Publicerat September 12, 20178 yr När jag tagit rätt på de fåglar jag skjutit hittills så har jag insett att det inte är riktigt värdigt att använda den något slöa kniv jag använder. Det är svårt att få ut bitarna utan att karva vilket gör att det blir lite slamsor vilket inte blir så snyggt Är det nån som har något tips på en bra kniv för detta ändamål? Jagar nästan bara fågel, och inte så ofta så helst i rimlig prisklass...
Publicerat September 12, 20178 yr http://m.havalon.com/piranta-edge-skinning-knife-xt60edge.html /Christian
Publicerat September 12, 20178 yr Nu jagar inte jag fågel men en klassisk bird knife kan väl inte vara fel, här en ny ifrån böker
Publicerat September 12, 20178 yr Men en bra budget kniv, under hundringen är victorinox skal kniv, finns i olika storlekar med egg mellan 8-10 cm. Lätta att bryna upp, bara fixa en slira till den!
Publicerat September 12, 20178 yr Jag föredrar en filékniv framför jaktknivar. Jaktknivar är bra för att ta ur klövvilt med men ur alla övriga hänseende är renodlade slaktknivar bättre.
Publicerat September 12, 20178 yr Författare 3 hours ago strävhår sa: Slipa den du har kanske Känns lite ovärt, den ingick i nåt knivset av typ rustakvalité. 16 minutes ago hobbe sa: Men en bra budget kniv, under hundringen är victorinox skal kniv, finns i olika storlekar med egg mellan 8-10 cm. Lätta att bryna upp, bara fixa en slira till den! Det låter som ungefär vad jag söker. Får kolla upp den!
Publicerat September 12, 20178 yr 1 hour ago hobbe sa: Nu jagar inte jag fågel men en klassisk bird knife kan väl inte vara fel, här en ny ifrån böker Den gillade jag!
Publicerat September 12, 20178 yr Detta är en populär post. Vad gäller bökers classic bird knife så kan du kolla med wanderoo.se som är Bökers representant i sverige. (jag drog just ett mail till wanderoo och frågade om den finns i EU eller om det är något enkom för US marknaden, finns den i EU skall jag se om jag inte kan få dem att erbjuda ett särskilt jaktsnackspris på den)
Publicerat September 12, 20178 yr Bökern finns tyvärr bara på US marknaden men Tommy kollar om den går att plocka hem ändå och vad den i så fall skulle kosta.
Publicerat September 12, 20178 yr 1 minute ago Malx sa: Låter inte Böker som ett tyskt märke? Jo de är baserade i Solingen. Men de har tvingats anpassa sig till vår moderna tid med outsourcing och olika marknader därför har de tre olika huvudserier knivar: -Manufaktur, tillverkas i tyskland -Plus, highendknivar som tillverkas i asien -Magnum, lågprisknivar i Asien. Därutöver så har de lite specialserier också, bland annat (men de klassas väl i princip till "manufaktur"): -arbolito, tillverkas i Argentina -någon serie som tillverkas i USA För att komplicera saker och ting ytterligare så finns det en del knivar som bara säljs på specifika marknader, tex fågelkniven ovan, den är bara avsedd för US-marknaden. Men jag försöker ta reda på om vi kan få fram fågelkniven utan att behöva gå via USA och de extra tullar det innebär, det är tullmässigt lättare/billigare med handel inom EU.
Publicerat September 12, 20178 yr En amerikansk variant från Great Eastern Cutlery inköpt från England.
Publicerat September 13, 20178 yr 13 hours ago TokTammas sa: https://knivshop.se/p/elk-ridge-er-436i-gentlemans-knife/ Lagerstatus: Slut i lager. Sedan skall man med knivshop vara medveten om att knivarna som finns upplagt i butiken generellt sett befinner sig i "fjärrlager" (det andra butiker kallar beställningssortiment). De fysiska lagren är små i förhållande till utbudet på sidan. Det innebär såklart leveranstider.
Publicerat September 13, 20178 yr Författare Kanske en dum fråga men vad är kroken som finns på flera av knivarna till för?
Publicerat September 13, 20178 yr 1 minute ago Sun Flower sa: Kanske en dum fråga men vad är kroken som finns på flera av knivarna till för? Dra ut inkråmet.
Publicerat September 13, 20178 yr Använder Dicks styckkniv med de korta bladet. Rätt mjukt blad. Så när man dragit snittet trycker man till utåt o vips är bröstbitarna ur. S