Publicerat September 3, 20178 yr Hejsan!Ja det lär ju även hända i år att man hamnar på pass någon gråkall höstdag och saknar fortfarande en ordentlig passjacka, min förra Pinewood gick sönder efter ett par års hårt slit och dessvärre är den modellen ur produktion.Behöver nu tips på en jacka att ha när man sitter på pass och absolut _inte_ vill frysa i första taget, ingen vinterjacka direkt utan en ordentlig höstjacka som även kan fungera på vintern med rätt kläder under..Och prisbilden behöver ju inte skena i onödan utan tipsar vad ni har eller har använt och är nöjd med Ha det gottans
Publicerat September 3, 20178 yr Tror i princip att man kan välja i stort sett vilken jacka som helst som inte prasslar för mycket som passjacka. Vill man inte ha en vinterjacka är det lager-på-lager-principen som gäller om man inte vill frysa. Det man ska tänka på då är att se till att jackan är ordentligt rymlig så att det finns luft kvar (i.e. inte sitter tight) även med ett gäng lager under för annars lär man frysa oavsett hur mycket man bylsat på sig. Själv upplever jag att många jaktställ inte är tillräckligt rymliga i "rätt" storlek med ett par lager under så i år tänkte jag testa en smock från engelska försvaret. Går att hitta nya eller i nyskick för ca. 500kr. Beggade/ issued är billigare för ca. 300kr. De är rejält rymliga men går att anpassa så de inte blir för bylsiga med färre lager under. Är klart förhoppningsfull!
Publicerat September 3, 20178 yr Jag kör på Itabs vinterjacka på pass. Tror den heter Porjus. Den är varm och go.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr På 3 september 2017 at 16:14 Holz sa: Tror i princip att man kan välja i stort sett vilken jacka som helst som inte prasslar för mycket som passjacka. Vill man inte ha en vinterjacka är det lager-på-lager-principen som gäller om man inte vill frysa. Det man ska tänka på då är att se till att jackan är ordentligt rymlig så att det finns luft kvar (i.e. inte sitter tight) även med ett gäng lager under för annars lär man frysa oavsett hur mycket man bylsat på sig. Själv upplever jag att många jaktställ inte är tillräckligt rymliga i "rätt" storlek med ett par lager under så i år tänkte jag testa en smock från engelska försvaret. Går att hitta nya eller i nyskick för ca. 500kr. Beggade/ issued är billigare för ca. 300kr. De är rejält rymliga men går att anpassa så de inte blir för bylsiga med färre lager under. Är klart förhoppningsfull! Vart hittade du den?? p.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr Ta en titt på Engelssons anorak Åsele. Har haft min länge, och när det var dax för frugan att skaffa nåt "jaktigt" köpte hon samma. Det var innan den fanns i dammodell, vilket det gör nu. Hon får ideligen beröm för den, av sina kollegor och väninnor! Jag är helt såld i min! Köpte lite större storlek, för extra gott om utrymme. Kör vid passittande med merinounderställ, merino sweater ( köpte ett gäng olika på SportsDirect.com för nada!), en ylletröja från XXL, McKenzie, deras egna märke, som säljs för olika priser hela året. I denna outfit fryser man inte, och är ändå rörlig.. Sedan används Anoraken som regnjacka hela året! För 1500kr i setpris så slänger de med ett par ok brallor oxå!!!, men bara anoraken är plättlätt värd pengen! Mitt bästa köp! p.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr Kanske en Barbour Beaufort? Beställ från England så kommer du ner till 2400 kr eller nåt inkl frakt. Har en själv och funkar bra på långa pass om man är rätt klädd under. Att man sedan kan hälla massa patroner i fickorna på andjakten gör det inte sämre. Avtagbar hätta och avtagbar väst gör att den faktiskt fungerar till rätt många tillfälle. Hätta och väst får man dock köpa till.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr Barbours tunga, vaxade tyg leder kyla. Snygga kläder men inget för ett kallt pass. Om du nu absolut inte vill frysa, varför inte köpa en ordentlig vinterjacka? Mellanmjök är något i stil med härkilas pro hunter. Det är inte rejält fodrat men tillräckligt vindmotstånd tillsammans med isoleringsförmåga för att hålla en varm okt-jan.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr 2 hours ago vandraren sa: Vart hittade du den?? p. Kolla dessa butiker... https://www.varusteleka.com/en/product/british-cs95-windproof-smock-dpm-surplus/29501 https://strikeforcesupplies.com/product-category/jackets-and-smocks/windproof-smock/
Publicerat Oktober 2, 20178 yr 26 minutes ago Holz sa: Kolla dessa butiker... https://www.varusteleka.com/en/product/british-cs95-windproof-smock-dpm-surplus/29501 https://strikeforcesupplies.com/product-category/jackets-and-smocks/windproof-smock/ I storlek: menas längd och bröstomfång? p. p.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr 11 minutes ago vandraren sa: I storlek: menas längd och bröstomfång? p. p. Jo, exakt. Men de är rymliga. Jag är 181cm. & 85 kg (faktiskt bröstomng på 108 cm.) och har stl. 180/104. Den är lite bylsig med bara en skjorta under men sitter bra med ett par lager under. 180/96 sitter bra med en skjorta men stramar lite över axlarna vid anläggningen av bössan med ett par lager under. Tesade även en 190/104 och den hade funkat för mig, om än lite lång i ärmarna och lite Swazi Tahr-känsla över det hela.
Publicerat Oktober 2, 20178 yr KUIU är mitt tips (fast de är inte gratis). Har både Yukon och Guide och upplever Guide som varmare. Dock är Yukon min vinterjacka eftersom den är en storlek större och så kör jag tunn dunjacka under.
Publicerat Oktober 12, 20178 yr Passjacka går väl att ha vad skit som helst.....bara den är tyst och inte hindrar anläggningen. Varför inte en gammal vindrock m59. Samtidigt kan det ju vara skönt att ha något som är tillika vattentätt....för att slippa hålla på med regnkläder och så. Skulle jag satsa på något passaktigt så blev det nog en anorack i nåt tex material för hösten, och en overall till vinterkläderna.
Publicerat Oktober 12, 20178 yr Millwaukee T2 i camouflage utförandet. Jag har använt min i flera år och är gott nöjd. Om det är höst och någorlunda varmt så behöver du inte trycka igång elvärmeslingorna, annars är det rätt gott när kylan börjar tränga in. Man behöver inte klä på sig överdrivet innanför heller så rörligheten är bra och jackan är dessutom föredömligt tyst.
Publicerat Oktober 12, 20178 yr Vill man absolut inte frysa på pass men samtidigt kunna behålla någorlunda rörlighet så är det värmeväst som gäller (eller värmejacka för den delen). Kombinera det med valfri jacka/skaljacka som är vindtät! En baggis att sitta länge på pass även när temperaturen kryper nedåt.
Publicerat Oktober 12, 20178 yr Den jacka jag oftast återkommer till är en vaxad bundeswehrparkas med ordentligt under. Den funkar i alla väder tills det blir minusgrader, då stelnar den för mycket. Detta år har jag fått hem Bearskins anorak Highland. Den har levererat bra när jag suttit på pass de senaste dagarna. Har en Engelson Åsele att jämföra med och Bearskins är bättre på alla punkter förutom luvan som är rätt smäckig. Bearskinjackan känns som en suverän höstjacka på passet eller vinterjacka om man går med hund. Givetvis hanterar man den som ett skalplagg och ökar/minskar mängden under beroende på vädret. En stor fördel är att den går ner rejält över rumpan så det finns ingen risk att det kryper upp kyla i korsryggen.