Publicerat December 20, 200619 yr Hade med mig 375:an på en tur i skogen idag och fick syn på ett rådjurskid som gick lite underligt, lite spaning i kikarsiktet så ser jag att det inte stödjer på höger bakben, ett snabbt skott när tillfälle gavs gick iväg och killingen gick omkull direkt , träffen var lite hög, jag hade en 300gr silertip i loppet och utgångshålet blev gigantiskt ca 15cm något ovalt, blev ju inget kvar är silvertip så eller var det otursträff?
Publicerat December 22, 200619 yr Behöver inte vara kulan. Lite otur att den tog något hårt och hann svampa upp och resultatet blir så. En kvist och kulan hann börja välta och resultatet är samma. Det var ju inget planerat skott utan ett för att förhindra onödigt lidande med kort betänketid. Det behövs inte mycket med en klass 1 kaliber på ett litet mål och det blir bara hälften kvar att äta. Man ser samma reultat på fågel om det tar olyckligt med helmantel. Bra att det tog som det skulle och inte blev rävmat eller svältdöd utan en snabb smärtfri död av en välriktad kula. Den enda gången som inte ens de mest militanta veganer kan hoppa på oss jägare är ju vid såna tillfällen.
Publicerat December 22, 200619 yr Författare Jo det kanske blir så, jag har inte skjutit något annat vilt med denna kula så jag tänkte att det var kulans egenskaper. Gnällande veganer > jag är sambo med en 08 som tror eller försöker inbilla sig att fisk är fyrkantig och helst panerad, kött i affären är inte djur helt rätt vi är inte specielllt lika och ibland så blir man gråhårig i förtid. Jag berättade att jag avlivade ett skadat rådjur och inte ens då kunde hon se till naturens bästa, utan undrade om den verkligen led så pass, benet var ju av svarade jag kort och hårt. Pratade med min morbror igår som berättade om ett påkört rådjur som de aldrig fick tag i och hade gått in i det område jag avlivade denna, jag hade inte hunnit säga något om min avlivning men kunde berätta att den nog troligtvis var avlivad nu.
Publicerat December 22, 200619 yr skjuter med ballistic tip i 30-06 9,7g i ca 900m/s och jag tycker inte jag har överdriven köttförstöring på något klövvilt har sett mycket värre med orx tex..
Publicerat December 22, 200619 yr skjuter med ballistic tip i 30-06 9,7g i ca 900m/s och jag tycker inte jag har överdriven köttförstöring på något klövvilt har sett mycket värre med orx tex.. En i jaktlaget sköt en älgtjur härom veckan med silver tip i 9,7g (30-06). Kulan snuddade frambenet för att sedan träffa hjärtat. Det var nog den jävligaste köttförstöringen jag sett. Hela ytan på ingångsbogens insida var precis blodsprängd. Vi fick kasta stora delar av den bogen samt nästan alla revben på den sidan. Sköt själv en älg första veckan med tre skott placerade inom en snusdosa på nästan samma ställen (överdelen på hjärtat) med nossler accubond 14,6g (338-06). Där behövde vi bara skära bort 20x20 cm revben. Så jag håller mig till mina accubond, silvertip kommer jag aldrig ladda med.
Publicerat December 23, 200619 yr Författare Det var det jag misstänkte att träffar man ben så ser det ut som en explosion i djuret.