Publicerat September 6, 20178 yr När man är lite krasslig i ryggen så surfar man runt på Youtube och hittar lite roliga saker mellan smärtimpulsena. Hittade ett klipp där dom skjuter pilar ur en 410 så självklart börjar man fundera* på lagligheten i Sverige och hur man kan förstora allt till kaliber 20. Sitter på telefon så orkar inte klistra in klippet men är iraqiveteran8888 och lost arts om nån vill leta upp klippet innan jag har fått upp datorn Men iaf där skjuter eric pilar ur en 410 där han tömt ur haglen och har i typ filtförladdning även reducerad laddning dock utan fjädrar efter några skott men ungefär där jag började fundera i banor tänk om en tar en kaliber 20 som man reducerar laddningen och specialtillverkar en förladdning som centrerar en aluminiumpil i mitten av hylsan och har en sabot runt pilen vid mynningen borde ju funka. Men frågan är ju hur lagligt det skulle vara dels vapentekniskt sen gentemot jaktlagen *jag är lite amerikansk i tankebanorna ibland även lite "hey watch this" och "here hold my beer"
Publicerat September 6, 20178 yr Att det skulle gå ser jag inte som en fråga - det är tämligen självklart. Det är - typ - en väldigt lång men smal slug. Men den varför skulle man? Det är i mina ögon en så extremt meningslös lösning på ett ickeexisterande problem att det helt enkelt inte finns. Det är liksom på samma nivå som att göra det med en 308...... /T
Publicerat September 6, 20178 yr Författare 39 minutes ago pmt sa: Att det skulle gå ser jag inte som en fråga - det är tämligen självklart. Det är - typ - en väldigt lång men smal slug. Men den varför skulle man? Det är i mina ögon en så extremt meningslös lösning på ett ickeexisterande problem att det helt enkelt inte finns. Det är liksom på samma nivå som att göra det med en 308...... /T tanken var/är som du skriver en slugvariant som är miljövänlig och eventuellt återvinningsbar utan större arbete
Publicerat September 6, 20178 yr Köp en båge istället.. Det där ger ingen fördel någonstans, men ett papperstest hade varit intressant att se.
Publicerat September 6, 20178 yr Författare Just now Sun Flower sa: Det här klippet? japp du vart lite snabbare än mej skulle jämnt lägga in det i tråden
Publicerat September 6, 20178 yr Författare 29 minutes ago Markus anderss sa: Köp en båge istället.. Det där ger ingen fördel någonstans, men ett papperstest hade varit intressant att se. jag ser några fördelar dels låter det pang dels luktar det krut sen slipper man ansträngningen att spänna bågen bara att bryta bössan lirka in patronen och pilen å slå igen
Publicerat September 7, 20178 yr En enklare koll ger vid handen att det gjorts i rätt stor omfattning fast på andra sidan 1890. Ändå upp i kaliber 4....... Men eftersom jakt på valar,sälar och delfiner är ytterst begränsad numera - i synnerhet från båt så känns det rätt så kuriost. T
Publicerat September 7, 20178 yr Lite intressant i sammanhanget är att de absolut första eldvapen som användes var mindre kanoner som sköt just pilar. Det äldsta (bevarade) dokumenterade bilden på nyttjande av dessa är från England år 1326.