Hoppa till innehåll

2 kikare eller alltiallo


joco

Recommended Posts

Har inför denna säsongen rensat ut lite i vapengarderoben...skaffat en tikka t3x "wildboar" 308win som är tänkt att användas till det mesta. Till denna har jag 2 kikare, Kahles CB 3-12x56 till vak och pyrsch samt en Kahles CSX 1.1-4x24 till drevjakt och eftersök. Dessa är monterade på picatinnyskenan med Leupolds QRW-ringar. Har flyttat kikarna fram och tillbaks ett flertal gånger och träffbilden verkar vara konstant mellan bytena. Har varit väldigt övertygad om att detta är det rätta för ett antal år framöver, men har kanske börjat vackla lite...

Anledningen till detta är att jag läst om diverse kvalitetssikten med väldigt brett förstoringsspann, Zeiss v8, Leica Magnus, Svarre z6i m.fl. Kanske kan jag förenkla ytterligare och slippa kikarbytena? Zeiss v8 1,1-8x30 känns ju rätt vad det gäller förstoringspann, men antagligen för liten glugg för att få tillräckligt bra skymningsegenskaper. Leica Magnus 1,5-10x42 kan kanske vara den gyllene medelvägen om jag kan leva med att inte få 1-gångers förstoring vid t.ex eftersök i tät vegetation?

Ska jag vara nöjd med det jag har eller finns det verkligen en kikare som funkar till allt? "Multi Purpose" kan ju lätt bli "Multi Useless".... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick i samma tankar och valet föll på en Swarre 1.7-13.3 x 42. Jag skulle vilja ha ett fäste liknande Blasers för att vara bekväm att byta mellan två kikare på samma bössa. På en Tikka T3 skulle jag personligen aldrig göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså.. din tänkta kompromiss kan aldrig konkurrera med hur du löst det idag. Möjligen att du kan använda samma på drevjakterna och visst kan du säkert köra vak med med kompromissen men du är inte i mål. Jag har 1,5-6x42 som kompromiss på min klass 1a och som drevjakt funkar det utmärkt men en räv på 150 meter på x6? Skulle inte kännas givet.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tuffhund sa:

Jag gick i samma tankar och valet föll på en Swarre 1.7-13.3 x 42. Jag skulle vilja ha ett fäste liknande Blasers för att vara bekväm att byta mellan två kikare på samma bössa. På en Tikka T3 skulle jag personligen aldrig göra det.

Gjorde precis samma sak för en månad sedan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer nog sitta still i båten och behålla nuvarande uppsättning, iallafall denna säsong...

3 hours ago Tuffhund sa:

Jag gick i samma tankar och valet föll på en Swarre 1.7-13.3 x 42. Jag skulle vilja ha ett fäste liknande Blasers för att vara bekväm att byta mellan två kikare på samma bössa. På en Tikka T3 skulle jag personligen aldrig göra det.

Baseras detta på dåliga egna erfarenheter av denna lösning  (snabbfäste på picatinny)? Jag har skiftat ett stort antal gånger, är såklart noga med att skjuta fram siktet mot klackarna varje gång, och har inte upplevt någon träfflägesförändring (åtminstone inte på 100m).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago joco sa:

Jag kommer nog sitta still i båten och behålla nuvarande uppsättning, iallafall denna säsong...

Baseras detta på dåliga egna erfarenheter av denna lösning  (snabbfäste på picatinny)? Jag har skiftat ett stort antal gånger, är såklart noga med att skjuta fram siktet mot klackarna varje gång, och har inte upplevt någon träfflägesförändring (åtminstone inte på 100m).

Nej jag har erfarenheter av det. Har snabbfästen av hög kvalité på två bössor men vågar inte montera av och på utan att kontrollskjuta. Det räcker för mig att det inte känns 100 för att lösningen skrotas. Jag vill kunna lita på bössan för att trivas i skogen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago joco sa:

Jag kommer nog sitta still i båten och behålla nuvarande uppsättning, iallafall denna säsong...

Baseras detta på dåliga egna erfarenheter av denna lösning  (snabbfäste på picatinny)? Jag har skiftat ett stort antal gånger, är såklart noga med att skjuta fram siktet mot klackarna varje gång, och har inte upplevt någon träfflägesförändring (åtminstone inte på 100m).

Träffläget tyckte jag kändes stabilt. Jag gick över till ett sikte endast av bekvämlighetsskäl. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Tuffhund sa:

Nej jag har erfarenheter av det. Har snabbfästen av hög kvalité på två bössor men vågar inte montera av och på utan att kontrollskjuta. Det räcker för mig att det inte känns 100 för att lösningen skrotas. Jag vill kunna lita på bössan för att trivas i skogen. 

Ok, det förstår jag...men du har alltså inte upplevt någon träfflägesförändring de gånger du kontrollskjutit? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago joco sa:

Ok, det förstår jag...men du har alltså inte upplevt någon träfflägesförändring de gånger du kontrollskjutit? 

Kan ju påpeka att jag inte har picatinnyfäste. Jag skjuter ju så kasst så det är svårt att avgöra hur träffläget ändras på enstaka avmontering. Det är jaktbart men vad händer när man skiftat 50 gånger? Då passar en allroundkikare eller två bössor mig bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror också lite på hur du upplever balansen och förigheten på din bössa.  Den påverkas rätt ordentligt av siktets vikt och storlek.

"Allroundsiktena" med 6 eller t.o.m. 8 gångers förstoringsväxel tenderar ju att väga en del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja du verkar ju ha rensat ut med tanken en bössa till all jakt?

Om så är fallet så kommer ju allt bli en kompromiss, så då hade jag nog tagit bort en felkälla i kikarmontaget! Även om det skall funka!

Nackdelen med dubbla kikare är ju att du riskerar att ha "fel" kikare på i vissa lägen! Samtidigt kommer du ju förlora vissa fördelar med allrounden. t.ex vid vak och drev!

Hade jag varit i vad jag misstänker är din sits dvs en bössa till allt så hade jag kört allround kikare istället för två!  Just för att undvika tänkandet inför jakt och under jakt.

Tyvärr kompromissar vi ju alltid annars hade vi fått ha 10 bössor i en golfbag ;) Kanske vore en affärsidé en bössabag på hjul så man kan stå på pass och välja inför varje skotttillfälle :D

//Danielj

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, min 308win tycker jag funkar mer eller mindre optimalt för den jakt jag bedriver dvs Älg, gris, hjort, rådjur och räv/grävling. Så det är ingen större kompromiss gällande kaliber tycker jag (många opponerar sig säkert mot det, men anledningen till en massa olika kalibrar till nämnda vilt handlar nog mer om ett stort vapenintresse). Dessutom tycker jag att det är en fördel att alltid hantera samma vapen både med avseende på säkerhet och skyttetekniskt.

Vad det gäller val av kikare till resp. tillfälle så kommer det bli ganska lätt. 56-gluggen kommer vara på från mars/april t.om augusti, då är det uteslutande vakjakt (räv/vildsvin) samt rådjurspyrsch (med undantag för eventuella eftersök). Under hela drevjaktsäsongen kommer 1-4:an sitta på som standard och bara skiftas vid åteljakt eller rävvak. Kommer kanske sakna 12 gångers förstoring om jag sitter på ett hygge vid drevjakten och får chansen på en räv på 150m+, men jag kan nog komma på fler tillfällen då en allroundkikare inte skulle vara optimal om jag tänker efter...

Kommer ju övningsskjuta en del utspritt över året, så det kommer ju ändå bli ett antal kontrollskjutningar mellan kikarskiftena. Skulle det visa sig att träffbilden inte är konsekvent, så får jag såklart omvärdera detta.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...