Publicerat December 20, 200619 yr Tjena, Tror jag äntligen (nästan...) har bestämt mig för optik på min Drilling. Bössan används nästan uteslutande till drevjakt på rådjur och jag har hittills enbart använt öppna riktmedel, men är inte riktigt kompis med dessa på lite längre håll. Tycker därför att rödpunkt borde vara optimalt för denna jakttypen och det är antingen Aimpoint eller Docter som känns aktuellt. Tycker Doctern ser väldigt bra ut. Vem säljer dessa i Sverige? Har inte haft drillingen (Sauer Carl Gustaf från -79) så länge, ärvde den av min morbror, men gillar den mer och mer och den är med på alla drevjakter numera. Tips, erfarenheter osv mottages ödmjukast! Hälsningar, /PK
Publicerat December 20, 200619 yr Jag har tänkt tankarna själv då jag nyligen blivit med drilling. För mig blir det en lågförstorande kikare (1,5-6x42) i ett vridmontage. Att skjuta markvilt med hagel och 1,5ggr förstoring skall inte utgöra ngt problem. Vrider man upp till 6x så kan man ta ett rådjur på längre håll med kulan. Vrid av hela paketet om det är fågel som jagas. En rödpunkt av ngt slag har sina begränsningar vad gäller kulskyttet och längre håll, samt så tycker jag att det stämmer dåligt utseendemässigt... Men där får man ju tycka som man vill!
Publicerat December 21, 200619 yr Jo, vrid/hak har jag också funderat på, men jag använder bössan (just nu i alla fall) enbart för denna typ av jakt, snabba skott mot markvilt, ffa rådjur, på inte alltför långa avstånd. Vill då ha nåt som funkar bra både för hagelskottet samt då drevdjuret dyker upp på lite längre håll. Tycker just nu att ett hakmontage, blev rekommenderad detta av en smed framför vridmontage på just denna bösstyp, är för dyrt, känner också att jag inte riktigt behöver detta. Nån som vet vem som kränger Docter här i Svedala? Har försökt googla lite, men inte med så bra resultat. /PK
Publicerat December 21, 200619 yr Hör med Anders S här på forumet, han har sålt och monterat sådana har jag för mig http://www.andersvapen.se
Publicerat December 22, 200619 yr Docter är väl gamla Zeiss-Jena fabriken tror jag. Bra grejor således. Vet ej vem som för Docter i Sverige längre men Cabelas har Docter vet jag. Bushnell har en liknade skapelse. Lätta och finurliga men opassande på en Drilling rent estetiskt. Men, up the to eyes of the beholder. MVH
Publicerat December 25, 200619 yr Hur många timmar räcker batteriet i en holosight. ??? Nån som vet.!
Publicerat December 25, 200619 yr Docter är väl gamla Zeiss-Jena fabriken tror jag. Bra grejor således. Vet ej vem som för Docter i Sverige längre men Cabelas har Docter vet jag.Bushnell har en liknade skapelse. Lätta och finurliga men opassande på en Drilling rent estetiskt. Men, up the to eyes of the beholder. MVH rätt och riktigt docter är en öst tysk "Zeiss" bössmakaren i klippan hans englud skall tydligen vara generalagent för dom
Publicerat December 25, 200619 yr är det inte så att det endast är aimpoint som gör helt paralaxfria rödpunktsikten? Alltså att man träffar rätt även om man ser "snett" genom siktet, och att de andra har mer eller mindre felmarginal???