fråga och hoppas på att någon kan ge svar.

Så som rubriken säger vad är max skillnad mellan flänsdiameter på hylsor för att det ska funka i en pipbytare? 

Skillnad mellan 308/30-06 och 6,5x55 är ju runt 0,2mm och vad jag vet fungerar det. Så skulle det funka att kombinera 6,5x55 och 9,3x64/376 Steyr där skillnaden är runt 0,3mm? 

Mest en tanke som ligger och gror såhär i föräldraledighetens kaosartade vardag...

Kom gärna med tankar och utsvävningar

Publicerat

Det beror ju helt på vilken utdragare du har. En Sakoutdragare lär svälja bra mycket mer än en småtight än en liten i hörnet.

Kolla på Sauer, Schultz-Larsen etc så lär då få en indikation. 

T

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago pmt sa:

Det beror ju helt på vilken utdragare du har. En Sakoutdragare lär svälja bra mycket mer än en småtight än en liten i hörnet.

Kolla på Sauer, Schultz-Larsen etc så lär då få en indikation. 

T

Jo jag har kollat lite på just befintliga pipbytare och mellan t.ex. 7x64 och 6,5x55 är det lite mer än 0,3mm (om cartriges of the world går att lita på). 

Har mest korkade idéer om att få till en pipa på min Sako 75:a i minst kaliber 375 och som klarar E0: 5400J utan att behöva göra avkall på min pipa i 6,5x55. 376 Steyr skulle kvala in i det även om det är en lite udda fågel så finns ju faktiskt hylsor och laddverktyg att tillgå utan allt för mycket jobb.

425 WR vore ännu mer excentrisk men där verkar hylsor va lite som enhörningar...

Men det vore kul att få lite hum om max skillnad man kan leva med, magkänslan säger runt 0,5mm men den är ju inte alltid en så tillförlitlig källa :ph34r: får nog mäta lite på min Sako och se dimensionerna på utdragaren...

Publicerat
1 hour ago TekDr sa:

Men det vore kul att få lite hum om max skillnad man kan leva med, magkänslan säger runt 0,5mm men den är ju inte alltid en så tillförlitlig källa :ph34r: får nog mäta lite på min Sako och se dimensionerna på utdragaren...

Jag har en del roliga patroner och hylsor i min samling, så om du vill testa "live" så får du gärna låna några av dem.

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago exabit sa:

Jag har en del roliga patroner och hylsor i min samling, så om du vill testa "live" så får du gärna låna några av dem.

Har du en 376 Steyr/9,3x64 eller annat derrivat av den så kunde det klart va kul att testa och se.

Publicerat
2 minutes ago TekDr sa:

Har du en 376 Steyr/9,3x64 eller annat derrivat av den så kunde det klart va kul att testa och se.

8x68S kan jag erbjuda åtminstone.

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago exabit sa:

8x68S kan jag erbjuda åtminstone.

Den är ju något större. Får klura på det. 375 Hölderin hade ju klart annars varit häftig :ph34r:

Publicerat
18 minutes ago TekDr sa:

Den är ju något större. Får klura på det. 375 Hölderin hade ju klart annars varit häftig :ph34r:

Sorry - trodde faktiskt jag hade en 9,3x64 liggande.

Publicerat

Det beror även på hylsfabrikat.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago hofboss sa:

Det beror även på hylsfabrikat.

Kan jag tänka mig. Lite mindre fläns på en hylsa i en Blaser som vad jag förstår har lite rymligare patronläge och en vek utdragarfjäder på det så kan jag mycket väl tänka mig att det hoppar över om hylsan snedställer lite på vägen ut.