Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En bra dämpare för hundens skull

Featured Replies

Publicerat

Har tänkt sätta en dämp på min 308a.

Behöver man ha en som tar bort jättemycket ljud för hundens skull vid skott på ståndskall eller räcker det men någon normalgrej typ w110 som tar det värsta?

Publicerat

W110 dämpar ganska bra... 

Publicerat

Har hört att dämpare funkar mycket bra för skytten men sämre för hunden om den är framför dämparen. Att ljudet riktas framåt och är i princip nästan lika illa som utan dämpare. Där framme vid viltet alltså. Är det så?

Publicerat
6 hours ago josc72 sa:

Att ljudet riktas framåt och är i princip nästan lika illa som utan dämpare. Där framme vid viltet alltså.

Inte precis riktas, men dämparen gör ingenting åt kulans ljudbang. Var gränsen för "nästan" går vet jag inte, men jag vill inte stå några meter från en kulbana utan hörselskydd, så illa är det, men samtidigt är min uppfattning att dämparen gör skillnad åtminstone på drygt 100 m.

Publicerat
  • Författare

Vore kul om Dr Krall har några synpunkter, måste väl vara som så att vissa hundar fått problem med hörseln om det jagats flitigt med dom?

Publicerat
2 hours ago Regnar sa:

Inte precis riktas, men dämparen gör ingenting åt kulans ljudbang. Var gränsen för "nästan" går vet jag inte, men jag vill inte stå några meter från en kulbana utan hörselskydd, så illa är det, men samtidigt är min uppfattning att dämparen gör skillnad åtminstone på drygt 100 m.

Jag tänker såhär: Ljudbangen uppstår ju när kulan accelererar och uppnår ljudhastigheten. Det sker inne i pipan. Då uppstår en tryckvåg som inte har någon annanstans att ta vägen än ut genom mynningen och där sitter ljuddämparen. Det vore ju märkligt om inte ljuddämparen påverkar (dämpar) den tryckvågen?

Publicerat
1 hour ago Buck sa:

Vore kul om Dr Krall har några synpunkter, måste väl vara som så att vissa hundar fått problem med hörseln om det jagats flitigt med dom?

Skulle tro att dom flesta spaniels/retrievers har rätt grava hörselskador i slutet av karriären ;) 

Jag vet inte hur mycket som ska till, men min spaniel är 4 år, har blivit utsatt för rätt många tusen skott väldigt nära sig och han uppvisar inte tecken på några större hörselskador än. Visst det är med hagel, men ändå. Min tanke är bara att en ställande hund upplever troligtvis färre skott under sin livstid än vad min gör på en förmiddag, så jag vet inte hur mycket det betyder i praktiken? 

Därmed inte sagt att det ändå kan vara snällt mot hunden att ta bort den värsta knallen.. 

Publicerat

Klart som fan att knallen minskar även för hundarna precis som det gör för oss 2-beningar. Med det säger jag inte att kvarstående ljudet skulle vara oskadligt för hundarna. Senaste andjakten frugan var på sköts det 1300 änder, men gammla Myntha verkar inte ha tagit skada.

Publicerat

Vid de tester jag sett har man mätt decibel med tanke på skytten som står bakom pipmynningen och dämparen. Skulle vara intressant att se om man kan mäta någon skillnad i knall framme vid vovven på 10 m, 30 m och 100 meter med och utan dämpare. 

Publicerat
8 hours ago redtop sa:

Jag tänker såhär: Ljudbangen uppstår ju när kulan accelererar och uppnår ljudhastigheten. Det sker inne i pipan. Då uppstår en tryckvåg som inte har någon annanstans att ta vägen än ut genom mynningen och där sitter ljuddämparen. Det vore ju märkligt om inte ljuddämparen påverkar (dämpar) den tryckvågen?

Ljudbangen är den tryckvåg kulan genererar när den går genom luften. Den finns således där till dess att kulan tappat så mycket fart att den inte längre rör sig snabbare än, på grund av rådande omständigheter, ljudets hastighet.

Står jag nere i markörgraven på 300 m har jag gärna hörselskydd på grund av detta. Jag har inte varit utrustad med en dB-mätare där, så jag kan inte svara på hur mycket det låter. Men jag upplever att det nog skulle kunna ge hörselskador över tid.

Jag har för mig att jag läst någonstans att det rör sig om en nivå över 120 dB (alltså ljudbang framför vapnet), tyvärr hittar jag inget som bekräftar detta. Men som referens kan man titta på Stalons testprotokoll för sina dämpare i olika kalibrar där WM-145 inte klarar av att dämpa under 122 dB på någon upptagen kaliber:

http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-preassure-level-shooters-ear.pdf

7 hours ago faxe sa:

Senaste andjakten frugan var på sköts det 1300 änder...

Jagar hon änder med kula! :o

Publicerat
6 minutes ago JohanL73 sa:

Jagar hon änder med kula! ;-)

Nopp, men jag kan informera om att det smäller vid hagelskytte oxå. Och nu diskuterar vi ljuddämpare=en sak som dämpar ljudet av smällen:yes::wink:. Ljudbang går inte att dämpa. Men jag lovar att både du och jag häldre står framför en studsare med dämpare på än en utan.

Publicerat
2 hours ago JohanL73 sa:

Ljudbangen är den tryckvåg kulan genererar när den går genom luften. Den finns således där till dess att kulan tappat så mycket fart att den inte längre rör sig snabbare än, på grund av rådande omständigheter, ljudets hastighet.

Så blir det. Kulan upplever inte ljudbangen eftersom den "åker ifrån" ljudet, men den som står på marken bredvid kommer att uppleva den konformade tryckvågen som kulan skapar. Inget som en ljuddämpare kan göra något år alltså.

Publicerat
2 hours ago faxe sa:

Men jag lovar att både du och jag häldre står framför en studsare med dämpare på än en utan.

Absolut! Eller bakom... ;)

27 minutes ago redtop sa:

Kulan upplever inte ljudbangen eftersom den "åker ifrån" ljudet, men den som står på marken bredvid kommer att uppleva den konformade tryckvågen som kulan skapar.

Precis. Förrän den åter passerar ljudvallen, vilket kan skapa instabilitet och träffosäkerhet. Men då har vi förmodligen passerat vad som passar sig för jakt, i alla fall för vad som anses som normala kalibrar avsedda för detta här i norden.

Publicerat

Har ett vagt minne om att jag någonstans läst att även ljudets frekvens inverkar vad gäller potentiella hörselskador, enligt denna studie skulle högfrekventa ljud vara mer skadliga än lågfrekventa (vid samma dB-nivå). Upplever personligen att knallen från en .308 med ljuddämpare blir "dovare" än utan ljuddämpare och naturligtvis reduceras även ljudnivån ett par dB. Huruvida detta är sant eller inte låter jag vara osagt, mina iakttagelser bygger endast på empirisk kunskap.

Publicerat
7 hours ago JohanL73 sa:

Absolut! Eller bakom... ;)

Det är absolut att föredra:yes:. Att stå i markörgraven utan kåpor upplever jag som värre än att själv skjuta utan kåpor.

Publicerat
10 hours ago faxe sa:

Det är absolut att föredra:yes:. Att stå i markörgraven utan kåpor upplever jag som värre än att själv skjuta utan kåpor.

Ja, det är en hemskt snärtig liten pisksmäll.