Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eksem av vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Jag har hört att man kan få långvariga eksem av att hantera vildsvin, stämmer det?

Om så, vad gör man åt det?

Publicerat

Vet inget om eksem och vildsvin men en i mitt jaktlag får exem av rådjursblod. Inga problem att äta men just ta ur och hantera blod ger exem.

Edit: utan att veta skulle jag tro att det är något liknande om det nu skulle ske vi kontakt med vildsvin. Alltså någon form av kontaktallergi man utvecklar vid återkommande exponering (om det nu inte råkar va att de som kopplar samman exemen med vildsvin faktiskt har kontaktallergi mot något rengöringsmedel de använder efter flåning/styckning :ph34r:)

Lösning, tja använd handskar. Vinyl duger men nitrilgummi håller bättre. Ger också bättre hygien på slaktet i övrigt.

Publicerat
  • Författare

Mja. Ett par jägare jag umgås med har fått eksem på händer och underarmar. Kliar som fan. Det började i pannan på den ene, sedan fick båda på armarna.

Publicerat

Han har väl kliat sig i pannan ;) 

Kan va va fan som helst men händer och armar känns spontant som någon form av kontaktallergi då det är just dom delarna av kroppen som utsätts mest för blod mm under passning/styckning.

Får väl se om nån kan ge lite klarhet i fallet.

Publicerat

Eksem har jag inte fått, men väl klåda på underarmarna, av rådjursblod.

Jag är pälsallergiker, vilket även (särskilt) omfattar rådjur. Jag har alltid allergitabletter i jaktkläderna och på senaste bockjakten tog jag en tablett direkt när jag hade skjutit. Inga som helst problem vid hanteringen av rådjuret. Däremot sittande i bilen på väg till nästa jakt en vecka senare, det räckte att jag hade på mig samma jacka som på bockjakten!

Publicerat

Kanske är allergisk mot grisjakt... Enda boten är att skjuta mer:D Allvarligt talat kan allergi uppstå mot det mesta, kanske någon form av växt i skogen, rengöringsmedel för vapenvård eller som tidigare nämnts, päls. Finns bra tester för att utröna om allergi föreligger, kontakta sjukvården och tjata lite (det måste man i dagsläget). Själv käkar jag tabletter mot pollenallergi, utan dessa vore våren ett litet helvete.