Publicerat September 17, 20178 yr Min grabb är snart där och skall börja uppsiktsjaga. Mina bössor är för tunga, långa eller stöter för mycket. Om jag skall bygga en bössa, vilken kaliber är då den smidigaste klass 1 som håller upp till älgjakt och trivs i en "kort" pipa? Jag laddar själv och är inte beroende av köpeammo.
Publicerat September 17, 20178 yr Finns väl bara en om det är kort pipa som krav och det är 308win. En kort låda (sako, remington eller vad nu passar smaken) och en lätt ljuddämpare så är du klar.
Publicerat September 18, 20178 yr Författare Tänkt på 7-08. Tycker 308 är så otroligt tråkig Vad med 6,5 CM, 6,5x47, 260 rem, 7mm-08...? Lite roligare blir det då. Men hur mycket längre piplängder rör det sig om jämfört med 308?
Publicerat September 18, 20178 yr 308:a är dötrist men med tanke på att din son lär behöva övningskjuta en del så hade jag nog valt den av den enkla anledningen att man kan köpa ammo överallt om man inte hinner sitta vid laddbänken. Men det kanske inte är ett problem för dig Piplängder lämnar jag åt andra att diskutera. Piplängd har aldrig varit något större problem för mig ens när jag började uppsiktsjaga och det gjorde jag tidigt
Publicerat September 18, 20178 yr Piplängd är i direkt förhållande till kuldiametern om du utgår från samma hylsa (308), och det beror på att du laddar med allt snabbare krut ju större hylshals du har. Här sorterat från den som behöver längst pipa ner till den som behöver kortast (358): 22-243 Middlestead, 243 Win , 260 Rem , 7-08 Rem, 308 Win, 338 Federal, 358 Win
Publicerat September 18, 20178 yr Går lite mot strömmen och rekommenderar 6,5x55. Tycker det börjar bli larvigt med all hyllning till 308 och korta pipor...... Behöver du inte en extremt kort pipa så funkar 6,5an utmärkt!! Det är trots allt bra många tusen älgar som ramlat av dem kombinationen!!! Som nybörjarvapen är det perfekt....låg rekyl och billig övningsammo! Den praktiska skillnaden är betydligt mindre är den teoretiska....! Det lustiga med 308 just är att den är oerhört populär på Internet!! Däremot bland dom jag känner som jagar skapligt mycket, är det inte många som har 308!!??
Publicerat September 18, 20178 yr Detta är en populär post. 13 minutes ago Urban sa: Går lite mot strömmen och rekommenderar 6,5x55. Tycker det börjar bli larvigt med all hyllning till 308 och korta pipor...... Behöver du inte en extremt kort pipa så funkar 6,5an utmärkt!! Det är trots allt bra många tusen älgar som ramlat av dem kombinationen!!! Som nybörjarvapen är det perfekt....låg rekyl och billig övningsammo! Den praktiska skillnaden är betydligt mindre är den teoretiska....! Det lustiga med 308 just är att den är oerhört populär på Internet!! Däremot bland dom jag känner som jagar skapligt mycket, är det inte många som har 308!!?? Jag misstänker att majoriteten av 6,5-ägare har mindre skärmtid än 308-ägarna.
Publicerat September 18, 20178 yr Det tror jag med.... Iofs inte många jag känner som har 6,5 för kl1 jakt eller...! Skulle gissa på att 9,3x62 och 8x57 är överrepressenterade bland de jag känner som jagar +80 dagar/år! Av de tre "vanliga" kalibrarna är nog 30-06 den vanligast förekommande fortfarande.....! Nu är inte 308 något dåligt nybörjarval, inte för de som jagar ofta eller för den delen.... Jag är bara så jäkla trött på inlägg från folk som inte jagat med än 5-10 år....tycker dom jagar mycket om dom kommer upp i 30-40 jaktdagar....och självsäkert hävdar att 308 minnsan är den "enda" kalibern!!!
Publicerat September 18, 20178 yr Eftersom det är inne med korta pipor och alla vet att 6,5x55 inte fungerar med kort pipa eller att det inte längre går att jaga "klass 1"-vilt med när blyförbudet går igenom, är det väl självklart att alla rekommenderar .308? Fast hur många är det som egentligen behöver de där 10 centimetrarna och som är inne i snår och använder geväret som röjsåg? Lång pipa ger lugnare sving, mindre kännbar rekyl och mer fart. (Gillar iofs 7-08. 20% mindre rekyl än .308. Kulor med bättre BC i samma vikt.) Men mitt svar blir i alla fall 6,5x55.
Publicerat September 18, 20178 yr 2 hours ago josc72 sa: Tänkt på 7-08. Tycker 308 är så otroligt tråkig Vad med 6,5 CM, 6,5x47, 260 rem, 7mm-08...? Lite roligare blir det då. Men hur mycket längre piplängder rör det sig om jämfört med 308? 260 Remington är en trevlig kaliber, men om man inte måste ha kort låda och/eller aics magasin på studsaren så gör den egentligen ingenting som inte 6,5x55 gör. (Jag har haft en 260 och eventuellt så blir det en till i framtiden, men det är ju jag det...)
Publicerat September 18, 20178 yr Författare Vet att både 6,5×55 och 308 är billiga och funkar. Jag har haft båda. Men eftersom det är lika billigt att bygga som att köpa nytt tänkte jag bygga för att göra det lite mera kul och få det som jag vill. Antagligen kommer Hjalmar bara jaga med bössan tills han vill köpa något eget och då ska jag ha den själv sedan. Att köpa något begagnat för att använda själv bär emot. Jag har sett så många skitvapen och hört så många som tycker vapenvård är trams. Man vet ALDRIG vilken pipa man får oavsett hur mycket den förre ägaren bedyrar hur väl skött den är. Kan köpa något billigt men i så fall bara för att bygga något bra. Borde kunna hitta en 243 win för en billig peng. Är ju kort låda och samma hylsbotten. Är så sugen på en liten, kort och smidig. Ser ju inte handladdning som något problem. Därefter följer förhoppningsvis både Hilde och Hanna och då känns en 260 rem smutt og fin!
Publicerat September 18, 20178 yr Jag slänger in en riktig brandfackla å säger: Köp en Cz 527 carbin i 7,62x39! Sök licens på den som klass 1 å ladda ammon till klass 1! Snacka om lätt, smidig pang med minimal rekyl som du dessutom köper snorbillig övningsammo till...
Publicerat September 18, 20178 yr Det här med blyförbudet, när infaller den lagen? Har sett trådar från 2004 där man pratar om 6.5 och "blyförbudet"
Publicerat September 18, 20178 yr "Blyförbudet" är ett argument att använda för att inte välja en 6,5x55 då blyfria kulor i denna kaliber inte går att ladda till Klass 1 på grund av otillräcklig kulvikt. (Jo det gör det ju, men...) Det kommer förmodligen att komma en lag som förbjuder bly som en komponent i jaktammunition. Men när är det inte beslutat om än, om man inte har tänkt sig jaga i andra delar av Europa än Sverige. Inget att fästa någon stor vikt vid alltså.
Publicerat September 18, 20178 yr 10 hours ago JohanL73 sa: "Blyförbudet" är ett argument att använda för att inte välja en 6,5x55 då blyfria kulor i denna kaliber inte går att ladda till Klass 1 på grund av otillräcklig kulvikt. (Jo det gör det ju, men...) Det kommer förmodligen att komma en lag som förbjuder bly som en komponent i jaktammunition. Men när är det inte beslutat om än, om man inte har tänkt sig jaga i andra delar av Europa än Sverige. Inget att fästa någon stor vikt vid alltså. Jo jag är helt införstådd i vad det skulle innebära, koppar är lättare än bly och 6.5mm kulan är för liten för att bli tung nog för klass 1. Men när infaller lagen . Det har ju pratats om det i snart 15 år.. Kan det bli om 30 år, 3 år? Ingen vet ju..
Publicerat September 18, 20178 yr Det handlar inte så mycket om förbud av bly som möjligheten att själv frivilligt välja en kopparkula då det finns flera fördelar med dessa.